J

jezzscar

Hej!

Har en liten fundering angående B- vitamin. Jag klippte min islänning (bogen, halva halsen, under halva magen) i början av december, och i februari började hon tappa vinterpälsen. Hon såg fortfarande nyklippt ut då... I mitten av april började jag ge henne B- vitamin (Shy Feeder), och vips, så började pälsen på det klippta området växa ut.

Är det B-vitaminen som gjorde det eller skulle det ha hänt ändå? Nu är flaskan slut, borde jag fortsätta ge henne det eller har pälstillväxten kommit igång nu och fortsätter ändå?

Tacksam får goda råd! :bow:

Jezzscar

Senast ändrad av en moderator:
Sv: B-vitamin

B-vitamin är bara slöseri med pengar. Jag var på en foderföreläsning av en från SLU. Hon berättade att ge b-vitamin är bara ett försäljningsknep som någon har kommit och att det lever vidare. Om man vill hjälpa hästen vid fällning så är det bättre att ge protein. För vad är man och päls "gjort" av??? Jo protein.

Man ser stor skillnad på min och min kompis häst som står i samma stall, samma hage, klippta samma dag, lika tjocka täcken/samma dagar utan täcken och de står på samma typ av foder med individanpassat foder. Den enda skillnaden är att min får B-vitamin och min kompis häst inte får det. Min syns inte att hon är klippt, medan min kompis häst fortfarande ser nyklippt ut (som min också gjorde innan jag började med b-vit.)

Tillfällighet eller inte, här syns skillnad i alla fall. Jag har fortsatt med B-vitaminen fast all vinterpäls är fälld och kommer att fortsätta till hon börjar gå på bete.

B-vitamin är bara slöseri med pengar. Jag var på en foderföreläsning av en från SLU. Hon berättade att ge b-vitamin är bara ett försäljningsknep som någon har kommit och att det lever vidare. Om man vill hjälpa hästen vid fällning så är det bättre att ge protein. För vad är man och päls "gjort" av??? Jo protein.
:bow: Tror jag med,jag har aldrig gett B-vitamin nånsin för att hästarna skall va fina i pälsen eller fälla sin vinterpäls normalt.
Ofta när man ser hästar som inte "orkar fälla" beror det nog snarare på fel i foderstaten(proteinbrist),dålig tandstatus eller parasiter.:angel:

vad roligt! Helt olika åsikter alltså... Och alla låter vettiga! Började fundera lite... äter inte människor extra B-vitamin för att hår och naglar ska bli starkare och bättre? Har för mej det! Kanske set funkar för hästar åxå?

Fler åsikter??? :bump:

vad roligt! Helt olika åsikter alltså... Och alla låter vettiga! Började fundera lite... äter inte människor extra B-vitamin för att hår och naglar ska bli starkare och bättre? Har för mej det! Kanske set funkar för hästar åxå?

Fler åsikter??? :bump:
Har vi människor en bra foderstat också så behöver vi inte köpa tillskott för att få fint hår heller. ;)

Puttar upp tråden lite här...

Köpte en flaska B-vitamin till och gav det till kusarna. Och se,vad händer?! Jo, islänningen som vid förra B-vitaminkuren fick fin sommarpäls på bogen och halsen (som tidigare var klippta) fick plötsligt fin sommarpäls även under magen (där det också var klippt men där det inte kom mycket päls under första kuren)!

På varmblodet försvann all vinterpäls på några dagar och hon fick en otrolig lyster, glänser som silver! Otroligt vacker är hon, min gamla märr!!! :love: :love: :love:

Sååå... Min ovetenskapliga slutsats är nog att B-vitaminet behövs, åtminstone på min häst!

Meeen... Islänningen har kastat av mej två gånger på en månad nu, har inte hänt en gång på över ett år som jag haft henne! Hon ser spöken, är tittig och allmänt hoppig. Kan det vara en bieffekt av B-vitaminet? Eller har hon bara vårkänslor? Någon som märkt av nåt sånt? :confused:

Liknande trådar

Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 223
Senast: MJLee
·
Foder & Strö En av våra ponnyer är lite trött och håglös, inte egentligen mycket men ändå så att jag märker en skillnad. Först blev jag orolig men...
Svar
4
· Visningar
1 213
Hundhälsa Aug 2011 fick vi hem William från Irland. Han var friskt och hade fin päls men trampdynorna var hemskt torra och fnasiga med en del...
Svar
2
· Visningar
6 786
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Vilket märke är det egentligen? De flesta tillskotten innehåller B1, B6, B12. Varför inte B2, är det inte viktigt för hästar eller finns...
Svar
9
· Visningar
1 351
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31