B-vitamin spruta till pälsfällande häst.

jassica

Trådstartare
Jag har haft min häst i tre år och han har aldrig haft några problem med pälssättningen eller pälsfällningen. Men i höstas när han satte pälsen, verkade han tycka det var jättejobbigt, han blev som en annan häst. Sur, lite hängig, vände rumpan till i boxen, tyckte det var jättejobbigt när vi bostade och gosa, vilket han gillar annars.

Så jag sitter och funderar på om pälsfällningen kommer bli lika jobbig, och funderar därmed på att ge en B-vitaminspruta. Linfrökaka och dylikt ska visst vara bra,men jag tycker på något sätt att sprutan låter säkrare, om det skulle vara så att han inte vill äta upp linfrökakan.

har ni någon erfarenhet av denna spruta? när bör den tas?

Sv: B-vitamin spruta till pälsfällande häst.

är det inte lättare att bara ge hästen flytande b-vitamin i maten?

är det inte lättare att bara ge hästen flytande b-vitamin i maten?

Jodå det är det säkert, men jag tycker det är säkrare med spruta, då vet man att han fått i sig allt, herrn kan vara lite sisådär med olika saker i maten.

Men en spruta räcker i allmänhet inte, B-vitamin är en vattelöslig vitamin vilket gör att kroppen bryter ner detta relativt snabbt. I varje fall snabbare än pälsfällning pågår, så varför inte prova att ge i maten först och senare gå in med en spruta om det skulle anses nödvändigt.

Jag har en häst som har det jätte tufft vid päls sättning och fällning.Jag börjar alltid sätta in B-vitaminer i god tid innan.När det gäller fällningen för i år har jag redan börjat I dagsläget ger jag linfröpellets vilket jag tycker har funkat bäst på min häst.När det gäller B-vitamin i sprutform kan man få ge ganska många sprutor.3 har min fått med några veckors mellanrum.Det viktiga är att börja i tid inte när hästen redan börjat fälla för då är det ofta redan för sent.För som jag har lärt mig börjar prossecen i kroppen redan innan pälsen börjar släppa och i allafall på min börjar problemen redan innan.Han blir öm i huden..grinig och ganska trött tom.

Sprutorna har givit väldigt bra effekt måste jag säga.De preparat som finns på flaska är i min värld helt bortkastade pengar om man har en häst som har det riktigt tufft vid fällning/sättning.

Senast ändrad:

tack för era svbar, jag ska ringa vet nu och rådfråga, alternativt då om jag ger han spruta och tillsätter B-vitamin i maten också, efterosm någon skrivit att hon fick ge flera sprutor,, kanske man kan komplettera på så sätt.

B-vitamin är helt onödigt då hästen bildar b-vitamin själv. Detta har jag hört från veterinärer och foderexperter.
Sprutan går ur kroppen samma dag.

Vår häst reagerar också med att bli hängig och seg under pälsfällningen men nu för tiden märks det inte eftersom han får B-vitaminer i flytande form året om, fungerar bra!

Har även fått i sprutform av veterinär vid ett tillfälle. Gjorde ingen markant skillnad förutom att han blev hysteriskt energisk i ett par veckor:). Men med en spruta löser man det ju bara kortsiktigt!

Sen kan det ju hända att din hästs beteende beror på något annat eftersom den inte reagerat så tidigare på fällande?

Hoppas du hittar ngt som funkar!

Vår häst reagerar också med att bli hängig och seg under pälsfällningen men nu för tiden märks det inte eftersom han får B-vitaminer i flytande form året om, fungerar bra!

Har även fått i sprutform av veterinär vid ett tillfälle. Gjorde ingen markant skillnad förutom att han blev hysteriskt energisk i ett par veckor:). Men med en spruta löser man det ju bara kortsiktigt!

Sen kan det ju hända att din hästs beteende beror på något annat eftersom den inte reagerat så tidigare på fällande?

Hoppas du hittar ngt som funkar!

Okej, mja hoppas då inte min häst skulle reagera påatt bli överengergisk det är han så det räcker, men det verkar på svaren som att sprutan inte är så effektiv, så jag får nog börja med flytande b-vitamin.

ja det kan ju vara så enkelt att det beror på något annat,men har inte en aning om vad det kan vara, han levde som vanligt, samma foder, samma hästkompis, samma rutiner, men jag ska hålla lite koll när det börjar närma sig att bli dags och tappa pälsen. Tack för ditt svar!:)

ja, jag kan hålla med om att det kan vara onödigt. Men en del hästar behöver faktiskt extra vitaminer vid pälssättning och -fällning. Jag vet inte varför, men jag är säker på att någon kan ge en förklaring.
Sen finns det många som ger B-vitamin ändå, och tror att hästen behöver det. Men som sagt, en del behöver lite extra när de sätter eller tappar pälsen.
Min egen ponny blir alltid hängig när vinterpälsen ska på och av, men för oss har inte B-vitamin hjälpt. Visserligen bara testat med flytande vitamin en säsong, men det gick lika trögt för det. Jag låter honom helt enkelt ta det lugnt tills det värsta har gått över. Tar rätt lång tid, han ser ut som en liten mamut :p

Jag har haft min häst i tre år och han har aldrig haft några problem med pälssättningen eller pälsfällningen. Men i höstas när han satte pälsen, verkade han tycka det var jättejobbigt, han blev som en annan häst. Sur, lite hängig, vände rumpan till i boxen, tyckte det var jättejobbigt när vi bostade och gosa, vilket han gillar annars.

Så jag sitter och funderar på om pälsfällningen kommer bli lika jobbig, och funderar därmed på att ge en B-vitaminspruta. Linfrökaka och dylikt ska visst vara bra,men jag tycker på något sätt att sprutan låter säkrare, om det skulle vara så att han inte vill äta upp linfrökakan.

har ni någon erfarenhet av denna spruta? när bör den tas?

En häst hade samma problem..långt in på sommaren så hade hon inte släppt all vinterpäls..och det funkade inte med flytande b-vitamin..hon hade fått de hela vinterhalv året.

Men när hon fick sprutan så släppte hon pälsen.
När du bör ge hästen det är väl nästan bättre du rådfrågar en vetrinär? Annars är de väl när det är dax att släppa vinterpälsen?

Vår ena häst betedde sig likadant, dock ej tjurig men hängig och ur form. Vet tog ett blodprov och konstaterade B-vitaminbrist. Fick en spruta med b-vitamin och piggade därefter på sig. Nu får han en daglig dos av flytande B-vitamin och har varit ok sen dess:)

B-vitamin är helt onödigt då hästen bildar b-vitamin själv. Detta har jag hört från veterinärer och foderexperter.
Sprutan går ur kroppen samma dag.
Visst, hästarna producerar b-vit i tarmen själva.
Men just vid pälssättning och fällning kan de behöva extra om de ska fungera i träning.

Sprutar man i.v så går nog beviplexet ur kroppen snabbare än vi i.m injektion som man använder sig av vid dessa tillfällen.

De hästar som är mkt känsliga som vi har/har haft får 1 i.m injektion varannan dag, 3 gånger. Det fungerar bra tycker jag, som precis som någon annan här i tråden inte märker någon skillnad vid veckors användande av flytande b-vitamin.
Shettisen som hade patellaupphakning behövde ibland några extra sprutor.

Nu i höstas då min ponny började sätta vinterpäls blev hon riktigt hängig, ville inte gå frammåt & så.
Hon började tappa oroväckande mycket päls, var nästan helt kal på halsen & vissa delar under magen/på låren.
Såklart hade vi ute vet. som undersökte & kom fram till B-vitaminbrist, Hon fick B-vitaminspruta & så gav vi flytande b-vitamin i någon månad så löste det sig.
Så jag har bara bra erfarenheter av att det fungerar.:)

ge flytande b- vitamin eller foderjäst...mycket lättare!

Shy feeder-B brukar många hästar gilla. smakar lite sött.
Det tipsade min veterinär om när jag frågade om spruta eller ge i fodret.

Har bara bra erfarenheter av att spruta B-vitamin,enl. rek. av min veterinär så sprutar jag dem 2 dagar i rad.Alltid gett bra resultat,dessutom smidigare än att ge dem det i maten under en längre tid.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 146
Senast: Sel
·
Hästvård Hört om många hästar som haft krassliga magar i höst/vinter, och så även min. Började med att han fick fri tillgång på hösilage i...
2
Svar
30
· Visningar
7 423
Senast: Maria_81
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 616
Hästhantering Jag har ett 7-årigt sto som har blivit svårfångad och agressiv i hagen. Från att under två års tid alltid ha kommit när hon ser mig så...
Svar
5
· Visningar
2 909
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka