Back on Tracks bluff

Status
Stängd för vidare inlägg.
Z

ziggy

I tidningen ridsport uttalar sig Back on tracks ledning i varför deras material skulle vara så effektivt. Detta under halsbrutnade saltomotaler som får fysikens lagar att ställas på ända...

Har med stort nöje fått mig en mycket vilsen fysiklektion ang värmestrålningens nyupptäckta termodynamiska lagar.
Nåväl, nu är det så att alla material avger värmestrålning =infrarött ljus eller strålning. Valfritt uttryck godkännes. Finns det en kropp eller massa som är varmare än omgivningen avger föremålet värmestrålning mot den kallare ytan. Såhär spelar materialvalet inte någon roll. Keramik är ett amorft ämne bestående av olika ingående atomslag där någon generell blandning ej existerar. När det gäller reflektion av av värmestrålning är det endast metaller som gäller Guld, silver, aluminium, titan osv. Ren aluminium har en reflektionsgrad av över 90% och används därför ofta som isolerande material. Men för att reflektionen skall fungerar måste det vara heltäckande och plana ytor, alltå trådar/filament av aluminium fungerar dåligt eftersom infallsvinkeln av strålningen på en plan yta fungerar som en spegel men inte på fibre,r för där bryts strålarna in i materialet istället för utåt mot huden.Så därför spelar det ingen roll hur mycket keramik man använder, resultatet blir ändå skralt. Dessutom är inte keramik något dokumenterat högreflekterande material.
För att uppnå en god effekt måste materialet vara värmeisolerande. Ett tunnare täcke kan vara effektivare än ett tjockare. Men då måste fibrerna vara mycket tunnare. Nu när man kan spinna fibrer i nano-storlek kan man få plats med tusentals fler fibrer (filament) på samma yta som en vanlig fibrer. Detta medför en mycket kraftig höjning av den värmeisolerande effekten. Av bilderna i tidningen att döma ser man att uppförstoringen av de bägge fibrerna är detsamma och ser ut att ligga på ca 50 my (mikrometer) = en fiber på ca 0,05mm i tjocklek och densiteten ser också likvärdig ut mellan proverna Därmed har Back on tracks material inte en mer isolerande effekt. Men... fibrerna är hålfiber vilket genast medför en förbättring av isoleringen. Detta är bra för man kan då hålla ned tjockleken på materialet och på så vis få en lika bra isolerande effekt som ett tjockare material. Hur stor denna förbättring är vet jag ej men en gissning på kring 20% förbättring än ett liknande material utan hålfiber med samma tjocklek och densitet. Fördelen är också med ett tunnare material är att man snabbare uppnår en jämviktstemperatur.

För materialet skall också värmas upp av kroppstemperaturen innan jämviktsläget uppstår där man förlorar som minst värme. Man kan kompensera detta med ett tjockare täcke istället men det tar lite längre tid förstås.
Att mäta reflektionen av värmestrålning är inget märkvärdigt mellan 800-2500 nm. Eftersom material av polyster, polypropylen har liknande reflektionsegenskaper skulle jag gissa på en mätning av den långvågiga strålningen på detta material skulle ligga på ca 10-20% Jämför aluminium på 90%. Att de inte valt att presentera några värden är förståeligt eftersom det är väldigt lågt. Keramikens inverkan är förstås i det närmaste noll i denna uppbyggnad. Att man kan dokumentera en 50%-ig förbättring av rörligheten hos hästarna efter 3 veckor är kanske sant, men lika sant är att ett att ett dubbelt så tjockt täcke av ett "sämre" material skulle ge samma resultat.

Sv: Back on Tracks bluff

Fast att de skulle vara avslöjade som bluffar går jag inte riktigt med på...paddarna innehöll ju viss del keramik även om det var luftbubblorna som antagligen gav mest värme...

Och i studien där man använt täcke/ryggskydd så upplevde ju ryttarna att hästarna rörde sig bättre och det var ju en blindstudie.

Jag förstår att du är mycket påläst i hur olika material beter sig men jag tror inte du kommer så långt med ditt påstående....

jag tycker att länd täcket funkar skit bra på min häst. det värmer som det skall och han rör sig bättre när han har det på sig.

eftersom vi är en hästfamilj så har jag tagit del av allt det positiva som faktiskt upplevts kring deras olika material. Att sanningen ligger i reflektionen är helt uteslutet. Keramikens innehåll är bara någon procent som i och för sig skulle räcka om det var utformat som ett heltäckande lager. Och om det var ett heltäckande lager skulle det ändå falla på dess dåliga reflektionegenskaper. Kan lova dig att de aldrig kommer att visa ett endaste mätvärde på reflektionen.
Med smart marknadsföring kan man komma långt, och med deras ideer om keramikens betydelse så lurar man säkert 999 av 1000.

Hemligheten är kanske bara att det är ett bättre isolernade material än övriga, men att basunera ut det i marknadsföringen hade säkert gett mindre försäljning än att tala om en helt ny teknisk textil i samma andetag man slänger sig med fysikaliska uttryck som inte stämmer.
I övrigt när det gäller textiltillverkning så ligger faktiskt väst-Europa miltals före Asien där de massproducerar fibrer som är rätt basic som tex hålfibern.

korrigering:
skall vara Teknisk textiltillverkning i väst-Europa

Fast att de skulle vara avslöjade som bluffar går jag inte riktigt med på...paddarna innehöll ju viss del keramik även om det var luftbubblorna som antagligen gav mest värme...

Och i studien där man använt täcke/ryggskydd så upplevde ju ryttarna att hästarna rörde sig bättre och det var ju en blindstudie.

Jag förstår att du är mycket påläst i hur olika material beter sig men jag tror inte du kommer så långt med ditt påstående....

Jag håller med dig:D. Kan ju bara tala av egen erfarenhet, jag använde BoT:s produkter till mig själv först, så jag vet att de funkar.

Huruvida Back on Tracks grejor är en bluff vetenskapligt sett eller inte ska jag inte uttala mig om...

Däremot vet jag av egen erfarenhet att deras produkter fungerar jättebra på både mig och mina hästar. Jag använder framförallt deras täcken till min rygghäst men även deras paddar. Jag märker STOR skillnad på hästarna om de har haft BoT-produkterna på sig i jämförelse med om jag har använt andra "vanliga" täcken/paddar.

Så oavsett vad det rapporteras om i Ridsport så kommer jag fortsätta använda BoT.

Placebo-effekt fungerar både på människor och dess djur. Man uppfattar vad man vill uppfatta. Själlv gjorde jag en (bluff)-"studie" på en väns häst. Hon upptäckte en enorm skillnad. Ända tills jag berättade att jag inget gjort alls! Jag hade bara lurat i henne att jag gjort en sak med hennes häst. Så placebo fungerar även på hästar...Själv har jag vintertid BoT på armbågarna med positivt resultat. Precis samma resultat som jag fick av mina gamla ituklipppta raggsockor.....som kostade avsevärt mycket mindre. Visserligen är bot-lindan lite bekvämare.

back on tracks täcken värmer betydligt bättre än vanliga täcken med samma fyllning. det är varken placebo eller bluff.

BoT paddarna har bara haft posetiv effekt på min och gjort STOR skillnad och jämnför då med dom vanliga paddarna jag använde innan. Där hände inte ett skit men med BOT så var gallorna borta med detsamma och benen var torra och fina...
Så Det som är i BOT funkar antagligen sen vad det är spelar ingen direkt roll för mig bara det funkar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag uppfattade artikeln som att det inte på det viset som tidigare sagts? Men därmed inte sagt att det INTE funkar? Kanske fattade fel, läste inte jättenoga.

I vilket fall, upplever jag Back on Track som kanonbra. Jag anser att det funkar och tänker inte sluta använda det.

Gud vad glad jag är att jag inte har så mycket kunskap inom detta ämne!

Då hade jag väl aldrig provat bot´s grejer och varit lika dålig som innan.

Placebo? Nja magneter hjälpte mej inte ett dugg, inte heller alla andra "super" produkter som jag har provat genom åren, inte vanlig ull, inte specialskinn heller, det enda som har hjälpt är bot.

Så om det är en bluff så är det märkligt att det fungerar;)

Kanske tror (har de trott) att det beror på keramiken men att det är något helt annat?

Men att säga att bot inte hjälper det är en stor bluff.

*KL*

Säger som tidigare att bluff eller inte spelar ingen roll för de tre produkter jag har är vi väldigt nöjda med. Hästen med sitt täcke, jag med min fuskpolo samt katterna som slåss om vem som ska ligga på ryggstycket jag har liggande i en fåtölj.

Hej igen,
Jag har inte sagt att det är bluff.
Det som är bluff är att det skulle hänga på keramiken och reflektionen. BoT har troligen lite bätttre isolerande egenskaper pga av hålfibrer i materialet.
Men att de påstår en mängd saker som inte stämmer, är direkt felaktiga och med en suspekt marknadsföring med hänvisning till en "bluffdoktor" kan ju inte vara trovärdigt.

Det hade varit så enkelt för BoT att utföra en studie på deras material och ett likadant utan keramik för en jämförelse. Istället går de omvägar kring allting där de inte ens vill, eller kan visa reflektionsvärden, eller helt enkelt hänvisar till Thomas L:s studie. Och han verkar ju redan fått sparken från Karolinska för många år sedan.

*kl*

Jag tillhör skaran som trots ev. felaktiga formuleringar i säljsnacket konstaterat att BoT hjälpt mig, min mamma, min moster, min jobbarkompis (som när hon gjorde en för snabb invänjning av nack-kragen även fick en djävulsk huvudvärk) och ett antal av mina hästar.

Min mamma hade ont i nacke/rygg princip konstant i 25 år när jag köpte en bot krage till henne. Hon hade testat allt från nya kuddar till kiropraktor, akupunktur osv osv. Allt ni kan komma på.
Nu har hon nästan alla bot produkter till sig själv och har inte ont någonstans! Efter 25 år av smärta.. Hon är även återförsäljare och har sålt kragen till 2 whiplashskadade vänner som även dom har blivit hjälpta.

Jag själv var med om en bilolycka i januari i år, jag voltade min bil 2,5 varv och fick en smärta i nacken som inte går att beskriva med ord. Efter några dagar när det värsta var över så kunde jag röra mig lite grann - om jag hade bot kragen.

Har även varit fodervärd på en häst som alltid haft problem med gallor. Dessa försvann helt och hållet med paddarna, samt att hon rörde sig otroligt mycket trevligare, och då hade vi testat alla möjliga oliga paddar innan.

Att bot inte skulle fungera är rent skitsnack..

Bilen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Pratade med en stallkompis idag som köpt ett back on track täcke till sin häst, hon frågade mej om jag visste varför hennes häst var...
Svar
6
· Visningar
2 202
Senast: Sundbro
·
Utrustning har hört att man helst inte ska tvätta back on track, p.g.a effekten (keramiken) kan försämras. stämmer detta? mitt nättäcke, används...
Svar
3
· Visningar
2 676
Senast: theresesandberg
·
P
Utrustning Ridsport har i nyaste numret gjort en undersökning på Back on Track. Tack och lov kom de fram till att det inte var infraröd strålning...
Svar
4
· Visningar
2 752
Utrustning Ni som har back on tracktäcken i de 'tunnare' varainterna (nät, fleece och jämförbar tjocklek om det finns fler). Hur är täckena i bogen...
Svar
15
· Visningar
1 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka