Sv: Back on Track Stallbandage
Jag har en nervskada efter ett hästbett i min vänstra armbåge som har utvecklats till CRPS i hela armen (googla eller sök på youtube efter vad det innebär). Armbågen är så känslig för beröring att jag inte kan ha något annat emot än just bot vilket är ett av de sätt jag lindrar smärtan på. Enda gången jag tar av det är när jag duschar annars sitter det alltid på. Smärtan blir så överväldigande trots att jag har en ryggmärgsstimulator, en sk. smärtdosa inopererad och går på höga doser av bla morfin utan bot skyddet att jag inte står ut. Jag använder också alltid bot madrassen som lindrar lite av den stelhet i kroppen som har blivit av att nervsmärtan har spridit sig i hela kroppen. Utan bot madrassen så kan jag bara ligga ned ungefär en halvtimme i taget. Med bot madrassen så kan jag normalt sett ligga ned 1,5 timmar i taget istället. Bot har kan man säga, förändrat mitt liv lika mycket som morfinet och smärtdosan.
Bot är kraftigt smärtstillande och man ska verkligen vara försiktig vid invänjningen. Nu är ju jag extra känslig men jag kan trots att jag är van bara ha ett nytt skydd på ungefär en 15-20 minuter första dagen innan jag måste byta till ett gammalt skydd igen. Smärtan ökar alltså om jag har på ett nytt skydd längre än så. Det brukar ta mellan två veckor och en månad innan ett nytt skydd är invant. På en frisk häst kan man givetvis vänja in fortare och ha på lite längre tid åt gången men man ska ändå vänja in försiktigt och ha koll på hästen om den visar obehag för man vill ju inte att hästen ska stå där och ha mer ont och inte kunna få av sig skyddet.