Back on track till spatt

skatten

Trådstartare
Är det någon med en spatthäst som har använt BoT?

Erfarenheter?

I vilket stadium var spatten då?

Sv: Back on track till spatt

Jag vill minnas att de har, men kan ha fel. Men finns det verkligen studier som visar på att BoT fungerar?

Back on track är ju som allt annat, på vissa fungerar det jättebra men inte på andra. Så är det ju med mediciner också. På mig, min son och på min ena häst fungerar det jättebra medans på min sambo, min dotter och på min andra häst så märks det ingen skillnad. Jag får enormt mycket hjälp av bot och hade inte klarat mig utan så visst ger det effekt, mycket bättre än bara värme. Jag har gått igenom en hel del skydd men det är faktiskt bara bot som verkligen har gett effekt på mig.
Spatt är ju en inflammation och jag hade absolut provat back on track på det eftersom det är just på inflammationer som det verkligen har visat resultat.

Jag vet att många upplever sig hjälpta av BoT men det finns å andra sidan folk som tror på homeopati också, det jag funderade på var om det fanns några egentliga bevis för att det fungerar.

Det enda jag hittar med googles hjälp är det här http://www.equissage.se/backontrack_pdf.pdf och den här http://www.backontrack.com/ftp/brochure_2012/WebQ_SE_2012.pdf Det är visserligen inga riktiga studier men det tror jag inte finns utan man får nog helt enkelt gå på folks erfarenheter.
Chris Johnston på Hästsjukhuset Strömsholm ska ha gjort en studie men jag hittar den inte. Kanske ligger den inte ute på nätet eller så är jag dålig på att googla.
Jag tycker inte att man kan jämföra bot med homopati eftersom infraröd strålning faktiskt är bevisat att det hjälper och att det keramiska tyget i bot produkterna utstrålar infraröd strålning. Det handlar ju inte om multum med pengar heller och när man som i ert fall har en fin häst som står och faller med hur bra hjälp hon får så hade jag absolut provat. Hon kan ju vara en av de individer som blir hjälpta och då är ju enormt mycket vunnet för både er och hästen.
Något som jag tyckte var intressant som jag läst någonstans är att individer som blir hjälpta av akupunktur blir ofta hjälpta av back on track. Akupunktur är ju numera en godkänd behandlingsform inom både human och djurmedicin men det är ju så att inte alla blir hjälpta av det heller. Jag som har gått igenom enormt mycket medicinska behandlingar och mediciner kan ju säga att det inte alls är så att alla behandlingar och mediciner hjälper alla heller. (Tyvärr för då hade jag varit betydligt mycket friskare nu.) Det vet alla läkare och veterinärer också. Kroppen är helt enkelt komplex och det som hjälper för en hjälper inte alltid på en annan. Ta bara en sådan enkel sak som alvedon. För en del hjälper det att ta en alvedon för huvudvärken medan andra kan äta alvedon som sockerpiller utan att få någon hjälp alls. Eller metacam, min häst blev inte ett dugg hjälpt av metacam när hon vrickade sig, inte heller tuppkam insprutad i leden gjorde någon skillnad. Vi fick helt enkelt vänta ut skadan och låta kroppen läka den. Givetvis är det samma häst som inte får någon reaktion av bot heller. Detta betyder ju inte att alvedon, metacam och tuppkam är verkningslöst, det fungerar bara inte på just den individen. Min andra häst piggnar till efter bara en liten stund när han får metacam. På honom ger det mycket bra effekt. Det är så fruktansvärt olika vad som hjälper på den enskilde individen.

Senast ändrad:

Jag som person är en sån som vill veta med hjälp av forskning om saker ens kan fungera. Sen är det så klart individuellt, men en seriöst genomförd vetenskaplig studie torde ju kunna utröna om någon individ kan ha nytta av det.

Ska vid tillfälle söka efter Chris Johnstons studie, vill väldigt gärna veta om det kan fungera. Är ju toppen isf! Vill tillägga att jag har själv upplevt mig hjälp av BoT men man ska inte förakta placeboeffekten.

Nu ska jag sova efter nattjobb!

Jag är själv av naturen skeptisk men nyfiken och blev övertygad om att prova BoT på mig själv när min syster ledsnade på att höra mig vältra mig i min smärta:grin:
För mig var effekten omedelbar och sedan jag själv började använda den så har jag samlat på mig en halv garderob av BoT prylar till mig och hästarna.
Jag har bla ett hasskydd som jag nu ska skicka till min kära men för tillfället tröstlösa vän.

Om inte just spatt, finns här någon som provat BoT till inflamationer i andra leder på häst?

Läste här på buke att spatthästar ofta får ont i ländryggen? Jag har ju ett täcke med:idea:

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
120
Senast: aglaonema
·
Utrustning Ska prova skicka efter hjälm och har storlek 58 på min nuvarande. Hjälmarna finns i M 54–58 och L 59-61, back on track hjälm. Vilken...
Svar
16
· Visningar
1 166
Senast: aglaonema
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
919
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka