Back on Track snabbandage?

SoNo

Trådstartare
Jag funderar på att köpa detta då min häst har skadat sin sena bak och behöver stöd.

På vissa hemsidor står det att man kan ha på dem under natten medans det på andra står att man inte ska ha på dem så länge för att de kan få en reaktion?

Ni som har använt dem, hur har ni gjort?
Kan jag köpa dem och bara sätta på dem och ha dem över natten utan att vara orolig?

Jag har en islandshäst på 133 i mankhöjd, storlek M borde väl funka då?

Sv: Back on Track snabbandage?

Du kan ha dem över natten längre fram men först ska man vänja dom lite vid att ha back on track då det tydligen kan ge reaktioner om man slänger på dem allt för många timmar direkt! Så låt din häst ha dem på sig någon timma här och var först i någon vecka kanske, så kan hästen stå med dem över natten sen. :)

Storleken kan jag däremot inte uttala mig om då jag inte har några såna skydd själv!

Sv: Back on Track snabbandage, storlek?

Jag har. Jag tycker dom verkar väldigt bra. Lätta att ta av och på och ser ut att ge bra stöd. Jag var faktiskt på väg att tipsa om dem när jag såg din andra tråd om vattentäta bandage. Med de här får man ju allt i ett. Stöd och tåliga.

Jag köpte mina på impuls och det blir liksom aldrig att jag använder dom. Jag ska kolla storlek i stallet imorrn så får du veta. Om ingen annan hinner svara före :)

På vissa hemsidor står det att man kan ha på dem under natten medans det på andra står att man inte ska ha på dem så länge för att de kan få en reaktion?
Hästar reagerar lite olika på BoT precis som människor. På vissa fungerar det på vissa så fungerar det inte särskilt bra. Vissa reagerar mera än andra så det bästa hade väl varit för säkerhetsskull att börja ha dom en kortare tid för att se om din häst är en av dom som kan reagera på dom. Isåfall krävs en liten invänjningsperiod.

Jag har haft min häst lindad med BoT dygnet runt i vissa perioder av olika orsaker så visst kan dom vara på, dock som sagt så håll koll i början.

Däremot så rekomenderar jag inte BoT snabbandage, dom satt väldigt dåligt på min häst, vet inte om det var pga att han har väldigt grova ben dock. Jag tog iallafall bort snabbknäppet och använde dom som vanliga paddar. Tycker dom är relativt små i storlekarna.

Snabbandagen ger nog inte särskilt mkt stöd, mer värme. Linda får du nog göra för att få stöd.

Jag funderar på att köpa detta då min häst har skadat sin sena bak och behöver stöd.

Ni som har använt dem, hur har ni gjort?
Kan jag köpa dem och bara sätta på dem och ha dem över natten utan att vara orolig?

Jag har en islandshäst på 133 i mankhöjd, storlek M borde väl funka då?

Alltså det är bara padar som ev reflekterar lite mer värme än en vanlig pad. Jag har bara satt på dem rakt av, över natten, och nån "reaktion" har jag inte märkt av annat än att ponnyn är negativt inställd till att ha saker på benen generellt.

Har du testat back on track på dig själv? Jag som är van användare reagerar om jag har köpt en ny produkt även om jag har använt samma produkt i ett år eller mer. Jag måste vänja in den sakta för att inte få ont av den istället för att få lindring om den förra produkten var sliten. En timme kan mycket väl vara tillräckligt i början. BOT är kraftfulla grejer och vissa individer är känsligare än andra så att säga att det bara är att slänga på över natten rakt av tycker jag är elakt mot hästen. Den kan ju inte ta av det om det känns obehagligt. Den ökade blodgenomströmningen gör faktiskt ont innan man har fått vänja in sig. Däremot bör man använda BOT i minst 8 timmar när det är invant för att få någon effekt. Man kan ha på det dygnet runt också så länge produkten sitter på bra och skönt för hästen.

Förlåt att jag frågar här på din tråd, men det gäller också BoT.
Köpte en ryggvärmare, och undrar om man kan vika den dubbel, eller blir den förstörd?
Skulle vilja använda den som "shal" över bogrna.
Går det tror ni?

Snabbandage ger inte direkt stöd.
Varför vill du ha stöd?
Jag tror att stl M blir alldelles för stort för en så lite häst.

Nu har jag kollat mina. De är Medium (M). De är lite för stora för hästen som jag köpte dem till. Han är 136cm och inte så grov. Skydden är lite för långa.

Ajdå, jag som beställde M... Men kanske funkar det ändå eftersom det rekommenderas längre bak, Vi får se :s

Nu har jag aldrig tagit i en ryggvärmare men den är väl mjuk? Om den är det så kan du vika den hur du vill. Det händer inget för den sakens skull. Den "filten" jag har (den här http://www.backontrack.com/se/produkter/manniska/minifilt/) ser ut som en stor pad och den har jag i sängen och den blir väl knölad då och då och ibland ihopvikt men det händer ingenting med den för det.

Har du testat back on track på dig själv? Jag som är van användare reagerar om jag har köpt en ny produkt även om jag har använt samma produkt i ett år eller mer. Jag måste vänja in den sakta för att inte få ont av den istället för att få lindring om den förra produkten var sliten. En timme kan mycket väl vara tillräckligt i början. BOT är kraftfulla grejer och vissa individer är känsligare än andra så att säga att det bara är att slänga på över natten rakt av tycker jag är elakt mot hästen. Den kan ju inte ta av det om det känns obehagligt. Den ökade blodgenomströmningen gör faktiskt ont innan man har fått vänja in sig. Däremot bör man använda BOT i minst 8 timmar när det är invant för att få någon effekt. Man kan ha på det dygnet runt också så länge produkten sitter på bra och skönt för hästen.

Ja. Jag märker inget särskilt, hästarna blir inte spattigare efter x antal timmar o några tillförlitliga studier har såvitt jag vet inte publicerats.

http://www.pkjonas.se/2012/08/12/back-on-track-ar-inte-pa-banan/

Som sagt, inga vetenskapliga belägg o tom förklaringsmodellen haltar i teorin. För mig e d välsittande snabbbandage helt enkelt.

Jag har både använt bot på mig själv med bra resultat och även lyckats att få en ganska häftig reaktion av snabbbandagen på en av mina hästar.

Och på något vis måste de finnas studier som säger att de har effekt eftersom det är karens på dem till tävling..

Jag håller med du. Jag har inte märkt av att mina hästar reagerar annorlunda på Bot jämfört med vanliga nattbandage.
Jag använder dem för att de är lätta att ta av och på och har en jättebra passform :)

Till TS: jag har M fram och L bak på mitt stora halvblod.

Eget KL
Jag var tvungen att googla :) Hittade detta ï en artikel från 2012 (april)

"Back on Track på tävling
Är Back on Track-produkter (till exempel täcken, paddar under lindorna etcetera) förbjudna/klassade som "dopning" på tävlingsplatsen? Alltså om till exempel hästarna åker dit i Back on track-täcken eller använder dem under tiden de är på tävlingsplatsen.

Svar: Enligt Mats Eriksson på Svenska Ridsportförbundet finns inget sådant förbud."

Däremot ser det ut som att det är tävlingskarens på Bot inom hundsport :)

Eget KL
Jag var tvungen att googla :) Hittade detta ï en artikel från 2012 (april)

"Back on Track på tävling
Är Back on Track-produkter (till exempel täcken, paddar under lindorna etcetera) förbjudna/klassade som "dopning" på tävlingsplatsen? Alltså om till exempel hästarna åker dit i Back on track-täcken eller använder dem under tiden de är på tävlingsplatsen.

Svar: Enligt Mats Eriksson på Svenska Ridsportförbundet finns inget sådant förbud."

Däremot ser det ut som att det är tävlingskarens på Bot inom hundsport :)

Ja det är spännande att d kan vara karens på ngt som inte har bevisad effekt. O hur skulle d et dopingtestet se ut? Hunden är varm? Mkt märkligt att ett riksförbund fattar beslut utifrån tillverkarens påståenden.

Jag har både använt bot på mig själv med bra resultat och även lyckats att få en ganska häftig reaktion av snabbbandagen på en av mina hästar.

Och på något vis måste de finnas studier som säger att de har effekt eftersom det är karens på dem till tävling..

Detta är ju klockrent." Det måste finnas bevis för att d e dopingklassat", nu e d ju inte det på häst men man kan inte ta något för givet, då kan lögn bli till sanning. Antar att d e d bot vill. M en omsättning på 30 mille så finns d utrymme att bekosta vettiga studier, men vilken pengahungrig företagsledare skulle fatta d beslutet om det riskerade att minska intäkterna eller tom äventyra företagets framtid.

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 045
Senast: Scata
·
Hästvård Står ju att man ska vänja in back on Track snabbandage, 3-4 timmar och så öka en timme osv. frågan är ju vad som händer om man inte gör...
Svar
11
· Visningar
1 576
Utrustning Någon som jämfört både snabbandage från back om track med vanliga hederliga stallbandage (tjock padd och linda) när det gäller lymfangit...
Svar
11
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka