Back on track, hur börjar man....

jamman

Trådstartare
Har köpt ett par BoT paddar.
Hur länge ska man ha dom på i början?
När kan man ha dom hela natten?
Jag har letat på hemsidan men där står ingen bruksanvisning.

Tacksam för lite hjälp
Ingela

Hej!
Jag vet inget säkert, men jag började använda dom som nattbandage direkt. Märkte inget negativt.
Jag började märka en positiv förbättring efter ca två veckor.
// Thera

Tack!
Jag har hört att man ska börja med några timmar, men varför???
Vad kan hända om man använder dom en hel natt i början?
Jag vill inte förvärra för pållan.
Tänkte börja använda dom i morgon p.g.a liten svullnad på bakbenet efter en vrickning för några veckor sedan + gallor.

// Ingela

Hästar är ju som människor mer eller mindre tåliga för obehag.
Man bör inte börja med dem på en hel natt, utan ska "vänja in" kroppen på dem.

Jag har själv knäskydd i BoT, och när jag använde det första gången så red jag, och det var efter ett tag så hett att det brände! :crazy:
Slutade med att jag fick rusa in i stallet och fort som fanken ta av det!
Inte så man får brännsår eller ngt, men det hettar helt enormt! Och jag är utan tvekan en smärttålig typ.

Så min ena häst som har enormt hög smärtgräns, han skulle säkerligen ha stått ut med dem på en hel natt, men behagligt hade han ju inte haft.
Min andra häst som är en riktig klenfis, hade nog blivit hysterisk eller ngt.

Man får även ännu bättre effekt om man använder dem när hästen/människan rör sig. Då ökar man blodgenomströmningen ännu mer.
Så jag hade i början mina BoT på pållen bara när vi hade skrittdag.

Dom kostade 290 kr st.
Men jag har bara hört bra saker om dom så nu när skatteåterbäringen kom så köpte jag 2 st.
Är dock lite osäker på hur man börjar, ca 3 timmar/dag men i hur många dagar???
Jag börjar väl med 3 timmar idag och några dagar framöver så får jag se hur pållan reagerar.

// Ingela

Jag fick en bruksanvisning med mina. Där stod det att man skulle börja försiktigt i ca en vecka med 3-4 timmar i sträck. Hade hästen inte visat på obehag kunde man därefter öka på tiden.
Man ska börja försiktigt för att man på vissa människor har märkt att det blir ett obehag/varmt/smärtor efter några timmar. Detta har inte konstaterats på häst, men det är bättre att ta det säkra före det osäkra.

Så fick jag förklarat för mig då jag köpte mina paddar.

Back-on-track

Jag hade mina hela nätterna direkt, läste att ingen häst hittills fått uppenbar smärta så som människor kan få.
Mitt försöksobjekt (mamma) sov med sin nackvärmare i natt utan att få några problem. :)

Det stod i pappret att om man inte kände av några problem i början kom de inte senare heller.

/// ghost

Sv: Back on track, hur börjar man....

O andra sidan så skulle man börja o ha dem maz 3-4 timmar stod det i min bruksanvisning iaf =)

Sv: Back on track, hur börjar man....

jamman skrev:
Har köpt ett par BoT paddar.
Hur länge ska man ha dom på i början?
När kan man ha dom hela natten?
Jag har letat på hemsidan men där står ingen bruksanvisning.

Tacksam för lite hjälp
Ingela
De ska först sitta på tre til fyra timmar under uppsyn av hästen. Efter tre-fyra dagar kunde de användas som vanligt, om inget oväntat hänt såklart =).

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
111
Senast: aglaonema
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 670
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka