E

eloon__

Några i mitt stall mockar aldrig ut något kiss för att deras häst har bädd säger de. Varför har man bädd egentligen? Har för mig att det värmer (?) men det behövs väll knappast nu, i april! eller?

Har en till fråga: Vissa har kalk (sälckt kalk/kalciumhydroxid står det på säcken) under spånet. Varför har man det?:confused:

Vad har ni i era boxar och varför har ni valt just det?:)

Sv: Bädd

Vi har växelströbädd dels för att det inte blir så kallt att de behöver värmande bädd, men också för att ingen av hästarna fungerar på permanentbädd. Om man har vandrare eller kraffsare är det omöjligt att lägga en bra bädd.

Kalk använder man för att få en bra och luktfri permanentbädd. Ska läggas i botten av bädden.

Permanentbädd är inte bara så enkelt att man struntar i att mocka ut kiss, den ska anläggas väl och underhållas rätt annars är det farligt för hästens luftrör. Inte bara hästen som har den dåliga permanentbädden drabbas, alla hästar i stallet drabbas av dålig stallmiljö.

Hej!

Jag har alltid haft bädd, ffa för att jag från början lärde mej mocka i bädd ocoh tycker det är lättast. Sen går det när jag mockar åt mycket mindre strö med bädd än utan (jag har provat). Och så är min tjej grymt lättmockad, inget röra runt i bädden alls, utan jag tar det blöta och skiten och snyggar till och är sedan klar. Jag har mockat bädd i både torv, spån och halm, utan större problem. Tycker ströet suger upp kisset bättre med bädd och att det luktar mindre (utom när man tömmer allt 1gång/år)

/ Lavinia

Håller med ang fördelar med bädd. Jag tycker oftast att det luktar mer i stall som inte har bädd.
Jag mockar ut mina bäddar i maj.

Fast man KAN undvika lukten när man mockar ut! Om man har eget stall, och ingen lägger sig i när man tar ut bädden, kan man låta den ligga till långt in på sommaren. Jag släppte hästarna i april förra året, och mockade inte ut bädden förren i juli. Bädden hade då torkat nästan helt och det var inte alls lika tungt att mocka, samt luktade nästan ingenting.

Jag har bädd för att det är isolerande. Det blir alltså varmt och skönt att ligga på. Det är också ett väldigt tjockt, mjukt och sviktande underlag för hästen. Jag har också bädd för att det är i princip luktfritt när man sköter den rätt. Kalk har jag inte nuförtiden. Jag lägger tjockt med råspån och fortsätter sedan att fylla på vid behov. Halm har jag haft överst i år också.

Vad är växelströbädd då?

kullerbytta: Så efter maj så mockar du ut kisset varje dag då eller?

Om en häst går igenom besiktningen i veckan så blir den min och ska stå i det här stallet. Men jag är mer imot att ha spån och mocka ut allt kiss och bajs varje dag. Vill iallafall inte ha sån bädd som de som har det i stallet. För de verkar inte ha någon koll alls utan struntar bara i att ta ut kiss. De sa också att det är för att hästen inte ska halka eller så eftersom att golvet är gjutet. Stämmer det att dom kan halka på gjutet golv i boxen?

har man för lite strö är det klart att de kan halka. Jag hade 15-25cm med spån o nu har jag 40-50cm med halm, gå igenom boxen varje dag.

Jag har torvbädd. Jättelätt att mocka och väldigt lättskött. Spån drar hästen bara omkring och halm äter hon bara upp (och blir fet). Torven sätter sig jättebra så blir det en fast bra bädd för henne att sova på.

Vi har torvbäddar i stallet. Jag har det mest för att det är otroligt enkelt att mocka! Jag behöver nästan alltid bara ta ut skiten och jämna till det, superpraktiskt:D

Men till min förra ponny fungerade inte bädd för hon kissade bara på ett ställe i hela boxen, så ifall man försökte ha bädd var den alltid jätteblöt precis där och torr och dammig i resten av boxen.

Men jag är superglad att min nya ponny fungerar med bädd iaf! Vi mockar ut bädden i samband med att hästarna börjar gå ute dygnet runt och vi storstädar stallet. Så i maj kanske

Vi har fyra hästar hemma. Tre av dem hade aldrig fungerat med bädd alla valacker. Men med min lilla tjej fungerar det utmärkt. Hon rör inte omkring i det och det blir en bädd helt av sig själv. Jag tar ut det som syns och lägger ny spån och halm ovanpå. Jag låter den inte vara hela säsongen utan tar ut den ibland och då är det inte någonting som luktar. Det är värre med de andras boxar.

Jag har bädd för att det är isolerande. Det blir alltså varmt och skönt att ligga på. Det är också ett väldigt tjockt, mjukt och sviktande underlag för hästen. Jag har också bädd för att det är i princip luktfritt när man sköter den rätt. Kalk har jag inte nuförtiden.

Av samma anledningar har jag bädd åt min häst. Brukar ta ut den nu på våren när det börjar bli varmt, nu i år åkte den ut för ungefär en vecka sedan.

Har fått höra att det är "lathetsmockning" med bädd. Vad tycker ni?
Hos min häst krävs det mer att hålla en bädd fräsch jämfört med att inte ha bädd. Så om jag skulle vara lat skulle jag inte ha bädd. Jag har det för att jag tycker att det är bättre för hästen de kallare månaderna.

Lathetsmockning vet jag inte... Men man får ju vara lite smidig här i livet:p

Nä, alltså, jag har det som är lättast. Så jag kör kanske på 'lathetsmockning' då. Som till min nuvarande är det enklare med bädd, då har jag det. Min förra var inte alls bra på bädd, då mockade jag vanligt. Men eg tycker inte jag att det är att vara lat, det är väl mer att vara smart. Bara dumt att göra det krångligaste ju!

Ja, precis. Man väljer ju det som passar hästen. Min prinsessa sover så fint på sin tjocka bädd. ;) Hade det inte funkat hade jag naturligtvis inte haft det.

hej

bädd är mycket lättare att sköta, samt att man gör av med
mindre spån. isolerar också mot markkyla vilket är bra.
det blir också mjukare att stå på.

mvh felix :bump:

Jag har permanentbädd över vintern. Den ligger kvar och tas nog ut i april. Sen går hästarna oftast ute så då har jag växelströbädd fram till oktober/november. Permanentbädden är praktisk under vintern då den värmer och det är fin fin bränd gödsel sen. (bra till trädgården som en bonus) Det går också åt mindre strö med bädden.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 516
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka