Bäcken/Höft problem

Mikan

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av fraktur/fissur på bäcken eller höft?
Min 4-åriga ardenner hittades halt i hagen för 5 veckor sedan. Har varit i helsingborg 9 dagar, då han röntgat hela benet och hoven, lagt bedövning i knäled, rektalundersökt höften men inte hittat någonting.
Han står sedan dess på boxvila/sjukhage. Får butta två gånger om dagen.
Väntar nu på svar från scintigafi undersökning.

Han stödjer på benet, men vilar det ofta. vrider hoven och benet lite utåt då. När han skrittar så sätter han ner benet normalt, men när det ska börja sträckas bakåt så sätter han det snabbt under sig istället. ( hoppas ni förstår..)
Vore intressant att höra om det finns någon med konstaterad skada på bäcken eller höft om hur deras hästar rört sig och hur prognosen ser ut.

Sv: Bäcken/Höft problem

Jag har tyvärr inget positivt att säga om det är en spricka i höft eller bäcken, vet en häst som gick omkull och fick det, det gick tyvärr inte att göra något åt.

MEN...jag tycker att detta skulle kunna vara ett kiropraktiskt problem :) om de inte hittar något så tycker jag att du ska ta ut en duktig kiropraktor.

Ett tecken på att knä "patellasenan" ligger fel är att de vinklar ut hoven och inte stödjer på benet som tidigare. Din häst har kanske gått omkull så det är fler delar som inte ligger riktigt på sin plats. När de ställer in bakhoven under sig och inte vill ha den bakom brukar det vara senan vid korset som ligger fel.

Lycka till !!!

Jo även jag har funderat lite i dessa banor med kiropraktor. Måste kolla om han blev undersökt av kiropraktor i helsingborg eller om veterinären diskuterat med honom. Om inte scinten visar ngt så ska jag ta upp detta med dem.
Den teori du skrev om hans sätt att ha benet på verkar intressant, hoppas att det är ngt sådant istället för skelettskada.

Om jag bara visste vad skrället hittat på! tror inte att han ramlat, snarare kanske trampat snett/halkat. Det ösregnade denna dag och när jag hittade honom stod han bland träden och rörde sig inte ur fläcken. Syntes ingenting på honom, han borde varit lerig om han ramlat.
Tack för ditt inlägg!

Vad du än gör, se till att du har kollat upp ALLT innan du tar en kiropraktor på problemet.

Om det är en skada på benet kan man förstöra hästen helt och hållet om man manipulerar den.

Att hästen vinklar hasen inåt och tån utåt kan vara symptom på höftskador. Läs mer i tråden jag länkade till. Hoppas dock att det inte är något sådant problem i ditt fall.

Usch vad illa jag formulerade mig, menade givetvis skelettskador eller ledskador.

Ultraljudades bäckenet på hästen? Eller ser man ligamenten också med scint?

På min var det knä och tå ut och has in, väldigt extremt. Nu under läkningen är han mer "normalt" kobent eller hur man ska säga och stabiliserar sig mer och mer.

Jag tror inte att han han blivit ultraljudat, ska höra med vet. när han ringer idag. Svaret på scinten från flyinge har kommit...är lite orolig...

Har inte fått riktigt kläm på vad dom ser med scinten, mer än att man kan se ungefär i vilket område som problemet sitter. Att det sitter i höften eller bäckenet är inte heller konstaterat till 100 %, utan mer uteslutning då man inte sett ngt på vanlig röntgen.
Inte heller ledbedövning hade ngn effekt.

Han har fått box arrest de senaste dagarna då han inte ville vara i sjukhagen mera...ryckte/puttade ner stolparna med tänderna utan att röra tråden...

Usch, nu har jag pratat med veterinären..:cry: Det verkar inte så optimistiskt.
Scinten visade på stora förändringar på höftbenet, vilket förmodligen är en fraktur eller fissur. Vilket kan bara röntgen visa. Röntga vill de inte göra då han måste sövas....moment 22!!

Någon som vet om man kan se höftbenen via rektalt u-ljud? Kom att tänka på när jag var gravid, då såg man ju ryggrad osv på fostret. Borde man inte se det på hästar med eller är det för mkt vävnad emellan:confused: Glömde fråga vet. Kunde knappt fråga alls för den delen, hade fullt sjå med att inte storböla..

Så, ska jag låta honom stå på boxvila ett tag till för att se om han blir bättre, eller är det bara att dra ut på hans lidande?
Har precis blivit människa igen efter ponnyns hastiga bortgång för 2 veckor sedan, vet inte om jag klarar av en avlivning till just nu.

Man ser om det ÄR något med u-ljud, precis som man gör vid scint alltså. Rektalt kollades SI-leder och benstrukturerna "underifrån" och så rakades rumpan för koll av yttre benstrukturen och höftleder och ryggkotor.

När jag var på vanlig klinik fick jag remiss till Skara. Där kördes ultraljud men om de hade sett något misstänkt så hade de sövt och röntgat honom. Tyvärr är det ju så att ju tyngre häst, ju större risker med att lägga dem också.

Det låter inte kul för dig, jag har haft min på box i två månader nu och då har han ingen fraktur.

Man klarar mer än vad man tror. Jag vet precis vad du går igenom, jag fick tre utdömda och miste älsklingshästen (mamman till den med bäckenskadan) i en bilolycka förra året. :cry:

*tröstkram*

Tycker synd om dig, varför ska allt hända på en gång?
Ponnyn var gammal, så han har ändå haft ett bra liv och fått vara pensionär sista tiden. Men "lillpojken" är bara 4, känns mkt värre då.

Lite ironiskt att den som man varit orolig för i flera år, och som jag är glad för varenda dag som jag hittar henne stående i boxen, hon mår hur bra som helst. Hon fyller 32 i vår och jag har haft henne sen hon var 7.

Har bokat återbesök idag, och ska ner till helsingborg på tisdag. om jag kommer dit vill säga..jag tar inget för givet längre, här är mina senaste händelser lite kort..
-gulliwer halt
-Ponnyn kolik, avlivning :cry:
-guliwer till flyinge. lämnar transporten där
-hämtar hästen, kör 800 m. Transport går sönder(axeln) lastar
lastar ut på parkering. snäll människa hjälper oss tillbaka med
hennes släp. Hyr släp i eslöv, kommer faktiskt hem...:banana:
-Min son får hjärnskakning
-igår, kör in i en fd klasskompis nya bil (liiiitet märke) :angel:

Kan man mer än skratta? :crazy:

Låter inte som om du har haft någon trevlig period. Tyvärr kan jag inte ens komma med tips om hästen, men en stor tröstkram och massor med positiv energi skcikar jag!

Usch, var i helsingborg igår på återbesök. Fick besked om fraktur på höftleden. Veterinären såg ingen förbättring överhuvuvddtaget, tvärtom. Tappade muskler, sned i bäckenet.
Dom sa att chanserna till att han skulle kunna bli bra var lika med noll. Trots detta så var häst kraken på gott humör, detta gjorde beslutet att avliva honom ännu svårare. Att han bara var 4 år gjorde inte saken bättre.
Men istället för att ta hem honom och vänta på veterinär hemma, så belöt jag mig att ta bort honom med en gång.
Nu är jag helt knäckt, klarade knappt av att köra hem med tom transport för andra gången på drygt 2 veckor.
Det var ännu värre att gå till stallet i morse.
Tur att man kan skriva av sig lite här iaf...:cry:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 158
Senast: Bufera
·
Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: mlii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka