Back on track för ryggen

T

tottenham

Är det någon här som provat Back On Tracks täcke, eller inlägg för ryggen, på sin islandshäst?
Tänkte bara eftersom det är rätt många islänningar som faktiskt har problem med rygg och ländrygg.

Är det nån som provat BOT på benen? Berätta!

Sv: Back on track för ryggen

Har bara positiva erfarenheter av dem på hästens ben o på min egen rygg. *L*

Namkos!

Till din egen rygg skrev du - hur kände du att det verkligen var effektivt?

På vilket sätt märker ni att era hästar blir bättre med BOT?

Har en skada på min rygg som gör att jag har problem att räta på mig efter att ha suttit ned en stund. Musklerna drar ihop sig. Med BOT får de värme o kan fungera. Kan tex inte springa..men har jag den på mig kan jag springa kortare sträckor. Värmen den ger gör att jag kan röra mig bättre.

Vi har bara bot på hästarnas ben...o det märks på så sätt att svullnader går ner o känns fina i benen. Vet en annan tjej som hade på ömma hästryggar o blev hjälpt med det.

Hoppas du blev lite klokare.

jo, tack, jag blev lite klokare :banana:

men det kanske är så, som distributören menar, att de inte sett islandshästar som någon stor marknad. men om de verkligen har dessa effekter så ser i alla fall jag en stor marknad för islandshästar, då framförallt för ryggen men även benen så klart.

det har ju varit lite tabu att använda bandage och liknande på islandshästar. har en känsla av att det håller på att luckras upp lite. kanske med tanke på att det blir att fler skador på våra islänningar oxå??

Jo det kan vara så att det börjas luckras upp synen runt islänningen. Nu är ju inte jag någon isisryttare o kan verkligen inte någonting om den rasen. Har gått någon enstaka kurs o så men mer är det inte. Dock det jag hört...ren hörsägen är det att senaste 5 åren har isis'kulturen' börjat bli någon annan. Att de börjar ta in influenser från annat håll. Jag vet inte...jag bara spånar vilt.

Min ena häst har back on track både på ben o rygg. Täcket är suveränt, han blir smidig som en panter inför träning o tävling, han är travare :D

Jag ser verkligen inte vitsen med att använda back-on-track tex under sadeln. Denna ska ju enligt tillverkarna alstra värme, och det är väl det sista man vill, åtminstone just under sadeln. OK att använda den FÖRE och/eller EFTER ett ridpass men inte UNDER ridpasset. :confused:

Isold! Är det verkligen någon som använder det under sadeln??? HAr aldrig hört talas om det. Den lilla rygglappen man kan köpa är tänkt att man ska sy fast på täcket i typ korshöjd eller där problemet finns.

Jag fick förevisat mig en vojlock av en återförsäljare och jag kan inte tänka mig att den ska användas någon annanstans än under sadeln. Vidare sade hon att man inte fick ha varken bandage el dyl på för länge eftersom det kunde skapa starkt obehag hos hästen pga värmeökningen. :confused: Men jag vet inte... Har inte själv provat produkterna...

"Jag fick förevisat mig en vojlock av en återförsäljare och jag kan inte tänka mig att den ska användas någon annanstans än under sadeln."

Den man ska sy fast på täcket för ryggen är av vojlockstorlek ungefär. Har aldrig hört talas om BOT vojlock.

"Vidare sade hon att man inte fick ha varken bandage el dyl på för länge eftersom det kunde skapa starkt obehag hos hästen pga värmeökningen."

Man bör vänja hästen gradvis med BOT. Första gången kanske en halvtimme, sen ökar man på eftersom. Man kan rätt snabbt vid tillvänjning ha dem över natten tex.

Mycket okunnig återförsäljare låter det som.

Det mesta finns att läsa på http://www.backontrack.nu

Såg på deras hemsida att en vojlock håller på att utvecklas. Kanske hade din återförsäljare nån sån på prov ändå???

Jo, det var en vojlock enligt henne och såg definitivt ut som en sådan. Hon kunde inte heller ge något svar på varför man ville ha värmeeffekten under sadeln. Jag anser vår återförsäljare vara en mycket kunnig hästmänniska.

Tror oxå att hon e bra hästmänniska. Uttryckte mig oklart...menade att hon inte kunde området BOT.

Jag använder nikken på mina hästar men efter vad jag har förståt så är det samma material.
I alla fall så gör nikken att det blir varmt men inte så varmt att man /hästen börjar svettas, och då måste det ju vara bra att ha under sadeln så hästen inte blir svettig dära och måste torka ännu mera innan man kan släppa ut den.

:bump: nikken är INTE samma material som BoT! :bump:

nikken är magnetprodukter och de fungerar på ett helt annat sätt, även om slutresultatet delvis blir det samma; värme genom en ökad blodcirkulation.
jag är återförsäljare för BoT och jag har inte hört talas om en vojlock. däremot finns flera produkter för ryggen; vinter- och sommartäcke, ryggvärmare, ländtäcke samt det senaste: fleecetäcket. fleecetäcket kom till Sverige v. 39 men har redan fått ett postivt mottagande.
vilken produkt man använder sig av är helt en fråga om tycke och smak (samt naturligtvis plånboken).
mer info finns på: www.västirönningen.se

var tvungen att fråga BOT:s talesman ang vojlocken mm.
han svarade så här:
"Vi har har inte någon vojlock utan det är nog den lilla ryggvärmaren 1x1 m som användes i försöket ovan som du tänker på. Man satt fast den under hästens egna täcke så att man inte såg om hästen hade något eller ej.
Vi håller på med en vojlok men det dröjer lite. Vi har numera dock hela hästtäcken. Tex använder Linda Heed (som vann Sm i hoppning) dessa täcken i uppvärmande syfte innan hon rider Rex som har mycket stela muskler. Sedan hon började med detta på Rex har de ju i princip vunnit allt Rex ställer upp i. (Han får dock även nypon från oss för sina leder samt att Linda är otroligt målmedveten så det är många faktorer som samverkat)"

Alltså, ingen vojlock ännu!

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka