• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare smessis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 213
S

smessis

Jag skulle vilja ha lite tips från er.. Skulle verkligen behöva ge min häst lite b-vitamin. Men han äter det inte som det är. Har ni något bra tips på vad man kan blanda ut det med, som inte ger någon energie alls helst..:devil: Han äter bara hö nu medans han står på vila.

Sv: b-vitamin

Jag blandar med ungefär en nypa betfor, men så är ponnyn ett litet matmonster och skulle antagligen äta det med sten om man frågade..

b-vitaminer ger jag direkt i muskeln,det får du anlita vet till om du inte kan spruta själv,men recept kan du få utskrivet av vet..

hmm, visst är det den som är vit, osså är det ett orange märke med hästar på? Ett litet alltså. I så fall är det den jag har. Lite smått kräsen den hästen. inget i krubban är egentligen gott enlgit honom..:D

Får testa ge lite betfor till herrn då. Och hoppas han äter det=)

Supergott, är det. Jag har ingen pump, häller en slurk direkt i krubban och sen slickar jag av dropparna som hamnat utanpå flaskhalsen. :d
Alltså, om jag hinner före hästen:rofl:

Det är samma märke. men har för mig att min flaska va vit.:) får kika i stallet ikväll. annars ska jag köpa en sån.::) tack för tipset.:)

För att han fäller. Är en sån häst som verkligen kräver extra vid pälsfällning/sättning. Varför undrar du?

Shy-Feeder innhåller bara 3 olika sorters b-vitaminer B1, B6 o B12. Det som hjälper hästen bäst vad gäller hårremmen är B-vitaminet Pantotensyra, ska man ge hästen extra b-vit pga pälssättning/fällning så bör man se att det innehåller bla Pantotensyra.

Det hade jag ingen aaaning om.
Tack! Då har jag lärt mig nåt i dag oxå. Förmodligen är det pantotensyran som smakar illa. ;)

Det är bara en myt om att man ska ge b-vit när hästarna fäller. Kan du förklara vad som är så bra med att ge det just vid fällning????!!
Allt hår både på oss och på hästar består av protein. Så om man vill tillföra något för att hästen ska ha det lättare vid fällning så ska man tillföra protein.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
537
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka