Bada katten

E

Eeiram

Hej!

För en "katt-amatör" som nyss skaffat katt (efter sommaren) behöver jag tips och råd inför bad av kissen. Hur gör man för att hon inte skall riva sönder mig helt? Till min hjälp har jag syster som skall komma hit i morgon förmiddag innan jobbet och hjälpa mig. Jag skulle få ett schampo av min syster, en gul förpackning, men jag minns inte vad det hette. Någon har vet om detta schampo i gul förpackning är bra?

Katten har varit stallkatt så det kanske kan vara bra att bada henne, hon är dessutom ganska fet i pälsen på ryggen ner mot svansen.

/Marie

Sv: Bada katten

Tpis på att bada bråkiga katter har jag inte då våra står så snällt i badkaret och väntar på att man blir klar!
Föningen är däremot värre, men om man lägger en handduk över huvudet och börjar på bakdelen av katten går även det galant efter ett par minuter!

Schampoot kanske kan vara PCL. Vi har det till våra birmor och ragdollen, och det är verkligen bra!

Lycka till!:)

Det låter som PCL, och det är ett väldigt bra schampo.

Jag har gjort så att jag har sett till att ALLTID ha en vänlig men bestämd hand på kattens skulderblad, för att se till att den håller sig på plats och inte försöker smita. Man bör även vara två när man håller på, en som koncentrerar sig på katten och en som hjälper till att blöta, skölja, serva med schampo osv.

Det var PCL. :)

Jag kan tala om att nu är premiärbadet avklarat.
Resultatet blev ett dyblött badrum och ett skivkontrakt för katten sjöng vackert som aldrig förr. ;)

Hårfönen gillade hon i alla fall. :crazy:

Tack för alla tips och råd! :bow:
Det gick trots allt över förväntan - hon varken bet eller rivdes.

/Marie

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 551
Senast: Asko
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 321
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det! Jag har aldrig varit så...
2
Svar
25
· Visningar
2 848
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30