Backa ur transporten.

L

Lillfrans

Hur lär man en häst att backa ur transporten?? Min häst har alltid åkt lastbil förut och gått framåt nerför luckan. Nu när vi skulle lasta ur honom så VÄGRADE han att backa ut. Stod och tryckte mot frambommen istället. Fick vända honom i transporten bara för att få ut honom (hade bråttom till veterinär och hade försökt ca 15 min). Men det är självklart inte något jag vill behöva göra i framtiden, så hur gör jag :confused:

Sv: Backa ur transporten.

Går det bra att backa på andra ställen? Har du medhjälpare vid urlastning?

Ja, jag har haft medhjälpare. En travtränare försökte också få ut honom (skulle hjälpa oss stackars flickor... :angel: ), men också han gick bet. Han backar lätt i andra situationer.

Verkar han rädd för att backa ur transporten eller är han bara inställd på att man ska gå ut framåt? Han kanske har dåliga erfarenheter om han tidigare backats ur. En kompis har en häst som blev rädd för att backa ur transporten efter att ha fastnat med en sko mellan golv och ramp och sedan slängt sig av åt sidan.
Han kanske känner sig osäker för att rampen är hal eller brant eller på saker bakom transporten?

Han verkar inte speciellt rädd, bara väldigt övertygad av att man ska gå av en transport framåt. Stod och tryckte på bommen i förhoppningen av att den skulle ge vika? Han är jättelätt att lasta, går rakt in utan bekymmer. Han verkar helt blockerad när han ska ut, verkar som om han inte vill försöka förstå vad vi vill säga honom...

Min ena häst är också så. Han fattar inte att han ska backa ur.
Han har också bara åkt lastbil förut.
Vi vågade inte riskera att försöka vända honom den gången han åkte, han är rätt stor så vi väntade ut honom samtidigt som vi böjde huvudet åt sidan så han var tvungen att gå bakåt. Men han fattar det fortfarande inte.

Prova så här:
Stanna hästen innan den gått ända in, låt den stå och funder en stund, backa ut/ner. Upprepa succesivt längre in.

LIA

Bra tips! Det ska jag testa nästa gång!

Du kan träna horsemanchip på tex ridvolten, när du hämtar den från hagen m.m., träna på att backa. du ställer dej framför hästen, sväng försiktigt med grimskaftet, om han inte lyssnar, gör kraftigare. fortsätt tills den lyssnar, sen måste du släppa efter på grimskaftet, o ge beröm! träna så till du känner dej säker med backningen, senkkna du testa i transporten!

lycka till

:love: Jag har tränat min häst att backa på det mest konstiga ställen och det funkar jättebra. Nu vet jag en bra anledning till, bara det att han är så lättlastad redan.

grejen är nog inte den att hästen inte kan backa, den fattar liksom inte.
min häst är likadan, han backar varsomhelt men ut ur transporten fattar han inte att han ska backa.

Ja tyvärr är det nog så... Han backar hur bra som helst annars, men inte ur transporten. Men det är bara att träna på. Någon gång löser det sig väl hoppas jag...

Jag hade väntat ut honom, till slut måste han komma på att enda vägen ut är bakåt.

Min häst vill inte heller backa ut av sig själv. Jag vet inte om jag skulle våga vänta ut henne, är rädd för att hon plötsligt ska försöka vända sig eller slänga sig ut, med risk att fastna?

Jag petar på bogen och säger "backa", med eftergift såklart när hon till slut försöker backa, hoppas att idog träning till slut ska ge resultat. Problemet är att hon inte backar rakt bakåt utan åt sidan, med följden att ena hoven hamnar utanför. Jag kan alltså få henne att backa, men inte rakt bakåt.

em76 skrev:
Jag hade väntat ut honom, till slut måste han komma på att enda vägen ut är bakåt.

LIA skrev:
Prova så här:
Stanna hästen innan den gått ända in, låt den stå och funder en stund, backa ut/ner. Upprepa succesivt längre in.

LIA

Jättebra tips :bow:
Du kan även prova att lasta in en kompis och sen backa ut kompis en liten bit i taget, fungerade jättebra min morbrors häst som vägrade backa ut :idea:

Har du provat det jag beskriver ovan?

Det är vanligt att hästar backar ut "snett". Om din häst vill kliva ut åt höger (sett från dig som står framför henne), så håll hennes framdel mot den högra väggen under rörelsen ut. På så sätt kan hon inte utan svårighet kliva åt höger med bakdelen.
När det är dags för framfötterna att kliva ut på rampen, så flytta över framdelen åt vänster/mitten istället.

LIA

Lillfrans skrev:
Hur lär man en häst att backa ur transporten?? Min häst har alltid åkt lastbil förut och gått framåt nerför luckan. Nu när vi skulle lasta ur honom så VÄGRADE han att backa ut. Stod och tryckte mot frambommen istället. Fick vända honom i transporten bara för att få ut honom (hade bråttom till veterinär och hade försökt ca 15 min). Men det är självklart inte något jag vill behöva göra i framtiden, så hur gör jag :confused:

Anledningen till att han inte vill backa ur transporten är att han inte ser vart han går, han ser inte vart han sätter sina fötter. Många hästar vill därför vända på huvudet, då oxå framdelen av kroppen för att kunna se vart den går. När hästen gör detta så svänger den oxå ut sin bakdel och kan då kliva(ramla) av lämmen med bakbenen och så har man fått, kan få ett lastproblem.

Det du behöver göra är att träna honom att klara av att backa i nedförsbacke, alltså öva detta, hans självförtroende på andra ställen än i samband med tranp. detta är viktigt.
Hitta en lagom brant backe och öva att backa där. Hästar gör sällan denna rörelse självmant i hagen eller liknande så det är väldigt onaturligt för dem att backa i nedförsbacke. Ta dig tid för hans och din skull att träna detta i en lugn miljö så kommer det gå galant i transp. oxå.

Vi bad bara våran att backa. Sambon med sin häst inne i transporten i grimskaft, jag stod utanför på sidan och lade en hand på rumpan lite lätt. Tveksamt och sakta så kom hästen ut steg för steg.

Nackdelen kan vara att han nu gärna vill ha en hand på rumpan när han får gå ut (förutom back-kommandot), men det är nog övergående. Att göra så var bara för att han skulle backa rakt och inte kliva ner på sidan.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 741
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka