Sjuuuukt onödigt! :angel: :D

Skämt åsido, man vill ju ändå inte ha bebis i babyskydd så länge för ryggens skull och behöver man gå in och handla är det ju rätt smidigt med en kundvagn oavsett. Har verkligen aldrig saknat den funktionen. När jag har varit i stallet med barnvagn och massa prylar har jag knölat ner skyddet med bebis i vagnen ändå, det har stått hyggligt även utan fästen :p

Klart det går utan men för oss har det varit superbra! Vi har vagn från Brio och hade babyskydd från Axkid så behövdes inga adaptrar.

Tex när vi ska hämta 3 syskon på skola/förskola så är det enkelt att lyfta ur babyskyddet och sätta det i chassit istället för att knäppa loss sovande bebis och lägga ner i vagn :)

Men åker man inte så mycket är det kanske onödigt att köpa separata adaptrar, däremot kan man vara medveten om att vissa märken passar ihop utan adaptrar vilket kan bli en bonus :)

Förslag? Råd? Tips? Hjälp!

Jag som fick ett extremt tungt barn tyckte att det var skittungt att bära babyskyddet och bebisen. Tex när sonen var 6 veckor så vägde han 8 kg, och vid 5 månader fick vi byta babyskydd då han var både för tung och för stor i kroppen. Så om man ska tänka ekonomiskt så bör man satsa på en stol för 0-25 eller 0-15 kg direkt. OBS, jag har inte kollat vad det innebär säkerhetsmässigt men något jag själv kommer kika på vid fler barn.

Runt 1000-lappen kan du hitta en bra stol från känt märke. Vi har köpt från en hyfsat billig sida på nätet, som ofta har rea och sk nattjakter.

Jag skulle ha bas och framförallt om ni åker med någon som kör volvo. Dom har såååå korta bälten att det knappt går att sätta in ett babyskydd....
.

Vad har du för Volvo-modell? :eek: Korta bälten har de absolut, men nog har vi fått dit babyskyddet ändå då jag vägrade isofix. För mig känns det inte säkert att bara klicka fast en barnstol oavsett vad tester visar.

Jag som fick ett extremt tungt barn tyckte att det var skittungt att bära babyskyddet och bebisen. Tex när sonen var 6 veckor så vägde han 8 kg, och vid 5 månader fick vi byta babyskydd då han var både för tung och för stor i kroppen. Så om man ska tänka ekonomiskt så bör man satsa på en stol för 0-25 eller 0-15 kg direkt. OBS, jag har inte kollat vad det innebär säkerhetsmässigt men något jag själv kommer kika på vid fler barn.

Runt 1000-lappen kan du hitta en bra stol från känt märke. Vi har köpt från en hyfsat billig sida på nätet, som ofta har rea och sk nattjakter.

Vad har du för Volvo-modell? :eek: Korta bälten har de absolut, men nog har vi fått dit babyskyddet ändå då jag vägrade isofix. För mig känns det inte säkert att bara klicka fast en barnstol oavsett vad tester visar.
Vi har V70 och hade jätteproblem utan bas. Msn fick i skyddet efter lite kämpande men det satt inte bra. Känt problem enligt personalen i babybutiken.

Jag köpte ett billigt babyskydd till första barnet och det var verkligen inte bra (hade inte heller egen bil). Dels satt dottern väldigt daligt och det var nästan omöjligt att fa skyddet att sitta fast bra i bilen, det halkade runt pa sätet. Till nästa barn köpte vi ett nytt och det var stor skillnad. Jag är väldigt tacksam för att det inte hände en olycka med första barnet.

Vi har använt babyskyddet pa barnvagnen ofta, har barnen sovit har jag satt pa babyskyddet pa vagnen och lagt en bärsele under. När bebisen vaknat har det fatt flytta till bärselen.

Jag skulle inte köpt en bas till bilen om jag inte hade egen bil. Sätta fast med bälte är lika säkert och det gar fort när man lärt sig. Jag skulle inte orka krangla med bas i andra bilar

Vi har V70 och hade jätteproblem utan bas. Msn fick i skyddet efter lite kämpande men det satt inte bra. Känt problem enligt personalen i babybutiken.

@Bexzor
I min mammas s80 gick det inte ha utan bas till babyskyddet, bältet gick inte runt stolen. Som ett exempel.

Men oj, undrar om det kan variera individuellt med bilmodell och stol?
För vi har kört både S60, 850 och V70 utan problem att sätta fast stolen. Men visst är bältena korta, men har aldrig upplevt något bekymmer med att få stolen bra. Min morbror som arbetar som bilmekaniker för just Volvo har också sagt att Volvo är kända för sina korta bilbälten men har aldrig hört att de är så extremt korta att det inte går.

Jag köpte ett billigt babyskydd till första barnet och det var verkligen inte bra (hade inte heller egen bil). Dels satt dottern väldigt daligt och det var nästan omöjligt att fa skyddet att sitta fast bra i bilen, det halkade runt pa sätet. Till nästa barn köpte vi ett nytt och det var stor skillnad. Jag är väldigt tacksam för att det inte hände en olycka med första barnet.

Vi har använt babyskyddet pa barnvagnen ofta, har barnen sovit har jag satt pa babyskyddet pa vagnen och lagt en bärsele under. När bebisen vaknat har det fatt flytta till bärselen.

Jag skulle inte köpt en bas till bilen om jag inte hade egen bil. Sätta fast med bälte är lika säkert och det gar fort när man lärt sig. Jag skulle inte orka krangla med bas i andra bilar
Säkerheten med bas är väl i första hand för att det inte "går" att sätta fel medan man kan göra väldigt fel utan men visst är det lätt när man lär sig hur man gör om man tar tiden på sig i början.

Både nyare och äldre volvo. I framsätet går det bra men bak är det många stolar som inte funkar, valen babyskydd eller stol nr 2.

Nackdelen med stolar 0-25 kg är att dom oftast är lite mindre vilket gör att när barnet blir 3-4 år måste man ändå köpa en ny bakåtvändstol eftersom barnen bör sitta bakåtvänd till 5-6 år.

Jag använder isofix, ingen risk för felmontering och jag litar på att det håller :)

Nackdelen med stolar 0-25 kg är att dom oftast är lite mindre vilket gör att när barnet blir 3-4 år måste man ändå köpa en ny bakåtvändstol eftersom barnen bör sitta bakåtvänd till 5-6 år.

Personligen köper jag hellre en ny stol efter 3-4 år än som nu sist; efter 5 månaders användning :) Speciellt med tanke på att vår pojke på 16 månader väger drygt 16 kg redan nu. Det är svårt att hitta en stol som håller hans vikt och ålder.

Tack för alla svar! Vi kommer som sagt varken hyra eller bry oss om bas till babyskyddet. Tänkvärt där om bälteslängden dock. Skall tänka på det även om det inte är en Volvo vi har tillgång till. :up:

Vagnen kommer antagligen bli en Emmaljunga super nitro som det ser ut nu. Finns det något babyskydd som passar till den som ni har erfarenhet av? :bump:

Mina tankar om babyskydd:

Kolla testerna, Miks länkade till ett test tidigare i tråden. Det finns bergis fler tester också.

Köp ett nytt, eller köp/låna ett av en kompis så att du vet att det inte har varit med om någon krock eller annat som kan ha förstört konstruktionen på något sätt. Det är jättebra att det går att hyra, men vem vet vad de har varit med om?

Tänk på att bebisen inte ska vara i babyskyddet under så lång tid i sträck. (Många barn har fått nackskador för att det är praktiskt att förvara dem i babyskyddet.)

Tänk också på att det ganska snart kommer att bytas ut till en bilstol (de behöver egentligen bara babyskydd tills de är stadiga i nacken och kan sitta själva).

En bra sufflett är guld värd.

Det här med babyskydd. Hur skall man resonera egentligen? Är dyrast bäst? Är billiga babyskydd sämre trots att dom är godkända? Varför kostar vissa babyskydd 300:- medans andra kostar 4000:-?

Vi håller på och kikar lite och jag och sambon är oense. Jag tycker att det gott och väl duger med en billigare prisklass så länge som den är godkänt och allt. Han tycker att det är suspekt och satsar hellre på något dyrare.
Vi har ingen egen bil och kommer därför inte bry oss om någon adapter (heter det så?) till bilen eftersom det inte finns någon garanti att vi har samma bil från gång till gång. Det enda vi egentligen är överens om är att vi inte vill hyra eller köpa begagnat. :p

Jag skulle aldrig köpa ett babyskydd för 300 kr. Hur kan det vara så billigt?
Skulle aldrig sätta det finaste jag har i nåt som inte var det bästa vad gäller säkerhet, i och med att han åker en hel del bil med oss.

Vi har Maxi Cosi Cabriofix med bas, Isofix, adapter och allt.... och jo det var dyrt men jag tycker det är värt det. Tjejen i affären sa att vi iaf fick barn i rätt årstid, vi skulle kunna använda det till max. Lillen kom ju i dec, perfekt enligt henne, not so much enligt oss. ;)

Vi har ingen egen bil och kommer därför inte bry oss om någon adapter (heter det så?) till bilen eftersom det inte finns någon garanti att vi har samma bil från gång till gång. Det enda vi egentligen är överens om är att vi inte vill hyra eller köpa begagnat. :p

Jag har inga egna barn men har en kompis som jag umgåtts tajt med i flera år.
Och med erfarenhet av babyskydd utan adapter/bas så rekommenderar jag er att skaffa adapter även om ni inte har egen bil.

Vi valde några gånger att åka med enbart babyskyddet, men varje gång fick vi kämpa som gnuer för att få det bältet för det var precis det räckte till och skyddet stod rätt.
Så det slutade med att vi tog in och ut basen i min bil istället. Gick att sätta dit och ta bort på två röda och babyskyddet sattes lätt på plats och var lätt att ta ut!

Så speciellt då ni inte har egen bil skulle jag rekommendera er en bas!

Men oj, undrar om det kan variera individuellt med bilmodell och stol?
För vi har kört både S60, 850 och V70 utan problem att sätta fast stolen. Men visst är bältena korta, men har aldrig upplevt något bekymmer med att få stolen bra. Min morbror som arbetar som bilmekaniker för just Volvo har också sagt att Volvo är kända för sina korta bilbälten men har aldrig hört att de är så extremt korta att det inte går.
Räckte inte till i våran V70 heller.

Tillägg: Vi har ingen egen bil och hade inte bas. Tog inte lång tid att montera när man väl lärt sig (kört med två mazdor, en volvo och en peug... eh, stavning?).

Problemet med bas är att vi anser det vara alldeles för meckigt att hålla på med utan egen bil. Visst kanske det går att sätta dit fort och så, men det kommer sluta med att vi inte använder det iaf för att det är för mycket att släpa på. Vi är realister och inser att... bas är verkligen ingenting för oss, även om vi hade skaffat det om vi haft egen bil. :)

Problemet med bas är att vi anser det vara alldeles för meckigt att hålla på med utan egen bil. Visst kanske det går att sätta dit fort och så, men det kommer sluta med att vi inte använder det iaf för att det är för mycket att släpa på. Vi är realister och inser att... bas är verkligen ingenting för oss, även om vi hade skaffat det om vi haft egen bil. :)

Isf skulle jag om jag vore er ta och kika på dom olika modellerna som finns och se vilken som verkar vara enklast att sätta dit utan bas. Köper ni i barnbutik så kan ni ju ta vilket skydd som helst. Det är skydden a la 300 kr i nypris jag är suspekt emot.
Så skulle jag göra iaf.

Angående rean så var jag inne i en butik häromdagen och dom hade redan nu några nedsatta i pris, så vore jag dig så skulle jag åka runt och kika lite redan nu och se om någon börjat med rean än :)

Liknande trådar

Utrustning Jag står i begrepp att investera i en egen hästtransport och har de senaste dagarna läst in mig på allehanda information om aluminium...
Svar
18
· Visningar
2 988
Senast: Novalisa
·
Utrustning Jag har tänkt önska mig ett par helt nya ridstövlar i julklapp av pappa. Vi skulle egentligen till Sthlm HS där hela resan (med inträde...
Svar
6
· Visningar
2 405
Senast: Wingates
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag funderar på att skaffa en klippmaskin och har tittat lite på vad som finns. Frågan är vad ska man leta efter? Jag har en häst som...
Svar
17
· Visningar
1 567
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka