E

Eeiram

Hej!

Varför ger somliga B-vitamin vid pälsbytet? Hur fungerar det?

Mvh Marie
 
Sv: B-vitamin

Som jag skrev i en tråd som var aktuell för någon vecka sen:
B-vitamin är foder-världens alla-hjärtans-dag-kort! Komersiell skit... Visst, inget som är dåligt för hästen.. Men alla veterinärer jag diskuterat med har sagt samma sak: det finns inte en frisk häst i världen med b-vitaminbrist!
Slöseri med pengar helt enkelt..
Har hästen PROBLEM med fälling skulle jag isf ge någon form av örtpreparat alt. ADE-vitamin istället.. men det behövs sällan heller!
 
Sv: B-vitamin

Nej alla veterinärer vet att hästar normalt sett inte har B-vitaminbrist. Det finns dock en massa veterinärer som erfarenhetsmässigt vet att stora doser B-vitamin avslutar en långdragen pälsfällning, störst erfarenhet finns här på hund. Någon förklaring finns såvitt jag vet inte.
PL
 
Sv: B-vitamin

Och ett litet tillägg, även den hudömhet vissa hästar och hundar kan drabbas av under fällning kan få lindring genom ett extra tillskott av B-vitamin.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp