Sv: B-vitamin

Har tidigare gett det vid pälsfällning och -sättning med bra resultat, men har på senare år insett att det är pengar i sjön om man ser till att ge rätt foder under hela säsongen.

En häst som får tillräckligt av protein och mineraler (och rätt balans melan de olika ämnena) fixar ofta pälsbytena utan extra vitaminer.:)

vid fällning och pälssättning, och vid aptitretning

Vid pälsfällning/-sättning. För att underlätta den för honom och han kan under den perioden behöva lite mer b-vitamin.

Jag ger det i samband med pälssättning och fällning för jag tror det kan vara bra för hästen att få lite extra b-vitamin just då. Övrig tid på året ger jag inga tillskott av det eftersom hästen själv också producerar det och därför klarar sig bra ändå.

Vi har slutat köpa B-vitamin sedan vi började ge Kraffs's mineraler (Röd säck) till våra hästar. Min sambo som är väldigt duktig på foder har räkant ut att 100 gr/dag motsvarar ca 1,5 kg ren B-vitamin.

Det blir betydligt billigare att köpa en 20-kilos säck för 500 kr som räcker ett ½ år än att köpa 1-liters flaskor var tionde dag för runt 100-lappen. //Linda

Har tidigare gett det vid pälsfällning och -sättning med bra resultat, men har på senare år insett att det är pengar i sjön om man ser till att ge rätt foder under hela säsongen.

En häst som får tillräckligt av protein och mineraler (och rätt balans melan de olika ämnena) fixar ofta pälsbytena utan extra vitaminer.:)

Där håller jag med dig om!

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
617
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka