B96 - klarat eller kuggat?

Lala

Trådstartare
Ok, min uppkörning närmar sig och jag hoppas verkligen VERKLIGEN jag klarar den. Så jädra meckigt annars. Och onödigt kostsamt att behöva göra den igen. Vi har koll på regbevis, foto, hur vi får dit släpet lagligt o s v.
Nu undrar jag:
Vad kuggade DU på?
Hur många klarade det på första?

Ena stunden tänker jag att självklart kommer jag fixa det, i andra så näe kommer säkert missa nåt. Var ju fan -96 jag körde upp sist.

Vet att det inte hjälper mig ett dugg att få svar här, men får lite terapi i a f :)
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Jag klarade det på första försöket. Och mitt enda råd är att ta det lugnt! Det kommer att gå mycket bättre om du inte är stressad :) Körläraren är inte där för att kugga dig, utan för att se ifall du är redo eller ej. Dom luras inte, och dom vet att du är nervös. Det kommer gå super! :)
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Vad är det man får göra på uppkörningen?
Har bokat uppkörning, om ca. en månad. Körvana med släp har jag.
Hört att man ska backa runt ett gatuhörn, ska man de? :)

// Niikon92
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Låter lugnande, men trist om jag är så kass att jag inte förtjänar att klara mig :D
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Backa runt hörn verkar vara vanligt, ja + att man ska klara normal säkerhetskontroll av bilen och kopplingsanordningen. Kolla på körkortsportalen, där står checklista :)
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Jag klarade det på första försöket.
Även att backningen inte gick så bra, fick ett låååångt hörn i ett bostadsområde. Blev helt blockerad.
Bad att få backa runt ett hörn på 90 grader, då sa han att min backning inte var så tokig, men om jag verkligen ville så skulle han försöka hitta ett sånt hörn. Och det fick jag göra, så då blev jag lite nöjdare ;)

Grejen är den att de vill se så man har kontroll på släpet. De kollar ju inte så mkt på körningen i övrigt. Det gjorde inte han som jag körde upp för iaf.

Glöm inte säkerhetskontrollerna bara med lampor och bromsar och sånt!
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Backa runt hörn är vad jag förstått det typ den enda backningen man ska kunna på B96. Jag tog BE för en tid sedan och hade en körlektion innan tillsammans med en kille som skulle ta B96, och han fick öva på det. Inte jag dock... men jag fick ändå göra det på uppkörningen (och klarade det som tur är, trots att jag aldrig gjort det innan). Man ska kunna delar av säkerhetskontrollen och frågor om vikten. Men det ska inte vara så tekniskt på B96 har jag förstått. Mest grundläggande saker och sunt förnuft så går det nog bra :)
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Jag klarade det på första :) Gjorde ganska många missar men rättar man till dem/ är medveten om dem så är det ingen fara. Ta det bara lugnt. Jag fick backa runt ett hörn, katastrofalt till en början men fick försöka igen och då gick det bättre :)
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Skönt att höra för jag får ju en mental spärr när det gäller att prestera inför åskådare. Vet man att man får korrigera sig så känns det mkt bättre :)
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Min pappa klarade på första försöket, och han kör verkligen inte bra, kör långsamt, ganska disträ och glömmer alltid att blinka! :) Backa med släp fixar han i och för sig utan problem (han är bonde).
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Jag klarade uppkörningen för BE på första försöket. Körmässigt är BE och B96 samma sak.

Jag körde upp i full snöstorm! :D

Tog mitt B-körkort -86 och BE -06.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Det behöver inte vara med. Min sambo behövde inte backa och inte heller ett par till jag känner.

Kl
Jag vet ganska många som kört upp (ca 8 st) och alla har klarat sig.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Att vara lite nervös är bara bra. För min egen del är jag nervös innan, men så fort jag sitter bakom ratten försvinner det och jag tar det lugnt och koncentrerar mig.

Jag körde upp för CE mitt i vintern med snö och is och det var inte förrän jag hade klarat manöverbanan (fick sidoförflytta släpet till höger), sen rullade resten på, även när uppkörningsläraren sa att jag skulle vända på en liten väg. Var bara till att svänga vänster i T-korsningen och sen börja backa för att kunna ta vänster igen.

Jag har aldrig kuggat en uppkörning, och för mig funkar det att ta det lugn ev småprata lite med uppkörningsläraren för att avleda nervositeten lite eller ha radion på låg volym så det inte blir pinsamt tyst i hytten/bilen. :P

Det jag som många andra rekommenderar är att ta det lugnt, tänk inte så mycket bara kör och gör det du blir tillsagd att göra. Ta det säkra före det osäkra och lycka till. :D

Det kommer säkert gå toppen. :up:
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Jag klarade BE-uppkörningen på första försöket, men när jag tog B kuggade jag en gång på att jag hade alldeles för bråttom och inte tittade så noga i korsningar och när jag körde förbi en buss på en hållplats t.ex.

Andra gången körde jag nästan överdrivet försiktigt och verkligen visade att jag såg mig för och tog det lugnt. Det fick jag beröm för istället. :D

Den detaljen är iofs kanske inte så viktig när man fyller på körkortet, då har man ju kört ett tag och fått mer rutin på säkerheten. :)
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Det är ALLTID bättre att ta det säkra före det osäkra och att ta det lugnt och metodiskt är bara ett plus i kanten. ;)
Så ja, den detaljen är fortfarande viktig även sen när man har sitt körkort också, hehe. :P
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Jag kuggade BE två gånger innan jag fick godkänt :)

Ett tips är att inte försöka köra upp om man är supertrött, vet inte hur jag tänkte när jag ens försökte köra upp efter några helvetesnätter med dottern som bara var några månader gammal.

Sen kuggade jag på surrningen. Lite tråkigt, fick inte ens ut och köra.
Två uppkörningskontrollanter hade godkänt surrningen innan, det är lite spännande att de inte själva har koll :p

Tredje gången gillt gick det jättebra !
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Beror på hur petig förarprövaren är, det ska ingå i provet.

Men jag kan tänka mig att en förarprövare som sett en förare skickligt fixa backningen på manöverbanan kan "rationalisera" körningen i trafik och ge fanken i att backa runt hörnet. När alternativet kan ha varit att cirkulera runt för att hitta ett lämpligt hörn och då missa att kolla allt annat.

Jag vet också förarprövare som inte hittat på orten där de bedömt uppkörning och elever fått extremt lätt uppkörning för att förarprövaren kortare eller längre tid varit vilse! :D
Inget eleverna direkt gnällt på! ;)
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Det är mycket hårdare bedömning för att bli godkänd på uppkörning för B-körkort!

Och där gäller det INTE att börja köra extremt långsamt och vänta lite extra länge och tro det är en fördel! Då kan man kugga för det också! Har haft fler än en elev som (trots att man sagt GÖR DET INTE) ändå väntat lite extra, kört extra sakta osv och då kuggat! För då kuggar man på "hindra och störa" samt visar osäkerhet enligt förarprövaren! Dessutom anses det inte miljövänligt att stå med motorn igång och missa flera luckor i trafiken där man hunnit köra.

BE och B96 är som sagt enklare bedömning, så att ta det lite extra lugnt där, det funkar! Dock gäller det ju att inte "ta det lugnt" så man bildar kilometerlånga köer bakom sig i onödan, men jag tvivlar på att någon med körkort gör det så extremt!
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Och där gäller det INTE att börja köra extremt långsamt och vänta lite extra länge och tro det är en fördel! Då kan man kugga för det också! Har haft fler än en elev som (trots att man sagt GÖR DET INTE) ändå väntat lite extra, kört extra sakta osv och då kuggat! För då kuggar man på "hindra och störa" samt visar osäkerhet enligt förarprövaren! Dessutom anses det inte miljövänligt att stå med motorn igång och missa flera luckor i trafiken där man hunnit köra.

Min mamma (ok, forntid ~1970) blev faktiskt kuggad för att hon för säkerhets skull valde att inte köra om en lastbil på sin uppkörning. Lastbilen körde ungefär fem km/h under hastighetsgränsen och hon visste att det inom en km på 70-vägen skulle komma en rondell där de allra flesta lastbilar svänger av åt ett visst håll dit hon inte skulle. Den mötande trafiken medgav en säker möjlighet att köra om, men hon valde att köra den där knappa minuter bakom lastbilen fram till rondellen istället.

Man ska köra "normalt" men inte använda egna erfarenheter om hur trafiksituationer "brukar" se ut i stan utan köra som om man körde där för allra första gången. Till exempel ska man inte i en T-korsning, där "alla infödingar" kör som om den anslutande vägen har väjningsplikt, välja att fortsätta köra när man ser att bilen från höger på den anslutande vägen stannar, som en annan släkting gjorde... :D

Jag hoppas kunna ta BE inom en inte allt för lång framtid, men har inte påbörjat teorin än.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp