B- vitamin

B

Becca85

När tycker ni att man ska börja med B- vitamin inför vår fällningen. Har ni redan börjat ge det eller ger ni det längre fram. Tänkte börja nu i februari. Är det lagom eller blir det försent.
En massa frågor men hoppas någon kan lite om B- vitamin.
/Becca

Sv: B- vitamin

Jag tycker det är lämpligt att börja ge (om hästen behöver det) när man ser att hästen ifråga börjar fälla.

B-vitamin är vattenlöslig och "tillverkas" i hästens grovtarm. Om din pålle får en normal grovfodergiva så räcker det för att producera den B-vitamin den behöver. Högpresterande hästar, och då snackar vi trav/galopphästar, kan behöva tillskott då de ofta får lite grovfodetr och mycket kraftfoder. Om din häst får för mycket b-vitamin så är det inte farligt utan överskottet kissas ut.
//marti

Tänk vad vi hästmänniskor skulle spara pengar om vi lärde oss att ge rätt foder till våra häsatr..
Många i mitt stall ger säkert tillskottsfoder för ca 700 i månaden om inte mer:crazy:

Det är, vitlök,b-vitamin, biotin,E-vitamin linfrön, flytande mineral/vitamin, selen.

Och visst tillhör jag en av dom som gärna vill stoppa i min häst allt detta..
Men jag börjar lära mig och ger bara saker som typ vitlök olja.. oljan för att slippa kolik

Vad jag har hört så skall man ge hästen b- vitamin 2 månader innan det är dax att fälla. Då gör den mest nytta.

Jag brukar börja ge b-vitamin i samband med att fällningen sätter igång, på de hästar som jga vet sen tidigare behöver det, alltså inte till alla.. De får i så fall lite på sluttampen av fällningen, för att verkligen fälla av ordentligt. Det har funkat mycket bra.

Men behöver hästen ha B- vitamin till fällningen då eller är det onödigt. Det är ingen tävligshäst och han har inte så mycket päls som ska bort.
/Becca

Becca85 skrev:
Men behöver hästen ha B- vitamin till fällningen då eller är det onödigt. Det är ingen tävligshäst och han har inte så mycket päls som ska bort.
/Becca

Långt ifrån alla hästar behöver det! Men om du har märkt tidigare år att hästen inte fäller av ordentligt och fortfarande har päls långt in på våren så kan det vara idé att prova. Äldre hästar kan ibland ha svårt att fälla och då har b-vitamin hjälpt, i alla fall mina hästar.

Men som sagt, har din häst fällt av bra tidigare så är det att kasta pengarna i sjön! ;)

Ok då tror jag att jag struntar i det nu iaf.
Får se hur jag gör nästa år då.
Tack för alla svaren....

som åke säger så tar det ca 2 månader för hästen att börja ta upp b-vit som ges i fodret.. en spruta b-vit tas dock upp direkt vid insprutningen..

och alla hästar behöver inte b-vit.. men man ser oftare att skimmlar, hästar som har mycket vitt på kroppen, hästar som är hudkänsliga och hästar som utfodras med korn* brukar behöva extra b-vit..

*kornet gör hästar lite extra hudkänsliga

Gazzan skrev:
Tänk vad vi hästmänniskor skulle spara pengar om vi lärde oss att ge rätt foder till våra häsatr..
Många i mitt stall ger säkert tillskottsfoder för ca 700 i månaden om inte mer:crazy:

Det är, vitlök,b-vitamin, biotin,E-vitamin linfrön, flytande mineral/vitamin, selen.

Och visst tillhör jag en av dom som gärna vill stoppa i min häst allt detta..
Men jag börjar lära mig och ger bara saker som typ vitlök olja.. oljan för att slippa kolik
Min ena häst fick kolik en ggr/år sen hon var föl,vetrinären visste inte varför hon fick det....kanske av grus! Men i alla fall började jag ge henne linfrösolja, har inte haft kolik på 2år, super med olja....Fin päls, och bra mage...;)

Jag ger b vitamin på hösten vid pälssättning och på våren vid pälsfällning. Jag köper en dunk, minns inte hur mycket den rymmer men den varar i ca 3 månader.

Så jag använder en dunk under september, oktober och november. Sen använder jag en dunk februari, mars och april. Det brukar bli perfekt.

Travhästarna fick året om under deras tävlingssäsong.

mina äter b-vitamin 1 månad tillbaxs, just nu fäller dom för fult, hästen kan aldrig få för mkt av b-vitamin, sätt in det i god tid.

Man ska juh också ge det, om hästen flyttar eller rids mkt, b-vitamin hjälper till för mkt :)

Varöfr tar det så lång tid innan de kan ta upp det? Tar det lika lång tid för dem att bli av med överskott?

Min förra ponny fick foderjäst i samband med fällning. Fick först 1 hg varannan dag som mammas men märkte STOR skillnad när vi följande år gav varje dag (samma giva). Hon blev annars trött och flåsig jättefort under ridning. Blev oxå mindre känslig i ryggen (päls o muskler). Fanns inget annat som vi ändrade som det skulle kunna vara...

jadå.. hästens tarmar tar inte upp b-vitamin så lätt.. men dock är det där b-vit skapas (i grovtarmen) och därför är det så.. något mer svar på "varför lever vi ens?" har jag inte :D

foderjäst innehåller b-vitamin och hjälper därför både päls och muskler.. vid långvarig användning så gör den nytta hela tiden..
varför hästen mådde dåligt året innan vet jag dock inte.. det finns ju dom som bara ger b-vit 2-4 ggr i veckan och hästen mår bra.. det kanske var något annat? t.ex höet eller att hästen var sjuk av något?

Enligt SLU så behöver man inte ge B vitamin nånsin eftersom de tillverkar eget.B vitamin är bra för mage o hov men hjälper alltså inte till vid pälsfällning.Om man vill hjälpa vid pälsfällning ge lucern eller soja.

cajsa skrev:
Enligt SLU så behöver man inte ge B vitamin nånsin eftersom de tillverkar eget.B vitamin är bra för mage o hov men hjälper alltså inte till vid pälsfällning.Om man vill hjälpa vid pälsfällning ge lucern eller soja.

Men varför ser man då skillnad vid pälsfällning om man ger B-vitamin eller inte :confused:
Har du läst det eller har någon på SLU sagt det?

cajsa skrev:

Visst tillverkar de eget men inte i tillräcklig mängd för vissa hästar vid fällning. Har bara gett mina hästar b-vitamin nu på senare år och jag har sett STOR skillnad vid fällning. Må hända att dte är bra för magen, men även för mina hästar vid fällning iaf.

min häst får b-vitamin redan nu, då han redan börjat fälla lite. Ger B-vit annars har han en tendens att magra ur lite och blir väldigt känslig. Han börjar bli lite till åren också så det kanske beror på det att han blir så känslig.

Har börjat ge min nyligen. Vet att långt ifrån alla hästar behöver, men min pålle är lite äldre och han blir rätt tjurig vid fällning, vilket har "botats" med b-vitamin.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar