Back on Track till spatthäst?

L

lindgreen

Vet någon om BackOnTrack skulle kunna göra ngn nytta för en spatthäst?
Veterinärernas svar var: Inte såpass stor nytta att det är värt att köpa BoT..
Men denne veterinären fick jag ett mindre bra intryck av i övrigt, så jag känner att jag nu frågar er, för här kanske finns någon som är/har varit i samma sits?

Sv: Back on Track till spatthäst?

Det har jag väldigt svårt att tänka mig. Jag har haft en spatthäst, den blev
bra med en behandling av Tildren. Kan inte se hur BoT skulle kunna påverka
så mycket.

Jag hade en spatthäst och fick låna BoT av en stallkamrat, kan inte säga att det hjälpte mot själva spatten men hon blev ju mindre stel, mindre gallor och kom igång bättre på framridningen.
Fick dock ta bort henne pga spatten så det hjälpte ju inte mot det, men det hjälpte iallafall på det som kommer av spatten om du förstår hur jag menar :). Sen fungerar ju inte BoT på alla hästar, men det känns inte som det kan göra direkt skada!

Det har jag väldigt svårt att tänka mig. Jag har haft en spatthäst, den blev
bra med en behandling av Tildren. Kan inte se hur BoT skulle kunna påverka
så mycket.

Nej inte jag heller, men jag är inte jätteinsatt i såntdär, mer än att jag har försökt läsa runt på internet så mycket som möjligt, utan vidare resultat :S
Personal i hästaffär sa att det skulle kunna bli lite mildare för hästen tack vare att blodcirkulationen förbättrades, men hon var inte alls säker utan bad mig istället fråga vet eller folk med egen erfarenhet.
Självklart vet jag ju att spatten inte försvinner av BoT, min tanke var att förmildra det lite för hästen eller dyl.

Tildren ska jag kolla upp, vet sa att det enda som kunde göras var operation, men det var egentligen ingen vidare idé med tanke på att hästen i fråga är rätt gammal, och att jag ändå inte har några tävlingsambitioner.

Ändring efteråt: BoT till has var ju då min tanke i sådana fall.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade en spatthäst och fick låna BoT av en stallkamrat, kan inte säga att det hjälpte mot själva spatten men hon blev ju mindre stel, mindre gallor och kom igång bättre på framridningen.
Fick dock ta bort henne pga spatten så det hjälpte ju inte mot det, men det hjälpte iallafall på det som kommer av spatten om du förstår hur jag menar :). Sen fungerar ju inte BoT på alla hästar, men det känns inte som det kan göra direkt skada!

Min tanke var i sådana fall BoT för hasen, antar att du hade på benen?
Han går just nu lösdrift, men hösten 09 ska han ställas in i stall nattetid, då har jag funderingar på BoT på benen, för att förmildra stelheten och ev gallor. Tack för svar! Tråkigt att höra om hästen dock :/

Jo jag förstod nästan det, jag hade bara på benen dock men jag kan inte tänka mig att det skulle kunna påverka så man märker en skillnad på röntgen, men förebygga kanske.
Men det hjälpte mig jättemycket när hon kom hem från sommarbetet och skulle stå inne, då hon hade mycket problem med gallor och blev lätt stel.
Ja jag saknar henne oerhört, men jag gjorde det för att spatten inte blev bra och för att hon inte skulle ha ont mer. Jag hoppas det går bättre med din häst :)

Det finns två olika varianter av behandling med Tildren, min häst stod med dropp i en halv dag på klinik. Annars så kan man spruta hästarna med en viss
intervall. Vet ej vad som är bäst men reultatet med min häst blev i alla fall mkt
bra :)! Lycka till, hoppas att det ordnar sig!

Jo jag förstod nästan det, jag hade bara på benen dock men jag kan inte tänka mig att det skulle kunna påverka så man märker en skillnad på röntgen, men förebygga kanske.
Men det hjälpte mig jättemycket när hon kom hem från sommarbetet och skulle stå inne, då hon hade mycket problem med gallor och blev lätt stel.
Ja jag saknar henne oerhört, men jag gjorde det för att spatten inte blev bra och för att hon inte skulle ha ont mer. Jag hoppas det går bättre med din häst :)

Förebygga, hur menar du då?
Min har inte ont av spatten, han rids i skogen och så, dock ej på böjda spår.
Han har haft den i stort sett hela livet (18 år nu) men har aldrig haft smärtor av det. Tack gode gud för det :bow: Men självklart är jag medveten om att han inte kommer leva lika länge som en frisk häst.

Det finns två olika varianter av behandling med Tildren, min häst stod med dropp i en halv dag på klinik. Annars så kan man spruta hästarna med en viss
intervall. Vet ej vad som är bäst men reultatet med min häst blev i alla fall mkt
bra :)! Lycka till, hoppas att det ordnar sig!

jag ska garanterat kolla med min vet! tack för tipset! :D

Jag menar att det kan säkert hjälpa så att spatten inte blir aktiv igen (antar att den är vilande :)), om jag inte minns fel så ska väl BoT förebygga mot inflammationer och spatt är ju en kronisk inflammation, så jag tänkte att det kan ju inte direkt göra skada utan snarare hjälpa :), men det är ju inte säkert heller eftersom det inte fungerar på alla hästar. Men tycker absolut du ska prova!

Jag hade en spatthäst förut och prövade BoT till hasen. Jag tyckte att det var svårt att få den att sitta ordentligt, för även om den passade och helt klart var rätt i storlek så gled den något nedåt. Hon gillade inte den och försökte liksom skaka av sig den och då gled den efter tio minuter hela vägen ner till hoven. (Och det oavsett hur noga jag spände fast den. Jag prövade inte bara en gång..) Man vill ju gärna att den ska sitta på ett antal timmar men jag vågade helt enkelt inte lämna henne med den på. Om den hade kunnat underlätta något fick därför förbli ovisst.

Jag menar att det kan säkert hjälpa så att spatten inte blir aktiv igen (antar att den är vilande :)), om jag inte minns fel så ska väl BoT förebygga mot inflammationer och spatt är ju en kronisk inflammation, så jag tänkte att det kan ju inte direkt göra skada utan snarare hjälpa :), men det är ju inte säkert heller eftersom det inte fungerar på alla hästar. Men tycker absolut du ska prova!

Nu hängde jag med igen ^^
Japp den är vilande. Då blir det nog BoT både ben och has på honom. Benen för att förebygga stelhet m.m som spatthästarna får av att stå stilla, och en till hasen, mest för att förebygga om det nu går. Tycker inte den till has är så hiskeligt dyr, framför allt inte om den ger resultat. 290-390 kostar dom till has i min affär, men till ben kostar dom 789/par :O:O Men det är det värt på gammelgubben :)

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 100
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 802
Senast: cewe
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka