Vi sparar RUBBET, med jämna mellanrum, på en extern hårddisk. Dokument, foton, email, allt.
Jag (...) är nämligen en av de oförsiktiga som "råkade" öppna en zipfile i ett email (en som ser ut som en trave böcker) och fick hela datorn blockad av samma typ av ransomware som huserar just nu i världen. Känslan när där plötsligt, mitt i alltihopa när jag sitter och jobbar, en bild av samma typ som den som spritts just nu, dyker upp framför mina ögon....

Jag skulle skicka 3500:- tror jag det var i bitcoins till nån skummis för att de skulle låsa upp de kryptade dokumenten. Gissa om jag kände mig som en idiot? Gissa om min man fick spader över min dumhet??
Några pengar skickade vi aldrig, för genom ett mirakel hade vår dator pajat nån månad innan och vi lyckats rädda över det mesta av våra dokument på en annan hårddisk. Så vi hade det mesta sparat. PUH!!
Ett tips bara: ett ransomware tar (beroende på hur mycket man har i datorn) minst 24 timmar att söka sig genom din dator innan den förfärliga bilden på skärmen dyker upp och allt är krypterat. Hade vi mao använt oss av ett system som varje dag automatiskt sparar över dokumenten till en separat hårddisk, hade hela den också varit krypterad innan vi fattat vad som pågick.