Backa ur transporten

K

Kharachi

Min vägrar backa ur... hur löser jag detta... hon backar lydigt utanför... :crazy:
 
Sv: Backa ur transporten

En ide´kan ju vara att träna henne på att bara backa ner för rampen. Därefter gå in ett steg i transporten och backa ut igen ett par gånger, öka på med nått steg till osv. Många hästar känner osäkerhet när de ska backa ut, lämmen sluttar och de kan inte se bakåt så tar man sig tid att traggla detta nån timma eller två så tror jag att din häst känner sig trygg sedan. Hoppas detta rådet kan funka. Lycka till:idea:
 
Sv: Backa ur transporten

Ingen som har några andra förslag??? Hon går ju snällt in...
 
Sv: Backa ur transporten

Har haft samma problem med en åring en gång. Vi började med att backträna henne utan släp både på plan mark och i nedförsbacke. När vi sedan avancerade till släp så ställde vi släpet i rejäl nedförsbacke så att lämmen blev relativt plan. (ha en bra handbroms och förare med en fot på bromsen!)

Jag tror att det är så att den blir orolig av att lämmen bakom sluttar och att det kan avhjälpas genom att försöka hålla lämmen så plan som möjligt.
 
Sv: Backa ur transporten

Hej. En bekant till mig var tvungen att sels på sin unghäst och tömköra henne ut ur transporten. Hon gick också frivilligt in men vägrade att backa ut. så om du har möjlighet, testa detta.:rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 808
Senast: JohannaB
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 070
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 053
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp