Bada eller inte Bada?

Shaklima

Trådstartare
Tävling nu på lördag, och hästen går och rullar sig varje dag. Frågan är om jag kan bada honom nu, eller om det är för kallt?

Just nu har vi ca 6 grader på natten eller så. Jag vet att jag har varvamtten som räcker både till att blöta ner och skölja av, inget kallvatten alltså.

Hur hade ni gjort?:confused:

Sv: Bada eller inte Bada?

Plutt badade igår. :p Men så länge du gör att han torkar fort är det ju ingen fara, men din har väl lite ryggproblem?

Har hästen täcke på sig? I så fall kanske det räcker med att tvätta det som är utanför täcket, alltså halsen, benen och svansen. Så gjorde jag ofta med min skitgris när vi skulle iväg under vinterhalvåret.

Han badade typ två veckor sen, men han rullar sig så sjukt mycket nu. Gjorde han aldrig på lejondal :rofl:

Jag hade INTE badat min häst för att sen ställa in den i en box över natten med 6 grader max som temperatur. Täcke till trots.

ska du bada den, se till att det är på dagtid och att du kan hålla den i rörelse under täcken tills den torkat.

Har hästen täcke på sig? I så fall kanske det räcker med att tvätta det som är utanför täcket, alltså halsen, benen och svansen. Så gjorde jag ofta med min skitgris när vi skulle iväg under vinterhalvåret.

Det var ju iochförsig en himla smart idé. Det hade jag aldrig kommit på :o :rofl:

Klart du kan duscha hästen. Tränande travare duschar vintern igenom utan problem, bara att täcka ordentligt medan de torkar. Ulltäcken värmer bättre än fleece och dubbla täcken läggs på om det är kallt.

Neråt -10 brukar vi låta bli att duscha och borsta bort den torkade svetten istället.

Är det 6 grader utomhus eller inne i stallet på nätterna? I vårat stall blir det i alla fall bra mycket varmare än vad det är ute under nätterna. Så jag hade tvättat och torkat så gott det gick innan jag lämnade hästen. Och så ett varmt ylletäcke :)

jag hade inte badat och sen ställt in i stallet. bada i ljummet vatten, sen på med svetttäcke (nättäcke) och ylletäcke och ut och gå tills hästen är helt torr.
fukt + stå stilla = förkylningsvarning :crazy:

sen har jag inte provat detta sjäv, men h**k har ett "torrshampoo". kan det vara något?

Är det 6 grader utomhus eller inne i stallet på nätterna? I vårat stall blir det i alla fall bra mycket varmare än vad det är ute under nätterna. Så jag hade tvättat och torkat så gott det gick innan jag lämnade hästen. Och så ett varmt ylletäcke :)

Alltså 6 grader utomhus, ngt varmare inne.

Jag hade badat och sedan lagt på ett tjockt täcke och promenerat med hästen en stund.
Förkylda blir väl hästan av samma orsak som människor, alltså bakterier och inte för att de blivit kalla?
Kalla och stela i musklerna blir de däremot och det är såklart inte bra men går du med hästen en stund tror jag inte det är någon fara.

Jag brukar i alla fall bada/duscha mina hästar även om det är kallare ute - de har aldrig blivit förkylda.
Brukar torka av dem ordentligt med frottéhanddukar (2-6stycken) efter att jag dragit av dem ordentligt med en vattenskrapa och sedan slänga en ullfilt med gjord under ett innetäcke.
Har du gott om tid - kan du ställa hästen i boxen och göra andra förberedelser för tävling eller annat under tiden.
Har du ont om tid - ut och promenera eller halvjogga med din häst i 20-30minuter.
TA SEDAN AV DEN BLÖTA YLLEFILTEN OCH BYT INNETÄCKET INNAN HÄSTEN SKA UT I HAGEN...

Bör tilläggas att jag haft hästar med ryggproblem också - ett svagt linimentschampo är det jag har använt och aldrig fått några problem.

som jag tolkade TS fråga gällde det specifikt att bada en häst på kvällen och sen låta den stå i boxen och torka över natten. en viss skillnad?

Alltså, jag kan bada hästen mitt på dagen, det spelar ingen roll. Min plan var väl att bada honom efter att jag ridit. Sedan tänkte jag kanske knoppa medans han torkar och manen är blöt ungefär.
Men nu verkar det som att jag starta hyffsat sent så jag behöver alltså inte knoppa på kvällen.
På de flesta låter det som att jag inte ska ställa honom i boxen att torka, utan promenera med honom en stund? Handlar det om cirkulationen då eller?

Jag ska bada min snart, helst den här veckan, jag kör efter ridning och täcker med fleece och/eller ull och regntäcket över. Eventuellt en kortare promenad efter badet, sedan in i boxen över natt.

Jag ser inga problem att duscha hästen även på vintern bara man har varmvatten och inte står ute i storm *typ*.

Jag ska bada min snart, helst den här veckan, jag kör efter ridning och täcker med fleece och/eller ull och regntäcket över. Eventuellt en kortare promenad efter badet, sedan in i boxen över natt.

Jag ser inga problem att duscha hästen även på vintern bara man har varmvatten och inte står ute i storm *typ*.

Jomen precis. Jag kommer vara kvar i stallet hela tiden medans han torkar och sen byter jag till tortt innetäcke á 300 gram.

På de flesta låter det som att jag inte ska ställa honom i boxen att torka, utan promenera med honom en stund? Handlar det om cirkulationen då eller?

Det handlar om att minimera torktiden, dvs få hästen att torka så snabbt det går i kyliga grader utan att själv bli nedkyld.

Det är inga som hellst problem bara du täckar den rätt, flera lager med fleece/ull täcken så vandrar fuktan utåt snabbt och hästen är torr inpå kroppen snabbt, en varning dock för vissa mkt dåliga fleecetäcken som inte har rätt fuktdragande funktion är på sin plats, funkar de som de skall så torkar hästen jättekvickt oavsett hur kallt det är i yttertemp. Med vit tävlingshäst så måste det badas innan varje tävling även om det är -10 grader så därför har man fått lära sig att täcka därefter, med rätt täckning så är yttertäcket dyngsurt men alla lager under snustorra så inte blir hästen nedkyld av det inte.

Med vit tävlingshäst så måste det badas innan varje tävling även om det är -10 grader så därför har man fått lära sig att täcka därefter.

Aha, du har mer erfarenhet av det här än jag. Jag har som tur är en brun häst, men han brbukar skifta i asfaltsgrått för jämnan. :cool:

Han åker på ett bad i alla fall :D

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka