B-vitaminer åt klippt häst?

N

Nossan

Min i vanliga fall lurvpålle brukar få B-vit vid pälsfällning och pälssättning. I vinter har han varit helklippt för första gången. Jag kan väl ge B-vit om jag känner för det, men behövs det??
 
Sv: B-vitaminer åt klippt häst?

undefined
I stort sett så brukar folk bara ge sina hästar B-vitamin när dom fäller. Men jag ger mina hästa B-vitamin året runt och dom går klippta på vintern! Vitaminer skadar aldrig men är inte bra att överdosera. Ge du din häst b-vitamin om du vill. Det skadar inte hästen. Lycka till :)
 
Sv: B-vitaminer åt klippt häst?

de byter ju päls ändå, även om de är klippta så skrudar de ju om till sommarpäls. märks ju vid de oklippta partierna som huvud o ben. så min ponny behöver hjälp med b-vitamin trots att han är klippt då han fäller av.
 
Sv: B-vitaminer åt klippt häst?

Pernie skrev:
undefined
Vitaminer skadar aldrig men är inte bra att överdosera. Ge du din häst b-vitamin om du vill. Det skadar inte hästen. Lycka till :)

A D E K vitaminerna är fettlösliga och således inte bra att överdosera då de lagras i kroppen.

B och C däremot är vattenlösliga och du kan ge "hur mycket som helst" utan att det skadar. Dock kastar man ju pengarna i sjön till slut...eftersom de inte tas upp om de inte behövs...
 
Sv: B-vitaminer åt klippt häst?

Jag trodde orsaken att ge B-vitamin var för att den nya pälsen som skall komma (sommarpälsen) behöver B-vitamin. Sommarpäls skall ju hästen sätta även om den är klippt.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 999
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 736
Senast: Capybara
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
896
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp