Babyjogger city mini, något att ha?

Lupino

Trådstartare
Jag är trött på vår Teutonia Spirit (trehjulig vagn) pga tyngden vid körning samt vid lyft (även omfånget som ihopfälld). Tänker behålla den (t.ex för sovpromenader), men skulle vilja ha en nättare vagn också.

Vi har redan en paraplysulky MacLaren XLR eller vad den heter (största och rejälaste modellen).

MacLarenvagnen har ju dock nackdelarna av så gott som obefintlig fjädring och går inte att köra med en hand pga handtagen. Jag vill även kunna sätta dit en ståbräda och tror att det inte finns något gåutrymme kvar bakom vagnen då.

Jag har en 4-åring och en 1,5-åring.

Nu har jag hittat babyjogger city mini på nätet (aldrig sett någon i verkligheten). Är det något att ha? Tänker allmänt samt fjädring. Är den bättre än Maclaren? Någon som har någon erfarenhet av den som kan råda?

Tacksam för råd!

Sv: Babyjogger city mini, något att ha?

Vi har en Babyjogger City Mini och är jättenöjda. En otroligt lätt och smidig vagn.

Vi har även vi en Teutonia (Lambda) som varit bra, men ack så omotiverat tung och otymplig nu när lillen är större (21 månader nu). Vi använder den fortfarande ibland, men oftast blir det Mini:n som får tjänstgöra.

Vi köpte Mini:n för att vi var i behov av en liten och enkel vagn att komplettera Teutonian för semester etc. Nu har det istället blivit så att den används nästan jämt istället som sagt ;).

Vi tittade först på 4-hjuliga sulkys då vi inte ens visste att Mini:n fanns, och var ute efter en som skulle bli så liten som möjligt hopfälld, och dessutom vara lätt att fälla ihop, helst med en hand.

Vi skulle helst hålla oss under 1500kr men så kom Mini:n i vår väg och vips hade vi köpt en myyyycket dyrare sulky :angel: Men jösses så väl värd den varit sina pengar!!!

Vi bor så att vi behöver kunna fälla ihop vagnen enkelt och bära den upp för en smal trappa. Trafiken är dessutom nära så där har Mini:n varit fantastisk efter som den är så väldigt lätt att fälla ihop med bara en hand. Barnet på ena armen, ett enkelt grepp i vagnen med den andra handen och vips är man klar 1 sek senare och fortfarande med barnet på armen. Helt oslagbart!!! Detta, förutom det hela handtaget som gör den så smidig att köra och den fantastiska suffletten, är de allra största styrkorna tycker jag, och är väldigt viktigt för oss - så ja, du hör att vi är nöjda ;).

Den fungerar bra på alla sätt och vis förutom att jag tycker att den "skramlar" lite emellanåt, framförallt i framhjulet (vi borde underhålla den bättre...), samt att fjädringen lämnar lite övrigt att önska. Den är inte kass i fjädringen, men sämre (förståeligt) än Teutonian. Dock tror jag inte att barnet upplever någon skillnad så sitsen är så "fjädrande". Vet inte om det går att få tag på någon bättre fjädrande sulky?

Vi har använt den hela vintern, bara en enda gång har vi haft Teutonian istället och den var sämre och ack så tungkörd nu när vi vant oss vid lilla Mini:n. Vi bor i mitten av Sverige med mycket snö, och den har varit bra. Vi har fått plats med stor åkpåse osv, och lillen sover även i den på dagis, med full vintermundering, utan problem. Han gillar verkligen sin vagn.

Största nackdelen är att man inte skall hänga något på styret (för att inte få bakvikt i den, eftersom den är så liten och lätt f.ö). Vi gör det ibland ändå och den känns stabil, men man skall ju passa att inte hänga för mycket/tungt där.

Då vi promenerar mycket och långt så är jag sugen på att sälja Teutonian (eftersom vi bara använder Mini:n nu ändå...) och köpa en Babyjogger City Elite också, men eftersom den inte går att ha bakåtvänd till ett ev. syskon så får det nog vänta, har inte lyckats implementera idén med 3 vagnar hos maken ännu ;)

Vi tittade på MacLaren också, men tycker Mini:n slog den på i princip allt, åtminstone för oss. Den känns mycket mer som "riktig vagn".

Senast ändrad:

Tack för ett utförligt svar!! Det låter lovande att ni är så nöjda med vagnen, om vi köper den hoppas jag också att jag ska tycka så pass bra om den så att Teutonian mest får stå.

Jag var faktiskt och titta på den i dag i en barnaffär och tyckte om en hel del med den (en perfekt vagn kommer aldrig att finnas i mina ögon).

Hur långt är ert barn förresten? Min lilltjej är inte så liten (drar kläder i storlek 92, är 1,5). Jag tyckte den såg ganska hög ut i ryggen men blir ändå orolig att barnet med tiden ska ha huvudet "i" suffletten.

Går det att dra undan selen förresten? Jag gillar hellre att sätta på en bygel och inte använda selen och då kan det vara lite knöligt att ha den framdragen.

Egentligen skulle jag vilja ha den 4-hjuliga som nu kommit, men jag har sett ett erbjudande på den 3-hjuliga på 2000 kr och mer tycker jag inte att det är värt (vi har ju egentligen för många vagnar - 5 stycken ;)).

Du skriver om City Elite, men har du sett Babyjogger City Select? Går att sätta sittdel hur som helst (+ syskonsits/liggkorg på alla möjliga vis). Tycker den verkar toppen om man vill lägga lite mer pengar.

Precis köpt en sådan och är mer än väldigt nöjd, supersmidig och bra på alla vis.

Han sover som en stock i den och den är en fröjd att ha med sig

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka