B vitaminer vid fällning värdelöst?

HannaPP

Trådstartare
Hej. Pratade med min veterinär idag ang B vitamine, han sa att det inte är bevisa att bvitaminer hjälper vid fällning utan ADE vitaminer bättre. Frågade också om Bvitamin spruta som många ger sina hästar men den dosen ger upppiggande effekt i några dagar sedan finns det inte kvar i kroppen. Någon som hört samma?

Sv: B vitaminer vid fällning värdelöst?

Det stämmer,om man vill hjälpa hästen med pälsfällningen ska man ge dom extra protein. B vitamin är bra om man vill att de ska bli finare i pälsen men det hjälper inte att de får lättare vid fällningen.

B-vitamin hjälper magen att hålla sig i balans och förhindrar/löser kramp dvs kolik av olika slag.
Att ge b-vitamin spruta vid fällning har ju väldigt kortvarig effekt, om man ska ge så ska man ge under en längre tid istället.
Många hästar blir sura och irriterade vid pälsfällning och det beror ofta på att magen är i obalans och att hålla magen i bra form borde vara alla hästägares önskan.
B-vitamin behövs i större mängd än vanligt för att tillgodose behovet under pälsbyte och hästen tar av de b-vitamin som finns vilket kan innebära att man ibland behöver ge extra.

Hej!

Jag skulle vilja ha källor på dina påståenden.

De vet. jag pratat med erkänner gladeligen att b-vitamin ger dom till hästar de inte kan hjälpa på "annat sätt", för att hästägaren ska känna att något är gjort. Däremot har de också sagt att om man nu ska ge b-vitamin så ska det vara i spruta och inte i maten, för i maten gör det tydligen ingen nytta.

Varför skulle det vara kramplösande?
Varför skulle magen bli i obalans av pälsfällning? jag skulle snarare tro att hästarna blir sura av att det kliar att fälla pälsen. Men jag kan hålla med om att OM hästens mage är i olag kan b-vitamin vara bra, de tillverkas ju av mag"bacillerna".

Jag kritiserar inte, jag vill veta!

/ Lavinia

Hej!

Jag skulle vilja ha källor på dina påståenden.

De vet. jag pratat med erkänner gladeligen att b-vitamin ger dom till hästar de inte kan hjälpa på "annat sätt", för att hästägaren ska känna att något är gjort. Däremot har de också sagt att om man nu ska ge b-vitamin så ska det vara i spruta och inte i maten, för i maten gör det tydligen ingen nytta.

Varför skulle det vara kramplösande?
Varför skulle magen bli i obalans av pälsfällning? jag skulle snarare tro att hästarna blir sura av att det kliar att fälla pälsen. Men jag kan hålla med om att OM hästens mage är i olag kan b-vitamin vara bra, de tillverkas ju av mag"bacillerna".

Jag kritiserar inte, jag vill veta!

/ Lavinia

Tyvärr kan jag inte ge källhänvisning.
B-vitamin används av kroppen vid "framställning" av hår, hud, och horn.
När extra belastning sker som vid pälsfällning/sättning går det åt mer b-vitamin än vanligt, oftast spelar det ingen roll eftersom hästen kan framställa det själv men ibland falerar foder och dylikt och man behöver hjälpa till utifrån.
Att det inte skulle hjälpa att ge det via maten skulle vara om hästen har en så allvarlig tarmstörning att den inte kan ta upp b-vitamin genom magen.
Det finns vissa sjukdomar som gör att det blir svårt eller omöjligt (även hos människor) tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig inom sjukdomsvärlden att jag vet vad dessa sjukdomar heter men det brukar visa sig genom problem med magen på olika vis, trötthet, humör förändringar och kramper.

Om man har brist på b-vitamin så får man kramp, även som människa, vid kolik brukar man ge b-vitamin sprutor eftersom det hjälper musklerna att sluta krampa och därmed kan koliken lättare släppa.

Jag vet att det är i olika biologiböcker jag har läst detta men tyvärr så vet jag inte vilken/vilka. Sedan kan ju rönen ha ändrats som i mycket annat när forskningen går framåt.

Jag vet inte huruvida det är bättre med ADE-vitaminer men jag tycker personligen att jag ser stor effekt av B-vitamintillskott under pälsfällningen. Att det inte finns kvar i kroppen efter några dagar är ju ganska självklart eftersom det är en vattenlöslig vitamin där överskottet kissas ut och ingenting lagras i kroppen, till skillnad från fettlösliga vitaminer.
Jag märker STOR skillnad på min ena häst vid fällning, han sätter ny päls fortare och är gladare under tiden om han får b-vitaminer i fodret.
Vet också många som ser stor effekt av att ge hästen Beviplex i blodet ett par gånger (och eventuellt understödjer med tillskott i fodret också).

Vet också många som ser stor effekt av att ge hästen Beviplex i blodet ett par gånger (och eventuellt understödjer med tillskott i fodret också).

Jag ser en stor effekt på mina med Beviplex.
Men jag ger i muskeln. Det tas upp väldigt snabbt om man ger det i blodet så det är nog inte optimalt vid fällning. Däremot vid kolik.

B-vitamin hjälper magen att hålla sig i balans och förhindrar/löser kramp dvs kolik av olika slag.
Inte kramplösande.
Används som understödjande beh vid ex kolik.
Saxat ur Fass;

Indikationer:
Sjukdomstillstånd förbundna med B-vitaminbrist, t ex mag- och tarmkatarrer, aptitlöshet, dermatiter och långvariga infektionssjukdomar. Understödjande behandling vid acetonemi, kramptillstånd, pareser och korsförlamning.

Jag ser åxå stor skillnad på mina när jag ger Beviplex.
Jag ger Beviplex Forte i maten från Apoteket.

Tack!

Då är det lite klarare, även om jag inte håller med om allt:-)

/ Lavinia

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 814
Senast: Unhappy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka