B-vitamin för bråkiga hästar ?!

B

Bellson_

Min häst är väldigt bråkig, han tror att han som han vill och han gör bara som jag vill när han känner för det :p Jag fick ett tips av min dressyrtränare att ge honom b-vitamin året runt för att det ska vara bra för humöret och det kan också hjälpa till när man har en bråkig häst.. Någon som vet om det stämmer? Har aldrig hört det förut :eek:
 
Sv: B-vitamin för bråkiga hästar ?!

Det som hjälper när man har en bråkig häst är att uppfostra den.. :smirk:
 
Sv: B-vitamin för bråkiga hästar ?!

Har en bråkig häst som alltid fått B-vitamin - ingen skillnad, men nu har jag tagit bort all havre (o kraft), och tillsätter i stället magnesium, och jag tycker jag har fått en lugnare häst. Fast det kan ju ha att göra med allt arbete jag lägger ned på vår relation.
Lydnad = ledarskap...
 
Sv: B-vitamin för bråkiga hästar ?!

Min häst blir istället piggare av B-vitamin. Men det är ett sto så det kan ju vara för att B-vitaminet påverkar hormonerna och får igång brunsterna. Denna årstid brukar ju hästar som inte får B-vitamin bli lite slöare pga hårfällning och då blir de garanterat piggare om man börjar ge B-vitamin!
 
Sv: B-vitamin för bråkiga hästar ?!

okej.. men min häst är inte för pigg, han är för slö :p
 
Sv: B-vitamin för bråkiga hästar ?!

du tror inte att jag gör det eller? :smirk:
 
Sv: B-vitamin för bråkiga hästar ?!

HAr aldrig hörttals om det är bra för det, men om det är en piggare häst så tillsätt nått sort kraftfoder, havre?
 
Sv: B-vitamin för bråkiga hästar ?!

han får ½ kg krossad havre, 250 g betfor (när den är torr), chevinal plus, kalk, magnesium, rapsolja.. jag kan inte öka havren mer för då kan jag inte rida ut med honom för han skitpigg när jag rider ut, han tycker det är så skoj :D
 
Sv: B-vitamin för bråkiga hästar ?!

Är det för han är seg som är själva problet eller är den bokig sak?
Eller en sån där räddhare:smirk:
 
Sv: B-vitamin för bråkiga hästar ?!

Har aldrig hört något sådant...

Jag har alltid gett min häst B-vitamin för att "hjälpa till" vid fällningstider och så men nu tycker jag man hör desto mer att det inte är någon idé att ge hästarna B-vitamin som tillskott då dem inte kan ta upp det utan pissar ut det. Dem ska tydligen helt kunna reglera behovet av B-vitamin själv... svårt att veta vad som gäller men nog låter det konstigt att det skulle hjälpa en få fason på en bråkig häst.
 
Sv: B-vitamin för bråkiga hästar ?!

Vi har en ponny-vallak som har fått munkpeppar och senare ett annat örtpreparat som hette "agenst gelding" och han har blivit mycket lugnare att hantera.
 
Sv: B-vitamin för bråkiga hästar ?!

Där jag jobbar finns en häst som blir jättesur när man borstar honom när han fäller päls och det hjälper då med att man ger honom B-vitamin. Men det är typ det enda fallet jag kan komma ihåg att det kan hjälpa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
400
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp