Back on track - hur länge i sträck?

Tweety1985A

Trådstartare
Jaa, nu sitter jag med lite funderingar här... Hur länge kan man låta hästen vara lindad med BoT-paddar? Funkar det att ha i hagen? Kan det skada på något vis att ha paddarna för länge? Tacksam för lite hjälp!

Sv: Back on track - hur länge i sträck?

Jag brukar bara ha paddarna på under natten när hästen står inne. Har haft det så i någon månad nu. Själv tycker jag inte att jag får önskad effekt om dom sitter på för länge och för ofta, som nu, när jag har haft dem på alla fyra benen i ca 1½ månad. Då kan jag låta han stå utan under någon dag, eller bara ha paddarna fram eller bak och sedan börja anv. dem igen. På min häst brukar jag spola kallvatten, linimenta eller någonting annat som gör att BoT-paddarna ej åker på, sedan när jag sätter på dem igen, kan vara efter bara någon dag, så får dem önskad effekt igen! ENLIGT MIG! Det syns och märks på hästen, som för övrigt behandlats för kotledsinflammation.

man bör enligt anvisningarna "vänja in" hästen långsamt eftersom det kan ge blisterskador annars (anvisningarna följer med paddarna)

min häst har jag haft lindad med b.o.t paddar i hagen vid behov ;) risken är ju att dom springer av sig/trampar sönder dom.

man bör enligt anvisningarna "vänja in" hästen långsamt eftersom det kan ge blisterskador annars (anvisningarna följer med paddarna)

min häst har jag haft lindad med b.o.t paddar i hagen vid behov ;) risken är ju att dom springer av sig/trampar sönder dom.

Just ja, sorry. Det for ur huvudet på mig! Att man ska vänja dem vid att ha dem på sig först innan man har dom på 8 timmar i sträck eller längre.

Just ja, sorry. Det for ur huvudet på mig! Att man ska vänja dem vid att ha dem på sig först innan man har dom på 8 timmar i sträck eller längre.

Någon som vet om man kan använda Back on track på sårskadad häst, när styngnen är borta?

Jag har haft mina dygnet om i perioder, bara lindat om 1 -2 ggr/dag. Haft både i hage och i box, och även under ridning. Inga problem. Rek att man vänjer in, men jag har faktiskt slängt på 12 h i sträck första gången utan minsta neg erf.

Ja, men det borde du väl kunna ha. Tänk dock på att genomflödningen av blod blir större eller hur jag ska säga. Blodkärlen vidgas ju. Men vet inte om det hjälper just sårets läkning, om det var det du var ute efter, kanske det gör. Men helt klart att du borde kunna anv. dom om det inte står något om det vill säga.

en invand häst kan ha paddarna hur länge som helst, för att få mest effekt av dom bör man ha dom på i 2 veckor och ha borta dom 1 vecka så inte hästen vänjer sej vid dom.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: tara
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18