bada med häst

angelwings

Trådstartare
vet inte om det här hamnar rätt men flytta den annars snälla moderator. :)

Jag har en ny häst, vi trivs ihop men jag har inte hittat balansen i gångarterna riktigt än och jag är en väldig fegis. Nu ska vi åka till havet och bada på söndag och jag börjar bli lite nervös.

Skritt är inga problem ju men trav och galopp tror jag inte jag sitter kvar i (ska rida på stranden först alltså)barbacka. Hur ska jag göra? Jag vill ju gärna rida och bada och ha det mysigt men jag vill inte ramla av och slå ihjäl mig. Vet inte om hon sett hav innan heller så hon kanske tycker det är småläskigt det med. Antar att det inte är så smart att ha sadeln i havet, hur hade ni gjort?

Har ni kloka bukefalister några råd till mig?:bow: *hoppas hoppas* hur ska jag sitta kvar??

angelwings som så gärna vill hoppa i havet med Dockan :)

Sv: bada med häst

Prova rida barbacka några dagar innan så du har någon chans att lära dig hennes "rytm".
Hoppas det hjälper det är mitt ända tips.
Om du inte vill köpa en ridgjord och ta av den precis innan ni ska börja plaska :)

:) Jag tänkte köpa nån slags gjord, hon har lite svårt med att få sina gångarter rena (islandshäst och det är nåt vi jobbar på nu) vilket gör att i avsaktningar kan det bli väldigt vingligt och börjar JAG också vingla då så blir det nog inte så bra.

Jag hade ju först tänkt att man rider med sadel och sen badar man men tydligen skulle vi inte göra så, så nu sitter jag och funderar.

jag hade nog tagit sadel med tanke på att de brukar få ganska hög galopp i vatten ohc dels bli lite hala....

Precis vad jag tänkte. Men blir inte sadeln förstörd av saltvatten? Jag har en Globus delsyntet så det är ju inte läder iofs men ändå.

jag provade att bada med min häst idag. osäker på hur han skulle reagera så jag vadade i och plaskade lite innan jag tog av sadeln

mkt möjligt, här har vi bara vanliga sjöar, fast när jag jobbade i skåne galopperade vi i havet med sadlarna, fick smörja sadeln lite extra efter när den torkat....

ett tips jag fick när jag var liten och inte riktigt vågade rida min skumpiga b-ponny barbacka på stranden var att inte rida helt barbacka utan lägga på ett schabrak och sedan en täckesgjord runt. Det fungerar faktiskt skitbra för mig om jag känner att det blir halkigt och lite vingligt :) Täckesgjorden håller ju dessutom schabraket på plats så att det inte halkar bakåt.
Det sitter nog i skallen på mig också det där med att rida i vatten. Men den lösningen hjälpte mig jättemycket! Det var precis som att jag trodde att jag hade sadel :p Jag tycker att det känns otroligt mycket tryggare än att rida helt barbacka och kunde då automatiskt slappna av lättare:)

Bra tips! Det kanske är nåt att testa. :)
Man skulle haft en reservsadel liksom nån billig som inte gjorde så mycket om den blev lite sliten, men min nästan helt nya sadel är jag lite smårädd om. ;)

Precis, men förmodligen så kommer vi vara långt från släpet när vi går i vattnet för först skulle vi rida ute i naturen.

Min dam är ju lite speciell, men jag har ridit ut lite i en sjö när jag provred henne och då hade hon bara en barbackasadel eller vad man säger. Men då stod vi bara still och hon plaskade lite i vattnet men det är skillnad på en sjö och havet tänkte jag...

Stigläder runt halsen är en relativt enkel livförsäkring i de flesta fall ;)

Nu har vi...hmm...varit i närheten av vattnet i alla fall. :) och jag lever än. :D

Hade sadel och träns, damen blev lite småförvirrad av sanden som hon aaaaaldrig sett förr *se stor islandshäst dra ner hela mulen i sanden och blåsa* Hon var inte så säker att man faktiskt kunde gå i den men till sist kom vi fram i skritt i alla fall.
Vi gick ner till vattenbrynet och hon ställde sig väldigt skeptiskt en bit ifrån men jag tänkte låta henne ta sin lilla tid. Så hon står och blåser upp näsborrarna och tittar ut över oceanen (Jag ser ju framför mig hur hon minns sin tid på island och hur kugghjulen rör sig i hennes söta lilla huvud) och DÅ kommer det en våg som sköljer upp över hennes hovar och lite lite på benen.

Hon hoppade två meter rakt bakåt när hon kände vattnet och jag bara skrattade åt henne lite grann för hon såg verkligen rolig ut. Hon såg ju att den andra islänningen gick ut i vattnet så hon skulle ju testa, kommer lite vatten på henne, hon hoppar bakåt igen osv...men till sist kom vi så nära så hon kunde smaka på vattnet i alla fall. Och det var inte gott alls tyckte hon. Tvi för saltvatten. ;)
Jag satt av och gick med en bit ut i havet bara för att hon skulle se. Hon gick ut en liten bit (typ halvvägs upp till framknäna) och stod och funderade (hon funderar mycket den damen). Det är ju bara så att man sjunker ner lite i sanden så plötsligt tittar hon ner och ser att hovarna är BORTA! Återigen visar hon att hon kan ställa upp i nästa os i baklängeshopp ;)

Sen tyckte jag hon varit duktig nog för den här gången så jag red på sanden i stället men vi fick lite fler baklängeshopp för det var ju busiga barn som byggt SANDSLOTT! Jätteläskigt! Nu pratar vi om hästen som går förbi skördetröskor och lastbilar och motorcyklar utan att vifta på ett öra.

Tror hon hade roligt i alla fall :) och jag med fast jag brände axlarna nåt grymt.... :/

Låter mysigt ju! Tur att du hade sadeln ;)

Det är några som redan skrivit att det är käckt att ha gjord o schabrak men sen är det en bra grej att ta av en stigbygelrem från sadeln o sätta som ring runt halsen (halsrem ;) ). Man sitter säkert även i galopp om man håller med båda händerna, enda sättet jag vågar mig på fullt ös barbacka iaf!

Kommer ihåg en gång på ridläger då vi skulle bada utan sadel o hästen jag satt på blev vettskrämd: tok galopperade uppför en brant backe och jag satt barbacka :crazy: Kan säga att jag önskade att jag hade haft halsrem då...

hehe, ja, jag hade nog inte varit så kaxig utan sadel direkt. Hon är ett muskelpaket när hon sätter den sidan till och det var väldigt branta backar ner till stranden och upp igen så då är jag tacksam att jag hade sadel.

Men jag tycker det är roligt att jag vågar för jag har alltid varit en riktig riktig fegis men med henne är jag inte rädd för hon är så himla snäll. Och vi till och med töltade en lång bit. :D

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama