Bada eller ej??

Tiller

Trådstartare
Som många redan kanske vet här så ska ju jag och min hund på utställning snart, 1 april och 8 april. :)

Men nu till frågan, skulle ni har badat hunden eller ej?
Det är ju fortfarande kallt ute här, tänkte så att han inte får "vattensvans" eller vad det kallas...
Eller hur länge måste hunden vara inne så att risken att få "v.svans" försvinner?

Mvh Tiller

:bump: :bump:

Sv: Bada eller ej??

Bada hunden på kvällen efter sista rastningen, gnugga ordenrligt med handduk och blås med hårtork tills han är torr.

Ok!! :)
Då ska jag göra det...

Hur många dagar innan utställning brukar ni bada era hundar?

Tiller skrev:

Beror på hund och ras. De med mjukt hårlag badar jag dagen före utställning, med undantag av om de har en torr päls för då är det en vecka innan som gäller. Är det en sträv- eller släthårig hund är det minst en vecka innan.

Jag badade min bebbe igår och sen fick han bara ut och kissa fort som sjutton innan läggdags så han inte skulle bli sjuk eller så. Så det går bra att bada på eftermiddan el kvällen :)

Tiller skrev:
Ok!! :)
Då ska jag göra det...

Jag kan behöva göra det två veckor inann bara för att han har så mycket päls

Jag badade alltid min Cavalier dagen innan utställningen, och gnuggade henne torr och sen fick hon springa runt i huset och "lufttorka", något som hon tyckte var hur kul som helst! Jag avslutade badet med att låta duschmunstycket spruta vatten i en rak linje utmed ryggraden - på så sätt lade sig pälsen i en "mittbena" längs ryggen och när hon sedan torkat och blivit kammad så låg pälsen perfekt på båda sidorna. Hade aldrig några problem med "lurv" på utställningsdagen, däremot kunde hon fälla lite i ansiktet dagen efter bad.

Gisburne skrev:
Jag badade alltid min Cavalier dagen innan utställningen, och gnuggade henne torr och sen fick hon springa runt i huset och "lufttorka", något som hon tyckte var hur kul som helst! Jag avslutade badet med att låta duschmunstycket spruta vatten i en rak linje utmed ryggraden - på så sätt lade sig pälsen i en "mittbena" längs ryggen och när hon sedan torkat och blivit kammad så låg pälsen perfekt på båda sidorna. Hade aldrig några problem med "lurv" på utställningsdagen, däremot kunde hon fälla lite i ansiktet dagen efter bad.
Fälla lite.....:eek: :eek: Hehe Farre fällde en hel matta igår han :rofl: :rofl:

Beror helt på vilken ras du har. Jag badar aldrig mina inför utställning.
Måste jag göra det så är det minst en vecka innan, helst två.

När det är kallt ute så får mina ligga inne och mysa när de torkar. Jag gör det på em så de redan hunnit få sina promenader, sen blir det bara ut en snabb kiss på kvällen.
Jag bäddar in dom i handduk och täcke, sen sover de gott o soffan :)
Fast de måste komma fram ibland så jag får borsta pälsen "rätt".

Då var han nybadad!
såhär såg han ut för en stund sen.. :D

En lite smalare modell av Zack..
DSCF0874.jpg

U-Tiller

U-Tiller

U-Tiller

U-Tiller

U-Tiller
:D

U-Tiller

Sådär ja.. återkommer senare med det bättre resultatet!! ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 727
Senast: fixi
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar