Bäddar ston?

Spirit

Trådstartare
Vi har ett litet fenomen här hemme, hästarna har fri tillgång till gräsfröhalm ute & får hö 2 gånger om dagen, går på lösdrift.

Men vårt dräktiga sto står & drar ut all gräsfröhalm från foderringen, ut på marken, sen "bäddar hon" & ligger sover i gräsfröet.

Vi är ute i stort sett dagligen & skyfflar tillbaka gräsfröhalmen i höhäcken igen för att minska spillet. Men det tar bara 3-4 timmar så har hon dragit ut allt igen på marken & ligger nöjt & sover i det.

Dom har tillgång till en stor ligghall med rejäl halmbädd & ligger även inne i den.

Ska vi låta henne bädda & låta det vara, eller fortsätta vårt lilla "krig" om var halmen faktiskt skall vara?
Vill inte riskera hon fastnar igen när vi inte är hemma som hon gjorde igår, rullade fast i en liten grop i halmen & kom inte upp, som tur var befann sig medryttaren på gården just då & ringde oss. Vi var hemma på 10 minuter, hon lyckades ta sig upp precis när sambon drog handbromsen & vi mer eller mindre kastade oss ur bilen.

Sv: Bäddar ston?

Våra ston på lösdrift verkar bädda för ungarna runt höhäcken. De drar ut en massa hösilage varje dag och sen ligger ungarna där och myser. Vi gör numera så att vi lägger tillbaka en del men låter en del ligga eftersom fölen uppskattar att vila även där och inte bara i lösdriften.

Tack för ditt svar.

Då kommer vi fortsätta ösa tillbaka större delen av gräsfröhalmen, det ligger ett lager runt som dom redan har "förstört" med att kissa & bajsa i det.

Men om jag sprättar en rundbal med vanlig halm & sedan sätter foderringen med gräsfröhalm i högen så kanske man slipper slöseriet med gräsfröhalmen?
Är även orolig för hon ska "fastna" igen.

Gräsfröhalmen är inte speciellt dyr, men det är inte så kul när dom bara äter knappt hälften & förstör resten :crazy:

Kan ni inte strö upp med lite vanlig halm runt foderhäcken istället? Billigare att låta hästarna trampa i den kanske? Det gör ju också att de inte äter av det som blir nedtrampat i backen. Lägg fram lite nytt varje dag så att stoet får chansen att "bädda själv" :p Bara en tanke...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med att prioritera, hur gör man när saker som jag vill eller behöver göra är lika viktiga/oviktiga? Jag vet faktiskt inte. Jag...
Svar
10
· Visningar
1 983
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 871
Senast: aiquen
·
Hästmänniskan Hej, vet inte riktigt om tråden ligger rätt men chansar på att den ska vara här. Annars får moderator flytta tråden. Det är så att...
Svar
3
· Visningar
1 015
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka