backträning

sara_18

Trådstartare
jag är lite nyfiken om backträning och har lite frågon om någon kunde hjälpa mej?:)
lite frågor
vad är syftet med backträning?
och vad ger det för effekt?
andning/puls
hur?
när använder man backträning?
vilken
om några skador kan uppkomma av denna träning?
ja är väldigt tacksam för svar :P

Sv: backträning

nu svarar jag bara varför JAG använt mig av backträning och varför det passat MINA häster. det är säkerligen olika beroende vem som tränar, vilken häst och hur miljön ser ut.

vad är syftet med backträning?skonsamm träning där du får upp pulsen och träna mjölksyra utan att köra i dödande farter - mindre skador.

och vad ger det för effekt?man får en häst som får hög uthållighet(hög mjölksyra tröskel) och tränar aktionen. bra för hästar som är heta att dom inte behöver köras så fort å bli ännu hetare.

andning/puls? :confused: förstår inte frågan.men do får ju högre puls och högre andning fast i mycket lägre fart.

hur? tja man kör i en backe.. :p vad menar du med frågan??

när använder man backträning? skrivit lite ovan. elelr för att man enbart har en backe. om man har en snålt musklad häst är det ett skonsamt sätt att bygga mycket muskler. sköra hästar kan bli bra på det då dom inte behöver ansträngas så hårt.

vilken om några skador kan uppkomma av denna träning? dom jag stött på är rygg om dom jobbar fel . om dom är trång i aktionen så kan dom även då spänna sig. dåliga bakknän skulle jag inte köra i backen, me vissa hästar stärker sina dåliga bakknän i backen.. uscha det är såå olika det där.

En del hästar kan få problem med haserna om man kör dem mycket i backe.

Det gäller väl mest för sådana hästar som är svaga i haserna från början vad jag har förstått?
Jag undvek backe, djup sand och tung vagn för att skona min "hashäst" och han hade inga problem med haserna alls så länge han tränades.

Håller inte med om att backe generellt är bra för heta hästar. När jag kör backe vill jag kunna köra på ett balanserat sätt, och det kan vara svårt med en het häst när den "bara" ska gå 1,50-2,00 tempo. Tror att backen gör mer skada än nytta om hästen springer med huvudet rakt upp och råpullar. För mig och min heta häst (som jag inte har kvar längre) fungerade det bättre på rakbanan där jag kunde släppa av lite. Hon sprang 30-tempo någorlunda avslappnat och balanserat på rakbanan medans backen var en dragkamp utan dess like för att hon inte skulle springa alldeles för fort.
Det kanske är "ridhästmänniskan" i mig som talar men jag vill att hästarna ska jobba på ett trevligt, avslappnat sätt och för vissa innebär det rakbana, andra rundbana och somliga ridträning... Man får prova sig fram.

citerar mig själv;
nu svarar jag bara varför JAG använt mig av backträning och varför det passat MINA hästar. det är säkerligen olika beroende vem som tränar, vilken häst och hur miljön ser ut.
dom jag stött på är rygg om dom jobbar fel .
mina heta hästar har passat i backe - men jag kan tillägga att jag kör 1.35-1.40 i backe. så den farten hade kanske passat din med??
och anledningen till att jag tycker det är bra med en häst som jobbar fel i normala fall att jobba i backen är för att dom ofta(i mitt tycke) börjar jobba frammåt nedåt lättare i backe då det kräver lite rygg.

på skolan så hade vi 15 blodingar som gick i backe 3 dar i veckan - och 14 gick i form hela tiden.. och hälften var spiskaminer innan dom börja backträna.
så jag tror att det beror på hur man kör med.. och som jag sa beror de på hästen.

Jag har också varit med och backtränat många hästar och det har i många fall fungerat utmärkt. Ville bara poängtera att det inte nödvändigtvis är så att en het häst jobbar bättre i backe så du behöver inte ha nåt försvarstal.

Klart att det beror på hur man kör men i många fall om man jobbar med äldre hästar så kan det vara svårt att ändra ett invant beteende (förutsatt att det inte finns några fysiska fel som orsak till hetsigheten såklart).

Förövrigt skulle jag aldrig efter att ha använt mig av pulsmätare efter jobben köra så fort i backen men det beror förstås på längd och lutning på backen. Starthästarna gick som tuffast sex intervaller efter 50 i "min" backe.

Senast ändrad:

Förövrigt skulle jag aldrig efter att ha använt mig av pulsmätare efter jobben köra så fort i backen men det beror förstås på längd och lutning på backen. Starthästarna gick som tuffast sex intervaller efter 50 i "min" backe.

kan tillägga då att jag ALLTID annvänder pulsmätare när jag kör intervaller eller banjobb. har även tagit blodprov mellan varje intrevall i försök då vi mätt bla laktatvärden och tagit muskelbiopsier efter varje tillfälle.
och i våran backe har de flesta hästar legat på ca 185-190 i puls när vi legat kring 1.35-1.40 jag tycker inte det är effektiv träning om man kör med lägre puls än så. speciellt inte om det är mjölksyran man vill träna. så jo jag skulle köra så fort.
backen är 600meter och den är ganska grotesk, kommer inte ihåg stigningen så jag lämnar det osagt, men det är mycket.

men vi kör så som det passar våra hästar och det funkar. så som du kör dina hästar passar nog för dem eftersom du gör på det viset. det finns absolut inget rätt eller fel i travet!

Ja inte vet jag men de hästar jag har kört i backe har som sagt aldrig gått fortare än 50... Inte heller hos den proffstränare jag jobbat åt. Även där tog vi muskelprover och max hb-prov med jämna mellanrum just för att se att mjölksyranivån inte låg för högt. Tyvärr har jag inte kört backe med pulsmätaren på under tiden men återhämtningspulsen talar ju sitt tydliga språk. (Inte på en enda häst då utan de kanske 50 olika hästar jag kört i denna backe som för övrigt är 700m med en jämn men ganska saftig stigning)

Dessutom kommer jag upp i mellan 190-210 i puls när jag kör 30 på rakbanan så det låter knepigt att dina skulle ligga så lågt i det tempot i backen... Menar inte att det inte stämmer men jag får inte ihop det riktigt.

Nån annan som kör backe? Vad kör ni i för tempo och hur ligger era hästar i puls?

När vi köpte Bridge Sign " Signe " så fick hon vila upp sig i en månad efter att ha gjort en start där hon totalt tröttnat halvvarvet kvar till mål och gick en tid på 20,5 oplacerad.
Sen började jag köra henne i backarna var tredje dag i 1 ½-2 månader ( har väldigt långa och stigande backar) och det resulterade en 2:a plats och en sänkning med ca 2½ sekund.

Effektivt? Ja.

Lilla Bridgean... henne har jag passat som tvååring. Känner även killen som hade henne i kalmar litegrann. Kul att ni fått snurr på henne, hon är en fin häst.

Visst är det effektivt med backträning, och hittar man rätt modell för sin häst så är det ju ett skonsamt och bra sätt att träna. Tyvärr har jag ingen backe där jag har hästen nu så det får bli rakbana och ridträning för oss...

Vi brukar träna i backar, men bara i skritt!
då har vi en skogsrunda på 1,5 mil som det är en hel del backar i!

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
720
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 075
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar