B-vitamin till häst med patellaupphakning

B

**BORTTAGEN**

Hej!
Ni som ger era hästar som har problem med patellaupphakning B-vitaminer, vilken sort ger ni och hur mycket?

Jag har fått rådet att ge B-vitaminer men står helt villrådig eftersom ingen (dvs veterinär) har gett mig råd om vilken sort eller vilken dos som är bäst.

Jag ger min Beviplex. Intramuskulärt. Jag har efter att ha provad det mesta andra tyckt att detta är bäst för henne.
Detta gör jag flera ggr om året.

Gnorp-patellatjej :smirk:

Ooops, hur mycket :o Jag sprutar 20ml varannan dag tills flaskan är slut.(förvarar den i kylen)

Gnorp-knappt läskunnig :crazy:

Pratade med en vet häromdagen och hon sa att det mer och mer gått ifrpn att spurta hästar med Beviplex, att ge det i maten varje dag (till hästar med patellaupphakning annars är det rekemender att ge det i perioder) ger ett "jämnare tillförsel" av B-vitamin än att spruta lite "då och då".
Själv har jag aldrig sprutat så jag har ingen personlig uppfattning om det.

till trådskaparen: det står på förpackningen hur mycket man ska ge av de olika alternativen det finns av B-vitamin.

Jag har givit ett B-vitaminberikat fullfoder till en häst med patellaupphakning. Det fungerade bra och upphakningen gick bort.

Jag skulle ge flytande B-vitamin i fodret två ggr dagligen till att börja med och sedan trappa ner till en gång per dag. Nu vet jag inte vilken ålder din häst är i men klättring för att stärka och bygga muskler är väldigt effektivt. Om det är en unghäst du har så kan det mycket väl vara så att den bara är i en växt period.
Förr så opererade man patella upphakning men det avråder man att göra idag! Har själv en häst som blev opererad som 2-åring men när jag började träna och rida henne så kompenserade hon operationen med att bilda pålagringar...
Lycka till!

jag fick rådet av en veterinär att ge B1 Benerva tror jag det hette, finns eller fanns iallafall på apoteket...kommer inte ihåg dosen , men det var på överdosering jag skulle ligga iallafall.......nu hjälpte detta inte min häst så jag opererade istället....

Har också använt Bnerva, men jag har inte märkt att det skulle vara bättr än något annat B-vitamin, men dyrare.

foderjäst eller ShyfeederB är två andra som olika vet har rekomenderat.

Som någon skrev tidigare är träning ett väldigt effektivt sätt att bli av med patellaupphakning, det finns relativt många galopphästar som haft problem med upphakning och när de sedan påbörjat sin träning har detta försvunnit.

Sv: B-vitamin till häst med patellaupphakning

Jag har en ettåring som hakat sig vid två tillfällen. Jag ger shyfeeder samt djävulsklo - ett naturmedel. Tycker att han blivit bättre.. hoppas det håller i sig. Naturmedlet köpte jag på min lokala hästaffär.
Finns det någon där ute som har en patellahäst som reagerar på böjning? Min gör det.. Inte så vanligt, har jag hört.. Man får hoppas att det inte är något allvarligare.

Sv: B-vitamin till häst med patellaupphakning

Hän använde troligen sökfunktionen. Det är väl inget fel att starta om gamla trådar istället för att ha flera stycken om samma ämne.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 229
Senast: Görel
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka