voltis

Trådstartare
Vad vill ni ha ut av en bra babybutik?
Vilken sorts kunskap och hjälp värdesätter ni högst?
Vet ni vad ni vill när ni kommer in eller är i helt oförbredda och behöver vägledning?
Bör butiken vara utformad på ett visst sätt?

Det gäller butik med barnvagnar, babyskydd, kläder, tillbehöver lite mammaplagg. Alla tips mottages så jag kan bli en bra försäljare till er (blivande) mammor! Och kan forma butiken så den passar många. :idea:

Sv: Babybutik

Jag handlar gärna i en butik som SER mig som kund, och blivande mamma/redan mamma. Som ger mig tid att fråga, klämma känna och pillra, utan att för den skull jaga efter min plånbok.

Jag är ibland förberedd, och vill då veta hur jag lättast hittar det jag vill ha, ibland är jag inte alls klar över vad jag vill ha och då vill jag ha en person som bryr sig om mig och verkligen är genuint intresserad av att jag ska bli nöjd.

Hur butiken ska se ut? Ja, gott om plats, så man kan ta med sig barnvagnen in om man har sådan först och främst. Bra ordning, så man hittar lätt, och om det går att ha det så i en butik - möjlighet att släppa ner barn på golvet en stund, utan att vara rädd att hela butiken rasar.

Kunskap jag värdesätter som kund? Den genuina kunskapen om de varor jag tittar på, inte bara den "rabblade" tekninska kunskapen. En egen erfarenhet är aldrig fel, och om man inte har den uppskattar jag ärlighet i det. Till det här hör också tiden för kunden, kan man inte svara på en fråga uppskattar jag om den jag pratar med tar sig tid att ta reda opå det jag undrar. Även om det inte blir ett svar på samma dag, utan kanske ett telefonsamtal eller ett mail när mank an svara.

Ska du starta eget?

EDIT:

Jag kom på att miljön är väldigt viktig för mig, så den butik som ger mig vettiga alternativ rent miljömässigt ligger främst på inköpslistan här! Exempel på det är slopade plastpåsar, varor som är så ekologiska som möjligt, och samordning när det gäller leveranser om sådant förekommer ut till enskilda kunder.

Senast ändrad:

Toalett! Både som gravid och småbarnsförälder är detta ovärderligt! Kanske en hörna med leksaker för barnen? En hemsida är alltid bra.

Toalett! Både som gravid och småbarnsförälder är detta ovärderligt! Kanske en hörna med leksaker för barnen? En hemsida är alltid bra.

Instämmer, samt ett utrymme där det går bra att amma. Ex. en fåtölj med ett bord där det står ett par glas och en kanna vatten. Gärna bakom ex. en skärm (inte alla mammor som vill amma helt öppet).

Jag vill bli sedd när jag kommer in i butiken och ifall jag står och kikar på en produkt så blir jag glad om någon från butiken kommer och frågar ifall jag undrar något.
Jag vill se skillnad på personal och kunder, även bakifrån. Då vet jag vem jag ska knacka på axeln.

Det är alltid bra med en liten hemsida till sin butik. Då kan man kika lite innan vad man är iintresserad av och sen gå in till er och pilla, klämma och titta på den. Men ibland så kommer man helt oförbered, då vill man ju att någon som vägleder en i en djungel. Finns dom som ska föda första gången och vet inte alls va dman ska välja bland alla saker eller vad som är bra.

Sen att lokalerna luftiga och inte trångt och att det finns toalett för kunderna. För när man är gravid så trycks det på blåsanm och man är på toaletten hela tiden.

Som någon skrev, kanske någon lekhörna för barnen som följer med in. Så mamman och pappan kan kolla runt på sakerna.

Kunskapen som man vill att en försäljare har är att dom vet vad dom pratar om, vet vilka som är bäst i test och vad som är säkrast eller roligt för barnen.

Mvh

Jag uppskattar att få vara ifred när jag mumlar priser och velar med färger med min sambo. Gärna att personalen hejar, och talar om att de finns till hands när/om hjälpen behövs.

Sedan vill jag att personalen ska kunna mycket om det de vill sälja, det gör mig sporrad att köpa.

De vet vilken viktklass som gäller för barnstolen, de vet hur man viker ihop en barnvagn. Sådant vill jag inte stå och klura ut tillsammans med försäljaren, för då kunde jag lika gärna kolla i ett reklamblad själv.

Sedan säger jag som de andra ang. aen affär: relativt barnsäkert, gärna en lekhörna eller någon pryl ett barn kan roa sig med när pappa och mamma klämmer på vagnar. Gärna en toalett med skötbord och någon möjlighet till att amma.

Jättebra svar alla!

Nej jag ska inte starta eget utan börja arbeta i en babybutik. Dock ska den flytta i samband när jag börjar så får vara med helt från början och forma butiken! :idea:

Har antecknat allt ni sagt, det är verkligen nyttigt att läsa.
Jag har stor erfarenhet av babykläder, så där är jag helt säker på min sak. Jag har dock inga egna barn, men som ngn skrev: är jag bara ärlig med den biten men ändå visar att jag kan min sak så ska det nog gå bra!
Jag ska absolut lära mig allt om de barnvagnar vi säljer, för det tror jag nästan är viktigast. Som ngn skrev: att man vet hur man fäller ihop den och så där :p.

Det är en relativt liten lokal, men ska absolut se över möjligheten till lekhörna.

Hemsida finns, då det även är en internetbutik! :idea:

Fortsätter med en till fråga i min egna tråd:

Barnvagnar, mer info om dessa. Vad ni vill ha/inte vill ha i en barnvagn. Vilka märken föredrar ni?
3-hjulad vs 4-hjulad? Fördelar/nackdelar?

Och fortsätta gärna spåna i den ursprungliga frågan med, jag är fortfarande nyfiken! :idea:

Jag ska väl delvis instämma i andra, såsom barnvänlig (ja, så att inte hela inredningen välter om liten tultar omkring själv när hon blir stor nog), och det ska vara lätt att ta sig runt bland hyllorna med barnvagn, en brist hos många mindre butiker - även barnbutiker.. :eek:

Tvärt emot vad många tycker dock, så vill jag inte att personalen ska vara mig behjälplig, komma och fråga hur det går osv, förutsatt att jag inte ber om det själv. I annat fall vill jag gå in i butiken och titta för mig själv utan sällskap av personal.
Det värsta jag vet är att gå in i en mindre butik och bli mer eller mindre stalkad av personalen som ska hjälpa, "lägga sig i", "visa" och komma med förslag. "Jaha, tittar du på en sån, jamen då ska du titta på denna och denna och denna"... Så att man känner sig köptvingad fastän man egentligen bara ville titta lite.

Däremot är det bra om personalen är kunnig, som nämnt, vet vad som är bäst i test (och talar sanning, även om det är en billigare produkt), vet hur bilbarnstolarna fungerar och vilka bilar de passar i och vilka åldrar de är för, hur man fäller ihop vagnarna, fördelar och nackdelar med olika produkter och vilken storlek en normalstor tvååring drar.

(och snälla, om ni säljer mammakläder, knacka inte på i provhytten och utbrist att "du passar jättebra i den där" när det inte är sant ;))

Toalett med skötbord som någon annan sa, också stort plus.

Tack! :idea:

Som tur är så är jag av försäljartypen som säger: hej och visar att jag finns där. Sen låter jag kunden ta nästa steg. Sen så ser man ofta om kunden ser lite virrig eller osäker ut och ser ut att behöva hjälp då kan jag fråga om de behöver hjälp. Men verkar denne klara sig själv så fortsätter jag med mitt men finns tillgänglig.

Fortsätter med en till fråga i min egna tråd:

Barnvagnar, mer info om dessa. Vad ni vill ha/inte vill ha i en barnvagn. Vilka märken föredrar ni?
3-hjulad vs 4-hjulad? Fördelar/nackdelar?

Och fortsätta gärna spåna i den ursprungliga frågan med, jag är fortfarande nyfiken! :idea:

Barnvagnar är ju en djungel. Den perfekta finns helt enkelt inte så man får lista vad man tycker är viktigt och välja den som matchar flest alternativ.

De flesta vill ha så lätt vagn som möjligt, men det brukar trots allt få stå tillbaka lite för andra finesser som man prioriterar högre.

När vi valde vagn till vår nyfödda så var våra kriterier dessa:
1 att det var en kombivagn (i den meningen att man kan använda den efter ligga ner-stadiet. Det kunde alltså lika gärna varit en duo-vagn).
2. Svängbara hjul (3- eller 4-hjuling). (Här försvann valen på alla traditionella vagnar)
3 Sittdelen gick att ha emot oss som kör (där försvann en massa val, bl.a populära UJ).
4. Ej för små hjul med tanke på svenskt vinterväder (här försvann Bugaboo)

Sen i efterhand har jag lärt mig se ytterligare saker som jag tycker är viktiga (men som man kan få göra avkall på pga andra egenskaper som väger tyngre):
* En sufflett som går att dra ner mycket långt för att hindra solen från att träffa sovande bebis i ansiktet (parasoll är värdelöst på promenad).
* Helt plant liggläge och fotstöd (UJ, babytravel och andra vagnar av joggingmodell har aldrig helt plant liggläge och har inte heller ett fotstöd som går att justera).
* Sen är det bra om ryggen går att ha spikrak rätt upp (när barnen är lite större vill de inte sitta bekvämt bakåtlutade utan helst helt utan stöd - de håller ofta i bygeln som vissa vagnar har).
* Det är bra om bromsen finns på flera ställen (typ vid båda bakhjulen och även framhjulen) eller på styret. När man backat vagnen på en full buss kan det vara svårt att komma åt bromsen annars.

Ska se om jag kommer på mer sen.

*kl*

Andra har redan gett dig bra tips som jag håller med om. Det jag själv tänkte på är parkeringsmöjligheterna. Eftersom ni redan har en lokal hoppas jag att de är bra hos er!

I den staden jag handlar mest babygrejer ligger butiken inne i stan och det tycker jag är uselt. Det finns parkeringsplatser utanför butiken (både gratis och betalparkeringar), men de är alltid upptagna! Alltså får man åka runt och leta parkering och sen gå en bit för att komma till butiken. Dessutom ska de minska parkeringsplatserna ytterligare. Detta är inget jag hade en tanke på eller brydde mig om innan jag fick barn, men med barn blir allt så bökigt!

Om jag fick välja skulle jag placera babybutiken vid Ikea eller ngt annat köpcentrum.

Den ligger i ett stort köpcentrum så parkering ska inte vara ngt problem :idea:

Men alla tips är bra tips!
Idag gjorde jag mitt första riktiga arbetspass i butiken (den gamla lokalen dock) men har redan börjat fundera på alla era tips, de har verkligen hjälpt!

Toalett med skötbord:idea:
Rymliga lokaler, stort och ljust.

Precis som många har skrivit en lekhörna där man kan sätta ner barnen en stund. Som ligger så dem syns bra.

Kunnig, trevlig personal som verkligen tar sig tid för kunderna.
Kanske en avskild amningshörna :idea: med en skön fotölj eller något bakom ett draperi eller så. Bra för småbarnsföräldrar som inte vill amma ofentligt

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Min mamma är nu sugen på att skaffa hund igen, men är osäker på vilken ras hon vill ha och är inte så haj på internet så jag tänkte att...
2
Svar
23
· Visningar
3 062
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·
Övr. Hund Hej! Jag umgicks med en så trevlig hund i helgen, och jag blev helt enkelt biten (inte av hunden ;) ) men av hundlängtan. Jag är...
2
Svar
21
· Visningar
3 367
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV