Back On Track klassas som doping!

KopparbergsEmme

Trådstartare
Bra eller dåligt?

Första egna reaktionen var dåligt, då jag mest tänkte på användningsområdet hålla hunden varm efter uppvärmning. Men efter att ha läst på SKKs hemsida förstår jag varför det är dopingklassat.
Ganska lätt att fuska med dock....

Sv: Back On Track klassas som doping!

Har det blivit dopingklassat :eek::(
Jag som just märkt att vovven lätt får lite träningsvärk och liknande när han tränar hårt och sen måste tex ligga på en kall tävlingsplats, jag hade ju tänkt investera ett sådant just för tävling..

Jag är också intresserad av länk ;)

En vän skickade den länken till mig igår och jag är glad att jag inte hunnit investera i ett sådant än. Många använder Back-On-Track till sina vinthundar före Lure Coursing t.ex. och det hade även jag tänkt (utan att veta så mycket mer om täcket än att det skulle vara bra).

Det som SKK har kommit fram till kan jag ändå hålla med om, just eftersom täcket marknadsförs som smärtlindrande.

Fast det är ju trist att det ska begränsa teknologin, särskiljt när det är något som verkar bra för hundhälsan.
Sedan tror jag i och för sig att vanlig hederlig ylle så som man ofta använder till hästar kan göra jobbet lika bra.

Nu är det ju inte ett rent skk-beslut iofs, utan det är Nationella Dopingkommissionen som står bakom det hela ;)

Nationella Dopingkommissionen består av representanter från SHCF, SDSF & SKK.

Jo, alltså jag tycker att det borde finnas (tillåtna) material som funkar lika bra för friska hundar. Problemet är ju om en hund med hälta/ömma muskler eller liknande skulle kunna tävla ändå, eftersom symptomen helt eller delvis "försvinner" med BoT-täcket. Att använda det i rehabeliteringssyfte tycker jag absolut att man ska kunna fortsätta göra.

Nej, så är det ju, slarvigt skrivet av mig.

Jag håller med. Det är ganska lätt att fuska. Det går ju knappast att på något sätt mäta att hunden har gått i BoT-täcke eller legat på en BoT-filt. Jag kan möjligen förstå om det skulle förbjudas i direkt anslutning till tävling och dylikt. Men 14 dagars karens känns lite overkill, särskilt som någon analys av materialets effekter inte tycks ha genomförts alls. Det tycks mig vara ett beslut som har fattats utan något konkret underlag (även om jag givetvis anser att det är bra att anamma någon form av försiktighetsprincip eftersom djuren inte kan tala för sig själva).

Jag bara funderar hur någon ska kunna bevisa att hunden har haft ett BoT-täcke på sig de senaste 14 dagarna. Finns det substanser som kroppen tar upp vid användandet? En ganska lång karenstid kan jag tycka.

Är väl ganska svårt att bevisa att hunden haft ett värmereflekterande täcke på sig..

Jag tycker de tar i lite väl mycket faktiskt..

Undras varför det är tillåtet på travhästar?

precis vi använder det flitigt på travhästarna... sen är de ju ingen mirakelprodukt som får sämsta djuret/människan att prestera topp och vinna utan är förbyggande och underhållande...

KL Enligt djurskyddslagstiftningen räcker det med att ngt marknadsförs med en påstådd antiinflammatorisk effekt för att det skall räknas som doping.
PL

Haha det är ju lite lustigt eftersom det inte finns någon forskning som stödjer det som BoT säger om sina produkter. Det enda är att tyget är "tätare". Dvs en tunn BoT-täcke ger samma effekt som tex två fleecetäcken på varandra...

;)

Jo, alltså jag tycker att det borde finnas (tillåtna) material som funkar lika bra för friska hundar. Problemet är ju om en hund med hälta/ömma muskler eller liknande skulle kunna tävla ändå, eftersom symptomen helt eller delvis "försvinner" med BoT-täcket. Att använda det i rehabeliteringssyfte tycker jag absolut att man ska kunna fortsätta göra.

Det kan jag ju hålla med om. Ur djurskyddsperspektiv. För givetvis ska inte en egentligen sjuk hund tävla. Men det vore ju helt galet om en ansvarsfull ägare försökte dölja det med "medicinska preparat" :crazy:
Vad jag menade var att jag hoppas inte de slutar att försöka utveckla nya, och bättre täcken. Trist om sådant här begränsar utvecklingen, för det finns ju vissa djur som verkligen behöver det.

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: MiniLi
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 026
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka