Bäckenfrakturen är läkt!

LuckyMemory

Trådstartare
Hej,

Jag vill berätta något roligt,

För ca 3år sedan skadade mitt dräktiga sto sig i hagen. Detta var 2 månader innan beräknad fölning. När jag hämtade in henne en dag så var hon väldigt halt. Jag tog ut veterinär, som inte visste vad som var fel, hon tog blodprover och gav smärtlindrande. Vet avrådde att åka till klinik då det var så sent i dräktigheten utan låta hästen vila.
Lucky fick mer problem att gå ju närmare fölningen hon kom. Pratade med andra veterinärer men fick samma svar, vänta. Fölningen gick bra och Lucky blev lite bättre.
Tog ut en osteopat efter fölningen då Lucky var sned och fortfarande halt. Osteopaten kände då att hon hade en bäckenfraktur.
Lucky fick fortsätta att gå i hagen ihop med sitt föl och jag hoppades på det bästa. Jag fick tips av osteopaten på en bra veterinär som jag kunde åka till för att kolla om frakturen läkte.

När jag var hos veterinären i tisdag så konstaterades det att äntligen var frakturen läkt och den inflammerade höftleden var också läkt. :bump:
Det som gör att hon fortfarande går konstigt är inflammation i knäet.
Veterinären sprutade knäet.
Redan några dagar senare så går hon bättre. Brukar det gå så fort när man har behandlat en inflammation i knäet?
Till våren ska jag få börja skritta Lucky. :banana:

Sv: Bäckenfrakturen är läkt!

vad skoj! hoppas allt gar bra nu da! vi har en hast har som har en fraktur i barbensknolen...

fick den i januari forra aret innan han kom till oss, behandlande vetrinar behandlade for nagot i ett bakkna och boxvila nagon manad, i juni kom han till oss, reds ganska sa normalt men blev halt i augusti igen, togs da till en jatteduktigt klinik och vet. konstaterade fraktur i barbensknolen, absolut boxvila, fick efter nagon manad ledas10 min morgon 10 min kvall, aterbesok, han var battre men endast 10 min skritt om dagen och diversre mediciner. aterbersok nu i veckan, far borja ledas med sadel 10 min, okas sedan till 20, 30, 40 min. Efter det aterbesok och om allt ar OK, borja med ryttare pa ryggen igen.

jag trodde ju aldrig att en fraktur dar skulle ga att laka, men tydligen, agaren var ganska nere eftersom forsta vet. felbehandlat kanns nog ganska sa tugnt som agare att ha ridit sin hast med en fraktur...

ska bara tillagga att detta ar i frankrike

Sv: Bäckenfrakturen är läkt!

Det har varit en jobbig period med många bakslag men jag tänker inte ge upp. Att det har tagit så långtid för frakturen att läka beror på att Lucky är 18år.
Lucky har fått gå i hage tillsammans med andra hästar hela tiden under sina skada. Då Lucky är flockledaren så har det fungerat bra. Hon har bara behövt vrida ett öra så flyttar sig de andra hästarna.

Hoppas att det går bra för eran häst oxå.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 996
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 058
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat