B*rjes Pool saddle

Nea_

Trådstartare
Har någon av er provat B*rjes pool saddle?
Hur är den i bommen, rak? Vidden? Ja berätta det ni vet...

Hade tänkt skaffa en lite enklare westernsadel till min unghäst och jag gillar den samt att den inte verkar väga bly.

Tips på annan inte allt för dyr sadel? Har en arab men en ganska stor kille som växer, har funderat på en arabian light också.

Sv: B*rjes Pool saddle

eftersom man inte hittar någon information om märket är det stor risk att det inte är något att ha.

rent generellt är börjes egna sadlar inget man ska ha på en häst...

eftersom man inte hittar någon information om märket är det stor risk att det inte är något att ha.

rent generellt är börjes egna sadlar inget man ska ha på en häst...

Men de gör ju inte sdlarna själva...bland andra så finns ju SIMCO som är ju ett märke som finns i USA och görs där. Jag menade att den fanns i katalogen, inte att butiken gjort den :-)

Jag vill ha en billigare sadel att ha nu, jag lägger inte ut 20 000 kr på en sadel en unghäst som växer ska ha....jag förväntar mig inte att sadeln skall vara av bra kvalitet och hålla länge...huvudsaken är att den ligger bra på honom nu så vi har en sadel för tillfället....skulle aldrig lägga på en opassande sadel och använda denna....billigare sadlar kan fungera lika bra men man kan inte vänta att de håller lika länge att generellt säga att man inte ska ha sadlarna i börjes på sin häst tycker jag är dumt....men visst man kan få kolla noggrannare att de är jämt stoppade osv:bump:

Hade du något tips på sadel?

försökte googla på märket, men hittade inte, hittade bara fler trådar på buke om folk som provat att hitta, hittar man inte märket på google brukar det vara ett "hemmagjort" märke.

Finns massor av begagnade sadlar i 8.000kr klassen ( som den kostade ny på börjes) som är bättre, och framförallt lättsålt! köper du en sadel för 7.000kr begagnad och har den ett halvår-år kan du lätt få igen pengarna, om det är ett välkänt märke, tex TexTan.

att rekomendera märke XX och XC är inter alls säkert att det passar.

de billigare märkeslösa sadlarna är rent av livsfarliga att använda. de kan gå sönder både här och där, och inte bara med det så är bommarna oftast helt fel skapta, sneda mm.

Jag köpte min första westrnsadel på ett annat stort katalogföretag. På tre månader bytte jag sadel två gånger pga olika fel. Bla en skruv under sadeln som gick rätt in i min hästs rygg och att sadeln var helt felkonstruerad vilket ledde till att den förhindrade en korrekt sits. Åk till nåt riktigt westernföretag o köp en begagnad sadel istället. Det kostar lika mycket jag lovar! O blir hundra gånger bättre:bump::bump::bump:/C

men detta är ingen "börjes" sadel, bonanza har dom i sitt sortiment och dom ligger i prisklass mellan 8-26 000 kr så gissar på att det är samma kvalite som simcon fasst snyggare ;)

men detta är ingen "börjes" sadel, bonanza har dom i sitt sortiment och dom ligger i prisklass mellan 8-26 000 kr så gissar på att det är samma kvalite som simcon fasst snyggare ;)

Jo..
Anledningen till att jag inte köper begagnat är att jag bor på en liten ort...och köper man begagnat får man sällan prova och då kanske man står där med en sadel hästen inte kan ha. Köper man nytt så får man ju prova och lämna igen om det blir fel.... Skulle själv aldrig skicka en sadel till någon som vill prova den..då kan man ju bli utan sadel OCH pengar....

Det är fel att döma ut alla billigare märken....det finns de som satsat på bommen MEN har sämre kvalla på lädret. Men visst man får vara försiktigare men man ska inte döma ut alla märken för det finns de märkena som lägger allt på bommen men kanske har mindre exklusivt övrigt material....jag vet en som har turridning och har två westernsadlar från just denna katalog och de ligger fint på hästarna och är mycket fina sadlar som hållit bra. Både kunder och hästar är nöjda men visst...jag instämmer i att man får vara försiktigare men alla ska inte bära skulden för att vissa märken stoppar sadlarna med skit!

Nå någon som har ett tips på ett märke.
Hittills har det bara gnatats om billiga sadlar....jag frågade om någon provat POOL:en men det har jag inte fått svar på ännu.

Tar gärna tips på något trevligt märke...från butik!

Jo..
Anledningen till att jag inte köper begagnat är att jag bor på en liten ort...och köper man begagnat får man sällan prova och då kanske man står där med en sadel hästen inte kan ha. Köper man nytt så får man ju prova och lämna igen om det blir fel.... Skulle själv aldrig skicka en sadel till någon som vill prova den..då kan man ju bli utan sadel OCH pengar....

Det är fel att döma ut alla billigare märken....det finns de som satsat på bommen MEN har sämre kvalla på lädret. Men visst man får vara försiktigare men man ska inte döma ut alla märken för det finns de märkena som lägger allt på bommen men kanske har mindre exklusivt övrigt material....jag vet en som har turridning och har två westernsadlar från just denna katalog och de ligger fint på hästarna och är mycket fina sadlar som hållit bra. Både kunder och hästar är nöjda men visst...jag instämmer i att man får vara försiktigare men alla ska inte bära skulden för att vissa märken stoppar sadlarna med skit!

Nå någon som har ett tips på ett märke.
Hittills har det bara gnatats om billiga sadlar....jag frågade om någon provat POOL:en men det har jag inte fått svar på ännu.

Tar gärna tips på något trevligt märke...från butik!

Det där skulle inte till dig Urkella...det var ett allmänt inlägg :-)

vad konstigt att man inte hittar deras hemsida på internet? :confused: annars så brukar tillverkarna ha "skrytiga" hemsidor :confused:

jag vet en som äger en sådan. Sadeln är riktigt snygg och mjuk och fin i läder.
Sadeln passar på en rak/rakare rygg.
Jag tycker själv att det är mycket sadel för lite pengar :D sen vet jag ju inte om alla exemplar är detsamma men denna är mumma :d

jag vet en som äger en sådan. Sadeln är riktigt snygg och mjuk och fin i läder.
Sadeln passar på en rak/rakare rygg.
Jag tycker själv att det är mycket sadel för lite pengar :D sen vet jag ju inte om alla exemplar är detsamma men denna är mumma :d

Tack tack, då vet jag lite mer.
Testat någon annan sadel du kan rekommendera?

Har någon av er provat B*rjes pool saddle?
Hur är den i bommen, rak? Vidden? Ja berätta det ni vet...

Hade tänkt skaffa en lite enklare westernsadel till min unghäst och jag gillar den samt att den inte verkar väga bly.

Tips på annan inte allt för dyr sadel? Har en arab men en ganska stor kille som växer, har funderat på en arabian light också.

Precis den sadeln har jag suttit och kollat på mååånga gånger!! :laugh: Det är väldigt snygg! :) Om det finns fler som har erfarenheter av den så skriv gärna.. Tycker oxå att det är svårt med begagnade sadlar.. finns ju ingen garanti om nåt händer och så känns det lite lurigt att köpa från nån man inte känner.... men jag kanske är mesig!! :D:bump:

Är det någon som vet en bra butik som har begagnade sadlar omkringborås??? :grin:

Det farligaste med sadelköp är inte bra dålig billig dyr , utan okunskapen hos köparen:angel:. Vet du med dig vilken form sadeln ska ha för att passa din häst, så provar du naturligtvis den, har du rätt kunskap så ser du om det blir bra el dåligt. för övrigt kan sägas att ja har en kamrat som nyligen har köpt en pool sadel , hon är hel nöjd o den sitter som smäck på hennes pålle.:)

Det farligaste med sadelköp är inte bra dålig billig dyr , utan okunskapen hos köparen:angel:. Vet du med dig vilken form sadeln ska ha för att passa din häst, så provar du naturligtvis den, har du rätt kunskap så ser du om det blir bra el dåligt. för övrigt kan sägas att ja har en kamrat som nyligen har köpt en pool sadel , hon är hel nöjd o den sitter som smäck på hennes pålle.:)

Jag skulle givetvis ta hjälp av någon som är riktigt duktig :) Men jag tycker att den ser lite ut att vara av lite bättre kvalite än andra sadlar jag tittat på i den prisklassen..... men man kan ju kanske inte se så mycket på en bild bara. ;):D

Vad har din kamrat för häst??? Ras, kroppstyp osv....

Det fanns bara i en sitsstorlek har jag för mig??? Hur passar den henne och hur ser hon ut i kroppen??? :):bump:

När jag letade sadel tog vi med hästen till ställena som låg nära och om sadeln fanns längre bort hämtade vi hem den mot att jag betalade vad jag ville ge för sadeln och att vi skrev ett kontrakt, det var aldrig några problem
Sedan är det är inte alltid säkert att du kan lämna tillbaka något som du har köpt nytt och bara provat, alla företag har olika villkor, du kan ju dessutom ha förstört sadeln på något sätt så att den tappar sitt värde och inte går att sälja igen som ny

B*rjes är otroligt bra att ha med att göra. :) Jag har aldrig haft några problem med att lämna tillbaka, byta eller reklamera nån vara. :) Däremot finns det andra katalogföretag som är riktigt kinkiga tex h**ks... :(

Han e en Appis korsning, storlek typ d, något kortare rygg då det finns en gnutta arab i honom osså. han e mycket väl prop o normal bred över ryggen , om man kan säga så. Lycka till ( ps du ska kolla undersidan på sadeln mycket kritiskt , om den är jämn o fin , inga konstiga knölar o knutor o ingen skevhet ds)
Typ ryttaren e st 38, 1.70 o 58kg

Senast ändrad av en moderator:

Han e en Appis korsning, storlek typ d, något kortare rygg då det finns en gnutta arab i honom osså. han e mycket väl prop o normal bred över ryggen , om man kan säga så. Lycka till ( ps du ska kolla undersidan på sadeln mycket kritiskt , om den är jämn o fin , inga konstiga knölar o knutor o ingen skevhet ds)
Typ ryttaren e st 38, 1.70 o 58kg

Tack för tips!! Låter som det kanske kan passa min häst. Tänkte att om jag beställer den så ska min tränare få kolla så att den är ok oxå. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 562
Senast: anna_panna
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag behöver tips på sadelmodeller! Jag är i taget och ska skaffa westernsadel till min appaloosa unghäst. Vilket i sig är sjukt svårt...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: VarjaLinnea
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka