B-tränarlicens och träna andras hästar

Nominous

Trådstartare
Det står i reglementet att Btränare får ha högst 5 hästar i träning som denne är delägare i (alltså utan att vara företrädare). Finns det någon bestämmelse på hur mycket de måste deläga hästen? Räcker typ 1 procent?

Sv: B-tränarlicens och träna andras hästar

Nej.

Tidigare har det varit så att tränaren ska vara företrädare men får ha delägare men det finns nya licensbestämmelser sedan 1 juli så det kan ju vara ändrat.

Ja men precis, det står att de får ha obegränsat med hästar som de är företrädare för och max 5 delägda hästar som de ej är företrädare på. Så då borde det ju räcka med en procents delägarskap?

Ja men precis, det står att de får ha obegränsat med hästar som de är företrädare för och max 5 delägda hästar som de ej är företrädare på. Så då borde det ju räcka med en procents delägarskap?

Var hittar du att man inte måste vara företrädare på de som delägs?

Så här står det i licensbestämmelserna:

B1-tränarlicens
Du får träna, köra och startanmäla ett obegränsat antal hästar som helt ägs/
leasas och företräds av dig eller nära anhörig. Du får dessutom ha högst fem
(5) delägda hästar. Med delägd häst menas att en eller flera icke nära anhöriga personer ingår som registrerade delägare.

Det står i reglementet att Btränare får ha högst 5 hästar i träning som denne är delägare i (alltså utan att vara företrädare). Finns det någon bestämmelse på hur mycket de måste deläga hästen? Räcker typ 1 procent?

I vanliga fall räcker det med att du har en andel i hästen, sedan om det är 1 av 1000 eller 1 av 10 spelar ingen roll ( du kan ha 1 andel och grannen 9 andelar tex). Huvudsaken är att alla delägare är införstådd med att du står som tränare och att detta framgår av texten på andelens köpebevis, samt vem som är registrerad företrädare gentemot STC (loppsanmälan, mottagare av prissummor mm)

Läs en gång till :) Det står obegränsat antal hästar som helt ägs/leasas och företräds av dig eller nära anhörig.

Hmm måste vara jag som tolkar det helt fel. Men då är det ju som det "alltid"varit. Så som delägare och företrädare så är det bara att sätta upp dem på träningslistan. Bra. Tack :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar