Back on track hundtäcke

rahl

Trådstartare
Jag vill gärna veta vad ni tycker om den samt vilken ni skulle välja till en äldre sällskapshund med ledproblem på grund av sin sjukdom samt ålder. Vi har andra täcke till henne så hade det kanske passat bättre med nättäcke och ett täcka ovan under vinter? jag vill inte köpa ett täcke som ska ligga hemma och vänta på nästa vinter :)

Sv: Back on track hundtäcke

Jag har deras vanliga till min gamling och jag är supernöjd.. Eller ja, lite modifieringar skulle inte skada, var och klämde lite på täckena på ghs och såg att det var lite ändringar gjorda.. Men hur eller om det påverkar vet jag inte.. Mitt kanske är någon storlek för stort eg, men jag saknar möjligheten att kunna ha på täcket vid rastning, magflärpen går för långt bak på hanen och för tiken som får låna täcket ibland hänger tyget lite i riskzonen på där bak..
Låter som ett nättäcke kan tänkas vara en käck modell till din hund om du är ute efter nåt man kan ha på även inomhus..

Jag har deras vanliga till min gamling och jag är supernöjd.. Eller ja, lite modifieringar skulle inte skada, var och klämde lite på täckena på ghs och såg att det var lite ändringar gjorda.. Men hur eller om det påverkar vet jag inte.. Mitt kanske är någon storlek för stort eg, men jag saknar möjligheten att kunna ha på täcket vid rastning, magflärpen går för långt bak på hanen och för tiken som får låna täcket ibland hänger tyget lite i riskzonen på där bak..
Låter som ett nättäcke kan tänkas vara en käck modell till din hund om du är ute efter nåt man kan ha på även inomhus..
Jag är mer ute att inte köpa ett täcke som inte kommer att användas fram till nästa vinter, denna vinter ska sluta snart :devil:

Jag har ett nättäcke som jag köpte i höstas när våran undhund opereades, det hade han på sig nästan hela tiden, numera när han är frisk förklarad så har han det bara efter ansträngning, dvs vi har varit ute och pulsat snö 40 min osv. Även efter att han har blivit blöt av en eller annan andledning, han torkar betydligt fortare med täcke på.

Nu har jag även köpt ett fodrat regn täcke BoT, för att kunna sätta på när det är skitväder, under jakt och jaktprovs uppehåll osv.

Jag tycker att BoT fungerar bra på mig, alltså tror jag att det kan fungera för hunden oxå, jag gör hellere något som kanske inte hjälper istället för att inte ens prova.

Jag tycker nättäckena är väldigt användabara då man både kan använda dom inom och utomhus (med tjockare täcke över) :).

Jag funderar dock på att sy på magneter på mitt back on track-täcke. Läste någon oberoende studie där back on track-täckena gav 0 % cirkulation och magnettäckena 45 % cirkulation vid användning :o. http://www.magnethealth.se/forskning--hast-i-53.aspx

Min 12-åriga dobermann har ett vanligt BoT-täcke sedan drygt ett år tillbaka. Vi tycker oss se att det hjälper faktiskt, men det är ju svårt att veta hur hon skulle vara annars. Hon hade en period då hon var stel och det blev mycket bättre. Hon är inne på seniorkoll hos vet en gång om året och nu senast tyckte dom också att hon såg så fin ut och undrade om vi gillade täcket.

Carmen har täcket på sig alltid utomhus, utom på sommaren då, och även inne en del. Vet. rekommenderade det, och Carmen som älskar att ha det varmt och gott gillar att ha det på sig. Hon kryper gärna in under mattes täcke trots att hon har sitt BoT på sig. :)

Tack för era svar. Det blir något köp imorgon tror jag men vad menas med svansrot om jag ska mätta henne? hon har 43-45 cm om jag mätter rätt. ska vi ta 43 eller 46?

Hellre 46 då. Så att man kan få ut svansen ur svanshålet. Annars ligger täcket rätt dåligt på hundar med hög svans.

Jag är rädd att den blir för långt nere :(

Antingen åker du och provar och så vet du direkt eller så beställer du ett och så får du skicka tillbaka och byta om det inte passar. Svårare än så är det inte ;)

Jag har ett BoT i stl 34 till min hund som har en rygg som är ca 30 cm lång, storleken mindre blev för kort. I stl 34 kan hon sticka ut svansen genom hålet utan problem.

Antingen åker du och provar och så vet du direkt eller så beställer du ett och så får du skicka tillbaka och byta om det inte passar. Svårare än så är det inte ;)

Jag har ett BoT i stl 34 till min hund som har en rygg som är ca 30 cm lång, storleken mindre blev för kort. I stl 34 kan hon sticka ut svansen genom hålet utan problem.
Jag hade gärna åkt och provat med har långt till återförsäljare :) sen vill man inte heller få det och sen betala frakt till de och sen ny frakt till mig med ett nytt täcke :devil: jag kan alltid köpa två storlekar och skicka tillbaka den som inte passar :rofl:

Jag är rädd att den blir för långt nere :(

Om du har en symaskin så är ialla fall nättäcket ganska så lätt att modifiera, jag fick göra det då våran är väldigt lång i kroppen men väldigt tunn än så länge, jag har sytt så jag kan sprätta upp så småningom när han får lite massa. :D

Nej det har jag inte :) men jag ska se vad jag kan göra för att lyckas för första gång :)

Jag valde 43 cm och då vill jag visa er att det var ett bra val för att den är ändå långt ner :)

img_3418e2cb.jpg

img_34220b41.jpg

img_34360c1c.jpg

img_34412f4d.jpg

img_3444df75.jpg

Tänkte bara hojta om att ett av de större postorderföretagen med inriktning häst har 15% på allt hundsortiment nu;) Men hur dom förhåller sig gentemot andra i pris och med frakt och allt sånt vet jag inte.. men det kan ju vara några kronor att spara

Ett litet tillägg angående svanshålet.. nu vet jag ju inte vad du har för hund, men jag kan nog räkna gångerna jag använt svanshålet på mina tio fingrar och då har jag haft täcket i över två år :angel: Ren och skär lathet, ja, men jag ser inget nödvändigt i det öht. Men då har jag iof inte hundar med typ dobermannsvans utan mer med en bäj neråt eller hur man nu ska förklara:p

Senast ändrad:

Ja men den kedja har inte alla storlekar..

Jag har en blandras med svansen uppe men jag tror inte vi kommer att använda det hållet :)

Hålet är jättebra! Tyvärr har ena hunden lite för kort täcke (han är väldigt tunn, därav en mindre storlek) för att få ut svansen i hålet. Det gör att täcket också ligger väldigt illa när han har gladasvansen.

Jag tycker inte ditt täcke såg stort ut? Får du ut svansen ur hålet?

ja det får jag om jag vill men jag tror inte att vi kommer att avända hållet, hon kan vifta med den utan att det är i själva öppningen :)

Lite långt men det ska vara så (särskilld i hennes fall med ledproblem i bl.a. knä) :) tur att jag valde 43 inte 46, jag var inte osäker :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 626
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 913
Senast: Ninnurur
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 136
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka