B-vitamin eller jäst i pälsfällningstider?

F

Frågetecken

Är det sant att man istället för att köpa dyra B-vitamin produkter kan använda sig av vanlig kronjäst :confused:
Min häst har börjat fälla, och han behöver extra B-vitamin vid fällning, men jag har f-n inte en spänn kvar denna månad!!
Hur ger man i så fall jästen? Är det bara att smula ner i betforen eller?

Jag har hört och läst att det inte finns några belägg för att B-vitamin behövs vid pälsfällning, "det är en myt" för att citera en näringsfysiolog som jag har kontakt med. Inte för pälsen i alla fall. Däremot, om de blir muskelömma osv kan de behöva hjälp med B-vitamin. Det enda som bevisligen hjälper för päls och hovar är Biotin. Men om du behöver ge B-vitamin så går det säkert lika bra med foderjäst. Vanlig bakjäst är jag tveksam till, svårt att veta hur mycket man ska ge och är det bra för deras magar? Ingen aning som sagt.

Jo! Man kan ge vanlig bakjäst.
Jag fick det rekommenderat av en veterinär, (som dessutom själv har en massa hästar). Först var jag ju himla rädd att det skulle börja jäsa i magen, men det gör det inte.
Jag gav ett paket om dagen, nersmulaat i maten. Hästen gillade det, och även om det tydligen inte finns belägg för att B-vitamin skulle göra någon nytta, blev hon jättefin i pälsen, och verkade må väldigt bra. Jästen är tydligen bra för magen också.

Och billigare blir det ju ... :d

Min hovslagare rekommenderade mig det för ett par år sedan till min häst som hade fruktansvärt dåliga hovar, han sa att jag skulle testa detta, det är ju billigare än biotin,b-vitamin och foderjäst. Han sa att jag skulle smula ner ett halvt paket om dagen i kraftfodret.

Man ska vara försiktig med bakjäst åt häst, eftersom denna innehåller levande jätkulturer vilka KAN ge upphov till störningar i tarmfloran och därmed problem som t ex diarré eller kolik.

Vill man ge B-vitamin men inte betala så mycket för det så fick jag ett jättebra tips av en polare. Köp b-vitamin för människor på Apoteket. Billigare och minst lika bra. Finns en-liters förpackningar. Kostar under 100-lappen.

:idea: :bump:

Men man måste ju inte ge B-vitamin. Har hästen en bra foderstat och får "vanliga" mineraler och så så måste den inte få "extra" tillskott.

Min häst blir väldigt känslig vid pälsfällning och pälssättning. Han blir hud och muskelöm och i och med detta väldigt grinig. B-vitamin hjälper honom faktiskt!

Jag tycker det är en avvägningsfråga från fall till fall. Min häst har en bra foderstat men precis som i inlägget här ovan blir han muskelöm och känsligare under fällningen. B-vitaminerna hjälper honom.

Svar till:

Det enda som bevisligen hjälper för päls och hovar är Biotin. Men om du behöver ge B-vitamin så går det säkert lika bra med foderjäst. Vanlig bakjäst är jag tveksam till, svårt att veta hur mycket man ska ge och är det bra för deras magar? Ingen aning som sagt.
-------------------------------------------------------------
Biotin = Vitamin B8

Vitamin B5 och B8 är de B vitaminer som bevisat har en positiv effekt på hud och hår.
Men även fleromättade fetter är bra för pälsen (typ majsolja, tistelolja, sojaolja mm).

Vanlig bakjäst skulle jag inte ge...
Foderjäst är till för foder...
Jästsvampen är "död" så det börjar aldrig jäsa i hästens mage.
Vanlig jäst lever jästsvampen för att den ska börja jäsa. Om man ger en viss mängd socker i samband med bakjäst så främjar man jäsningsprosessen. Dessutom så bildas det alkohol av jästen när den når lagom "mag temperatur".
Jag tror inte detta är hälsosamt och jag tror att det kan utvecklas till riktigt ohälsosamma grejer...

Köp foderjäst (pulver på säck) hos din foderhandlare. Billigare än B-vitaminer på flaska.

Bra vid pälsfällning.

Har inte hört att man kan använda bakjäst men det kan man kanske, men det måste ju också bli dyrt i längden?

Foderjästen kommer visserligen i en större påse men du kanske kan köpa den tillsammans med någon annan om du bara har en häst.

Foderjäst kan man även köpa per kilo, så får man så mycket man behöver...det e bra, fast fodret luktar öl! :smirk:

Sv: Re: B-vitamin eller jäst i pälsfällningstider?

Vi gav bakjäst till hästarna förut. Första gången åt dom fast nästa dag så ville dom inte ha. Så vi slutade med det

Sv: B-vitamin eller jäst i pälsfällningstider?

Nej det funkar inte riktigt så med bakjäst, utan Jästsvamparna förbättrar balansen av mikroorganismer och underlättar för de bakterier som ska bryta ner fibrerna i grovfodret. Med andra ord skapar bakjästen en trivsam och god tarm miljö hos hästen.

När jag har gett har jag bara smulat jästen över betfor-havreblandingen. Har slunkit ner utan problem.

Bakjäst hjälper ju inte ett dugg under pälsfällningen.
Den stabiliserar bakterierna i magen när den är i olag.

Vill man hjälpa sin häst i pälsfällningstider skall man öka proteinintaget runt årskiftet då hästen börjar producera sommarpälsen. När hästen väl fäller så är ju hela pälsskiftesprocessen i sin slutfas. Foderjästen kan man ge för den innehåller protein och hjälper hästen att producera ny päls. Blir hästen hänging och tunn runt pälsfällningen beror det på att den har inte har fått tillräckliggt med protein och har fått ta av sina reserver.
B-vitamin är tyvärr helt meningslöst att ge när hästen fäller.

Källa: Foderbladet nr2/2009? SLU

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 820
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Japp, precis som rubriken lyder, när börjar ni ge eller ger ni hela året? Jag köpte min häst för två år sen och de förra ägarna gav...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: cirkus
·
S
Foder & Strö Vad ska man utfodra sin häst med vid pälsfällning? Jag är en ganska nybliven förstagångs hästägare och detta är en djungel för mig...
Svar
1
· Visningar
1 910
Senast: TinyWiny
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat