bäbisarna ska bli handtama!

L

lollipopocoaster

nu har jag två underbara bäbisar, en svartvit kanin och ett blygt marsvin :love: :love: :love: :love:

som sagt är marsvinet lite blygt så han håller helst till i huset, men ibland vågar han sig fram. jag har satt matskålen i andra änden av buren så han får gott varje gång han vågar sig fram som autobelöning. bra taktik?

nu är det så att jag bestämt mig för att de båda ska bli handtama.
har ni några tips utan att det blir en våldsam historia där man tränger in dem i ett hörn och lyfter upp sprattlande stackare?

vore extremt tacksam om ni är klokare djurägare än jag :angel:

Sv: bäbisarna ska bli handtama!

Vägen till ett marsvins hjärta går genom magen iaf :angel: Så tja, prova muta med lite gurka :D

Fö är marsvin flockdjur och ska vara fler än en, en kanin duger inte som enda sällskap ;)

aw vad synd :/ dom tycks vara kompisar iaf, marsvinet brukar ligga på kaninisens rygg :love:
det är knepigt för jag kan endast ha två djur... men flyttar så småningom till ett gymnasium, där får han sällskap. kan han vänta tills dess?

tack för tipset med mat, ska försöka ;)

Det är helt enkelt sånt man får kolla upp INNAN man skaffar djur.

Om det duger vet inte jag, så småningom kan ju vara allt från i morgon till nästa årtusende liksom... Själv tycker jag iaf att han ska få kompis så snart som möjligt. Köper man djur har man trots allt ansvar för att ta hand om de ordentligt också, vilket i marsvins fall innebär kompisar av samma art.

Jag har haft två marsvin ..den jag fick först var väldigt skygg..bara gömde sig och ville inte komma ut.

Jag håller med om att det är ett bra sätt att locka med mat..ingen kan väl motstå lite godsaker :)
När hon lärt sig att jag inte var särskilt farlig fick hon ligga i mitt knä o mysa o gosa ofta :love:

Till slut skrek hon efter mig så fort jag kom in i rummet *skratt*

Var snabb med att skaffa en liten kompis till henne eftersom jag tyckte att det var ett måste.
De fick följa med varandra ända in i slutet..hade dem i 7 år :cry:

aww... :love: hade också ett skrikande marsvin, men han dog i februari förra året :cry:

det knepiga med det hela var att jag först skaffade en kanin (han skulle nackas dagen därpå annars) och han kunde inte stå ensam så det blev ett marsvin.
fast de står i ett kaninstall, och han har marsvin i buren bredvid och han får också umgås med marsvin varje dag och springa runt på golvet...
duger det ända till sommaren?

Du har inte en chans att få ha honom tillsammans med de andra marsvinen då,och din kanin med de andra kaninerna :D hehe! hoppas du förstår hur jag menar?

Jag vet folk som haft marsvin tillsammans med kaniner och de har vart verkliga bästisar..:)
Men jag vet faktiskt inte riktigt om jag ska vara ärlig..

Hoppas det kommer in nån marsvinsexpert snart och svarar :banana:

Marsvin är flockdjur och ska ha sällskap av minst ett till marsvin.
Som djurägare är man skyldig djuret att kolla upp fakta, såsom denna, innan man ens kollar ut ett djur. En kanin räcker inte som sällskap.
Fram till sommaren, eller tills du börjar gymnasiet i höst, är en lång tid och så lång tid ska inte marsvinen behöva vara ensamt.
Gör ditt djur en stor tjänst - skaffa ett till.

jag tror det finns en hake, jag tror inte man får ha tre djur i buren. då måste jag skaffa en burplats till, och då blir kaninen ensam. och på gymnasiet får man bara ha två djur.
samtidigt så är både kanin och marsvin hanar, så skaffar jag en hona blir det en hel del fler och skaffar jag hanne blir det krig.

jag hade vetat förrns innan att marsvin är flockdjur men samtidigt vet jag inte om det funkar att man låter marsvinet träffa andra marsvin dagligen?

tess444 - näe, helt enkelt inte. :crazy: men så finns det också marsvin i kaninstallet som står med en eller två kaniner utan att blöi helt galna.
jag vet också massa kaniner och marsvin som är bästisar och jag hoppas ju liksom på det bästa att dom ska gå ihop som salt och peppar... :/

Marsvinshanar kan bo med andra marsvinshanar. Att det blir krig är enstaka undantag... Det där med att hanar inte går ihop är en myt.

jag tror det finns en hake, jag tror inte man får ha tre djur i buren. då måste jag skaffa en burplats till, och då blir kaninen ensam. och på gymnasiet får man bara ha två djur.

Sånt ska man tänka på INNAN man skaffar djur.

Men herregud, människa. Sådant kollar man upp innan man skaffar djur, det är du skyldig till att göra.
Skaffar du en ung hane går det bra. Jag har haft hanar tillsammans och det har gått jättebra. Att det blir "krig" är bara som folk säger.
Sånna som du gör mig arg - okunniga djurägare som kommer på saker i efterhand ska inte ha djur.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka