N

*Natta*

någon som har koll på vart man kan hitta B-vitamin i 'naturligt' foder? alltså, så som frukt och grönsaker..
vill helst ge så mycket 'naturligt' som möjligt
 
Sv: B-vitamin

I hästens grovtarm kryllar det av B-vitaminer. De tillverkas där. Dessutom finns det i grovfodret. Sällan nödvändigt att tänka särskilt på att täcka b-vitaminbehovet om det inte är en sjuk häst eller moderlöst föl. God Jul! Helena
 
Sv: B-vitamin

Foderjäst kryllar av B-vitamin.

KLi är ganska B-vitaminrikt.

Sen ska det noteras att B-vitaminbrist ALDRIG har diagnosticerats på häst. Och förutom vid korsförlamning eller hästar som har otroligt jobbigt med pälssättningen finns ingen större vits att ge det.
 
Sv: B-vitamin

Hästar med magproblem brukar man ju ge b-vitamin också. Sen kan det ju vara bra att ge lite tillskott på våren när dom ska fälla vinterpälsen eftersom deras pälsfällning ofta blir rubbad av våran "välvilja" att hela tiden klippa och täcka.
 
Sv: B-vitamin

När ni ger tillskott på B vitamin under fällning, hur länge ger ni det då?

Börjar ni ge det när fällningen sätter fart och sen tills det är klart?
 
Sv: B-vitamin

har jag missupfattat hela vitsen med att ge b-vitamin?
jag trodde att man gav vid pälssättning, det är vad jag har hört!
 
Sv: B-vitamin

Alltså jag har inte hört att man ska ge det vid någon speciell tid på året utan vi har alltid gett våra tävlingshästar det. Året om liksom. Det var därför jag frågade.
 
Sv: B-vitamin

När ni ger tillskott på B vitamin under fällning, hur länge ger ni det då?

Börjar ni ge det när fällningen sätter fart och sen tills det är klart?

Jag ger två veckor, startar när de startar fälla och sen två veckor. Sen ger jag det inte rutinmässigt utan bara till de som kan/brukar ha det lite problematiskt.

Hästar med magproblem brukar man ju ge b-vitamin också. Sen kan det ju vara bra att ge lite tillskott på våren när dom ska fälla vinterpälsen eftersom deras pälsfällning ofta blir rubbad av våran "välvilja" att hela tiden klippa och täcka.

Mjo, de med magproblem kan må bra av det också då hästar tillverkar B-vitamin själv i tarmen och får du en magtarmstörning så blir det knas även där.

Och som sagt de med problem vid fällning/sättning (de brukar dock funka lika bra att höja proteinet i foderstaten..). Dock ger jag aldrig regelmässigt, utan bara de som ev har/brukar ha problem. De flesta hästar klarar pälssättningen utmärkt själv.
 
Sv: B-vitamin

*knapplån*

Jag har hört att det även kan vara bra för hästar som lätt får skav...Att det lixom hjälper till att stärka pälsen...???
 
Sv: B-vitamin

B-vitamin är ju bra för "pälsproduktionen" så jag skulle mycket väl kunna tänka mej att det kan vara bra för hästar som lätt får skav
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 760
Senast: Scata
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 305
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp