B-vitamin brist?

skjona

Trådstartare
Är det någon här som vet hur B-vitamin brist yttrar sej.Hade min hovslagare här igår och diskuterade lite med honom om att min häst känns så seg nu.Dessutom så känns hon stel i bakdelen efter ett tag .Hon kortar in stegen rejält.Han trodde det kunde vara brist på vitaminet efter sättningen av vinterpälsen och att hon behövde en spruta B-vitamin.vad tror ni? :confused:

B-vitaminbrist yttrar sig oftast i trötthet hos hästen. Just vid pälssättning eller hård träning kan den uppstå, eller såklart om det inte finns tillräckligt av det i fodret annars.

Fördelen med B-vit är att det inte går att överdosera. Det kroppen inte tar upp kissar hästen ut!

Ge hästen en kur, du! En spruta hjälper däremot föga. Beviplex skriver veterinären ut och så får du ge det intramuskulärt i ca en vecka. Foderjäst är en billigare form av B-vit och så finns det ju i flytande form, typ "shy feeder".

/Malin

Liknande trådar

Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 080
Senast: Ray
·
J
Träning Hej. Ska försöka fatta mig kort så att alla orkar läsa ;). Har ett eng.fullblod på 5 år, har varit hur snäll som helst i de snart tre...
2
Svar
23
· Visningar
2 689
Senast: _Jezzie_
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar