Tindra91

Trådstartare
Någon som vet om det är skillnad på B-vitamin i flytande form och B-vitamin i pelleterad form? Tar kroppen snabbare upp det som serveras i flytande form?

Sv: B-vitamin

Det kissas bara ut ;)
Hästen producerar B-vitamin i tarmen (om den är i balans, -vilket de flesta svenska hästars mage är!) och därför behöver man inte ge något i fodret.

Det kissas bara ut ;)
Hästen producerar B-vitamin i tarmen (om den är i balans, -vilket de flesta svenska hästars mage är!) och därför behöver man inte ge något i fodret.

Då måste jag ju fråga varför B vitamin rekommenderas vid pälssättning/fällning. Betyder det alltså att den har en brist av B vitaminet?
Har en isis (första året) som tvärdog nu vid fällning, kanonfin i magen men energin är totalt död.

Läste att det är bildandet av päls som tar av energin, inte själva fällningen. KAn det vara så att den inte hinner med att producera tillräckligt med B vitamin själv??

Ja min är också lite seg just nu. Dessutom ganska stövig. Blev badad för mindre än en vecka sedan så smutsig är hon inte. Ska köpa b-vitamin imorgon så för vi se ;)

Då måste jag ju fråga varför B vitamin rekommenderas vid pälssättning/fällning. Betyder det alltså att den har en brist av B vitaminet?
Har en isis (första året) som tvärdog nu vid fällning, kanonfin i magen men energin är totalt död.

Läste att det är bildandet av päls som tar av energin, inte själva fällningen. KAn det vara så att den inte hinner med att producera tillräckligt med B vitamin själv??

Det rekommenderas oftast enbart av de som säljer b-vitamin. Vissa veterinärer rekommenderar det också men det finns ingen forskning som helst som visar att b-vitamin behövs. Bla säger en forskare såhär:
"Onödiga tillskott?
Det vanligaste "botemedlet" är att ge hästen extra tillskott av B-vitamin under pälssättningen, något som Anna Jansson inte tycker behövs.
- Det finns ingen vetenskaplig dokumentation på att B-vitamintillskott behövs under pälssättningen. B-vitamin är viktig för ämnesomsättningen, men om hästen har en fungerande foderstat med tillräckligt med hö eller hösilage så tillgodoses behovet genom grovtarmsmekanismen, säger hon.
Hästar har nämligen en B-vitaminfabrik i grovtarmen och under normala omständigheter så ska de klara av att producera hela sitt behov där.
Hon vet inte riktigt varför det är så vedertaget att ge hästen B-vitamin under pälssättning.
- Jag har ingen jättebra källa på det. Men mycket vi gör med våra hästar hämtar vi från vår egen värld. Människan är till exempel en av få djurarter som behöver extra C-vitamin. Alltså överför vi det på andra djurarter och ger våra hästar extra C-vitamin, trots att det inte behövs. Det är säkert samma sak med B-vitamin. Det är en föreställning som har funnits länge, säger Anna Jansson"

och
"en välskriven och utförlig artikel signerad docent Anna Jansson och universitetslektor Margareta Rundgren summeras ett antal slutsatser ur forskningsrapporter kring hästens pälssättning.
Hästar som tränas relativt hårt sätter i allmänhet mindre kraftig vinterpäls. Det beror på att dessa hästar får relativt mycket foder. Om de ligger på gränsen när det gäller näringsintaget, kompenserar de ibland detta genom att b li en aning ”slöare” i träning. Man hör ofta hästägare konstatera att deras hästar blir ”hängiga” då de sätter vinterpäls. Ett traditionellt knep för att motverka detta är att öka foderstaten redan i augusti. Det är nämligen då som den nya vinterpälsen börjar ansättas.

Foderstaten viktigast
Att ge hästar B-vitamin under vintern för att underlätta pälssättningen ger enligt artikelförfattarna ingen påtaglig effekt på pälsen. Den gamla metoden att ge bryggerijäst kan däremot ha haft en positiv inverkan, men främst genom att jästen tillför extra protein."

Alltså behöver hästen mer protein.

Okej men min hästs foderstat är uträcknad så noga att vartenda gram är som det ska. Ska jag ge ännu mer? Känns obegripligt för mig ..

Det finns ingen forskare eller studie som rekommenderar b-vitamin vid pälsfällning. Det är snarare protein man kan lägga till lite extra av.

Inte för att vara så men TS undrade bara vilket som var bäst. Inte om det fungerade, vill vi köpa det så låt oss gör det. Det är vårat val, för som sagt överskott kissar de ut. Jag köpte pellets vitaminer idag. Smidigt och bra men återkommer hur hon mår om några dagar :)

Fast kan det inte vara bra att få information om att det man tänker köpa är egentligen onödigt?
Trevligt presenterad fakta kan väl inte skada ;)

Inte för att vara så men TS undrade bara vilket som var bäst. Inte om det fungerade, vill vi köpa det så låt oss gör det. Det är vårat val, för som sagt överskott kissar de ut. Jag köpte pellets vitaminer idag. Smidigt och bra men återkommer hur hon mår om några dagar :)

Det är lite svårt att säga vad som är bäst när allt är tämligen meningslöst ;)

Fördelen med de pelleterade är att det är enkelt att mäta upp och det blir inte kladdigt och klibbigt. Tror dock inte att hästarna tar upp det ena bättre än det andra.

Båda är - i de flesta fall - totalt onödiga.
Antar att det finns i olika former för att en del föredrar pellets, en del flytande form. En del hästar är ju kinkiga med sånt där. Vet inte vilken som blir billigast?

Jag har gjort en liten, högst ovetenskaplig, egen undersökning över vad folk har för tillskott till sina hästar och i de stallen jag kikat på har det helt klart varit b vitamin. Vad är det som har gjort att det blivit en sådan b-vitamin-våg? (Den har iofs pågått ett tag)
Ofta när jag frågar folk så är svaret "Men b-vitamin är ju bra. För pälsen, för hovarna, ja, för att hästen ska må bättre helt enkelt. "
Jo jo, det svaret kan man köpa men med lite kunskap (Utan att vara rocket science-nivå) om hästens matspjälkningssystem och foderlära för häst, så inser man nog att man bara kastar iväg pengar.
Hade ju varit vettigare om man såg selen eller e/selen i foderkammaren hos folk men det är ytterst ovanligt.

Enligt mig är b-vitamin att pengarna i sjön, i princip alltid.

Jag ger dock min ena häst b-vitamin, han har haft problem med patellaupphaking. Diskuterade detta med vet som tyckte att "det skadar inte, ofta kan det ha positivt effekt med b-vitamin men det finns ingen direkt forskning". Men mycket tyder på att ett överskott av B-vitamin kan hjälpa vid patellaupphakning.
Själv vet jag inte vad jag ska tro. Hästen har slutat haka. Jag är dock tveksam. Det KAN bero på överskottet av b-vitamin och det kan också bero på att hästen nu faktiskt är igång, har byggt muskler och rids kontinuerligt.
Men jag ger b-vitamin för säkerhets skull. Fast det tar emot lite för mig, eftersom jag vet att det egentligen inte behövs till hästar.. Men placeboeffekten kan vara bra ibland. Lite skraj är jag allt för att sluta med b-vitaminen. Det är ju inte skadligt med överskott av b-vitamin. Jag ska sluta ge b-vitamin under en period nu snart, för att se om det blir någon skillnad.

Men aldrig att jag skulle ge en "frisk" häst extra b-vitamin. Jag har vettigare saker att lägga pengarna på.

Men, vill folk köpa b-vitamin så varsågod. Lägg pengar på det. Jag önskar bara att det var jag som ägde de företagen som tillhandahåller b-vitamin på hästmarknaden, så man kunde casha in lite lättförtjänta pengar. :D:D

Fascinerande fenomen faktiskt.

En nackdel med den flytande är att den innehåller mest socker precis som alla flytande tillskott. Värt att komma ihåg om man vill undvika det.

I just ditt fall med den hakande hästen hade jag också fortsatt ge det om nu hästen slutat haka... jag är också en sucker för placeboeffekter och när det inte skadar med ett överskott så skadar det ju bara plånboken :)

Den som kom på att man kan marknadsföra B-vitamin som ett nödvändigt tillskott vid pälsfällning lyckades verkligen kan man ju säga :)

Nu har jag gett min b vitaminer i pelletsform. Ja hästen är bättre i päls och ser piggare ut. Bara hästen mår bra är jag glad ;)

Kolla på pelletsen och det står ju på att det är för pälssättningen.. så det känns väl inte som att dom kan skriva en sån sak om det inte är så...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10