backträning?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
L

lie

det finns en backe på ca 850 meter, svagt slutande, alltså ingen jätte backe men den känns när man cyklar uppför kan jag lova:P ska börja med backträning i den nu med min häst men när jag kör han i den, vad ger bäst effekt för styrketräning? att dra på i full fart lr att jogga uppför? lr kanske skritta? och hur många vänder ska man egentligen ta i en backe??

Sv: backträning?

Kolla in på Stallbergs sida där finns träningsprogram för tryckvagn... funkar även i backe!
Skall du bygga muskler är väl skrittande med en lite tyngre vagn ett sätt, kanske lite lång backe bara... men men det funkar nog
Prova med pulsmätare när du kör

Vad har du för underlag i backen då??

En ganska viktig detalj....

Jag tycker du kan börja med att skritta en del där,men som sagt underlaget......

Jag tycker xå du skall passa dig för att köra i tungvagn,har märkt att de kan få besvär med ryggen....

Pulsmätare är ju en väldigt bra hjälp,hur m.k.t. är hästen tränad innan?

Hej stally! BR och jag tänkte komma till "din Bana" den 22:a och kriga lite!!

Yeepi!! :banana:

Det behövs verkligen lite stjärnor till oss!!BR :love: :love:

Då hoppas man att vi båda blir med,hur m.k.t. poäng har ni??

Vi har 450 kvar,en nolla en etta,sedan blir det jävligt tomt...... :cry:

Jag kommer vara så nervös så jag döööör nog redan innan...... :eek:

det är en grusväg men inget grus finns kvar,uatn det är bara packat.. inte det bästa underlaget ,då är det väl bäst att bara jogga lr skritta i den, vill ju inte förstöra benen på han....
för 1 år sen var han i full träningskondition, nu har han bara grundkondition och så har han vilat rätt mkt.. vill få upp han i tävlingskondition .. men det kommer nog inte bli så lätt nu när det blir vinter och kollsvart ute, eftersom jag kommer till stallet vid halv 6 på kvällen och då är det kolsvart.. så enda chansen är att bara träna han på helgerna och fredagar.. om jag inte hittar nån som kan köra han under veckan......

Det funkar alldeles utmärkt att träna i mörker fäst bara en eller två strålkastare på vagnen som du kopplar till ett bilbatteri så vips så kan du träna i mörker, håll bara batteriet laddat så är det lugnt. Sävaflickan tränar med strålkastare på vagnen läste jag i ronden för ngt tag sedan....

Ja då skulle jag nog bara hålla mig till skritt,med tanke på underlaget...
Det i samband med tung vagn kan ge hästen bekymmer......

Omdu kanske kan börja skritta upp och ned 20-30minuter varannan dag till att börja med ,kontinuerligt i 2veckor....

Sedan får du hoppas på snö!Då kanske du får en fin is att börja jogga på!

Har du någon annan träningsform du kan nyttja??

Kan du åka till någon bana kanske?

Du får väl skaffa reflexer och pannlampa,det använder folk här på Ön var jag bor.... :)

Det vorde bäst om du kunde komma igång med hästen och jobba den kontinuerligt.....

För att få ett resultat....

okej tack då ska jag börja skritta i den varanan dag, ska jag bara göra den här träningen under 2 veckor tycker du?
ja det finns en väldigt fin rakbana ca 1 km ifrån mig som jag får låna.. sen finns det rätt bra skogsvägar upp i skogarna.. men det är bara det att jag vet inte hur jag ska lägga upp träningen? innan så hade jag alltid en annan gubbe som tränade sin häst när jag körde min,då va det bara att hänga på honom..
men jag ska börja skritta i backen i 2 veckor?

okej tack,det hade jag inte ens tänkt på=) ska be pappa fixa det då! för utan lyse ser man inte ett dugg här uppe i skogarna, rätt läskigt:P

Något som är supersmidigt är en riktig orienterar lampa, finns då både hel och halvljus. Litet smidigt batteri som utan vidare går att ha i fickan. Man ser jättebra med den. Lite dyr är den, men väl värd sina pengar.

580 p har jag och tror det är 45-65 som försvinner så det är rätt lugnt..
Har ju redan uppnåt målet jag hade för iår med honom, så då tänkte jag att vi ska ut bland "dom" STORa och leka lite :p :p

Jag har satt ett fäste(rörbit) för cykellyse på min vagn och använder en Halogenlampa som jag köpt på Clas Olsson för ca 100:-. funkar kanon + att jag har lyse bakåt och en massa reflexer.
Tog ett par ggr innan hästen vande sig med lyset men sen gick det bra!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix