Bädd som torkar

M

Marocko

Vet inte om detta är rätt forum, får väl flytta på den annars...
Mitt problem: har under alla år haft permanentbädd (halm) till pållarna vilket har fungerat alldeles utmärkt. I höstas tänkte jag göra mig till och bygga en bädd enligt konstens alla regler, fick hjälp av en tjej som enligt alla är den bästa på detta.
Hej och hå, bädden fixades till med allehanda tillbehör, kalk, stallosan, halm etc, såg väldigt proffsigt ut.
I början verkade det till att fungera, nedbrytningsprocessen gick igång och det började byggas upp en lite plattform. Men helt plötsligt stannade allt upp, det började lukta mögel i boxen. Mockade ut alltihop och upptäckte att i vissa delar av bädden var det torrt, helt kruttorrt och det var där det luktade mögel. Det märkliga var att det kunde ligga välbrunnet i ett lager och därpå ett lager torrt därefter ett nytt lager välbrunnet osv osv.
Vad har blivit fel? Vad kan jag göra åt det för att slippa ständiga utmockningar (får lite ont i ryggen och plånboken).

Sv: Bädd som torkar

Det är lika med att jag gör som alltid jag har gjort, inga konstigheter alltså ;)

Precis! Bara låta naturen fixa det. Om du blandar in en skvätt gammal bädd/gödselstack/jord så kommer proceduren igång lite kvickare.
Felet många gör med permanentbädd/djupströbädd är att man mockar ut för mycket av gödseln. Den ska till viss del blandas ner i bädden.
Vatten tillsätts i det fall urinen inte räcker till, men det brukar inte vara någon brist därvidlag. ;)

LIA

jag gjorde mig en RIKTIGT fin halmbädd i höstas, blev väldigt nöjd. Först hade jag ett ganska tjockt lager med spån och sen halm på. Mockade bara upp dom största bajshögarna resten fick ligga kvar. Och så öste jag in mkt halm. När det hade gått nån vecka hade jag in ännu en spånbal i mitten(min gamla häst var valack och det var där han kissade som mest) och sen på med halm igen. Den bädden blev underbart bra!

Jag har problem med för mycket urin, bädden har börjat läcka dit den inte ska. Vad göra? :crazy:

Utan att veta detaljer, så skulle jag först mocka ut allt det sura.
Därefter börja om med att lägga in ett tjockt lager halm och i det blanda in all gödsel under någon vecka. Kanske röra ner lite torv också, om du får oproportioneligt mycket urin i bädden.
Plus som sagt även blanda ner lite gammalt material.

En permanentbädd behöver vara ordentligt tjock för att fungera.

LIA

Hade hoppats på att slippa mocka ur allt särskilt nu när det inte är långt kvar till betet, men är väl bara den vägen att gå.

Har bara använt mig av halm. I botten är det kakor utlagda och sen rejält med halm, tilltrampat ett antal varv. Vet inte vad som anses tjockt men den är väl ett par dm tjock iaf.

Hej hej! har aldrig haft premanentbädd så jag är lite nyfiken. Om man bara rör ner allt gödsel i halm... blir det inte n mssa gödsel överst också då? Är rädd att det ska ge röta i hovar osv? Eller håller det sig torrt och fräscht?

Hade hoppats på att slippa mocka ur allt särskilt nu när det inte är långt kvar till betet, men är väl bara den vägen att gå.

Har bara använt mig av halm. I botten är det kakor utlagda och sen rejält med halm, tilltrampat ett antal varv. Vet inte vad som anses tjockt men den är väl ett par dm tjock iaf.

Spåna i botten nästa år. Vissa 'flodkissare' här har lyckats åstadkomma samma som du beskriver, det har 'kippat' om bädden när man gått på den, för bottenlagret är för blött. Fungerade utmärkt när jag la spån under halmkakorna dock.

Som nödlösning nu om du inte vill kasta ut borde det fungera att du försiktigt lyfter bort det övre 'lösa' lagret och har på spån eller torv innan du lägger tillbaka löshalmen?

Har du blandat in gödsel (hästskiten) i halmen? Den behövs för att bädden ska brinna ordentligt.

För nu kan du göra som Alex säger, men det räcker troligen om du plockar bort en del av det sura underlaget, lägger tillbaka det du lyfte på samt lägger på torrt ovanpå.

LIA

Japp, det blir en torr och varm bädd.
Så snart man fått igång bädden (efter någon vecka) mockar man dagligen ut det mesta av "pluttarna" samt strör ut (vid behov) lite torr halm ovanpå. På så sätt växer bädden i tjocklek, men inte fort eftersom den samtidigt brinner ihop.

LIA

Hade ju tänkt lägga spån i botten men frågade någon om det behövdes men det skulle det inte göra och då jag inte hade någon hemma så köpte jag inte heller utan körde på bara halm.

Har tänkt att skala av lite och slänga in en bal torv och så halm på igen och hoppas att det klarar sig till maj.

Blandat och blandat, med två skitstövlar till hästar är det svårt att få med all skit så en del ligger med stor sannolikhet nergrävt och undangömt men något metodiskt nedblandande har jag inte gjort.

Jag har nödlöst det hela med att lätta bädden från väggen det läcker under och fyllt med torv mot den väggen. Har foderkammare på andra sidan väggen så inte så trevligt att det rinner in dit. Svag lutning på golvet är det också dessvärre, just åt det hållet.

Hade ju tänkt lägga spån i botten men frågade någon om det behövdes men det skulle det inte göra och då jag inte hade någon hemma så köpte jag inte heller utan körde på bara halm.

Har tänkt att skala av lite och slänga in en bal torv och så halm på igen och hoppas att det klarar sig till maj.

Toppar du bara bäddbotten ska den nog hålla sig.

Oftast går det bra utan torv/spån i botten, men även jag har lärt mig den hårda vägen att inte alltid. Lillskit här t ex, det är hans bädd det klafsar/kippar om om man anlägger den bara med halm, men spån (eller torv då) i botten så försvinner det.

Jag tömmer ju inte ens mina varje år, då en bra bäddbotten är guld värd och tar ett tag att få till. Utan tömmer det lösa, skalar ner botten till lämplig nivå, strör på nytt spån, och sen löshalm. Fungerar fint. De som är grisiga (nämnd liten t ex) får jag skala ner bäddbotten på lite några ggr/säsong med. Så absolut att jag tror du kan rädda bädden =)

Jag hoppas jag hinner rädda den innan jag blir tvingad till att slänga ut den, av de andra.

Får pula lite med det dag för dag här framöver.

... men något metodiskt nedblandande har jag inte gjort.
Det ska man göra första dagarna. Enbart halm kan bara ta upp en viss mängd urin, därefter rinner det ut ur bädden. Som du märkt. ;)

LIA

*kl*

Jag har bädd, dock i lösdrift. Men ca 35 kvadrat meter till två hästar. Har jordgolv i botten. Med ett lager halvgrovt grus uppepå. (Stenar som är ca 0,5-2 cm stora). Lade först in en massa småbalad halm. Öppnade bara snörena och särade lite på halmen. Men inget löst eller uppfluffat. Någon (ej nämnd ;)) nära anhörig såg ut så här först över mängden halm :eek:

Men så när hästen (bara en då jag anordnade bädden), fått trampa till det, så kunde jag strö på mer. Nu (efter 10 månader) har vi en jämn och fin bädd på kanske 3 dm tjocklek. Fast och sviktande, mjuk och torr överst. Var lite orolig att det skulle bli ett berg i mitten då de kissade mkt inne i höstas när marken ute var frusen och det inte fanns någon snö = det skvätte när de kissade. Men det har satt till sig fint och riktigt lagomt.

Ibland när de rullar mycket så kommer en del av det ihopbrunna upp. Brukar ösa ut det, hur gör ni? Är det bättre att vända ner det igen?

Jag mockar ut bajset varje dag, och om det kommer upp urinfläckar. Annars ströar jag bara på med ny halm vid behov.

Det jag är mest förundrad över är att jag på dessa 35 kvadrat lyckats fylla 35 st småbal halm + 3 st storbalar (totalt på 10 månader), och bädden har knappt växt, och inte gödselhögen heller!!! Vart tar allt vägen??? :confused: :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem? När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag...
Svar
5
· Visningar
2 153
Senast: bigganl
·
Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama