L

lansburg

hejsan!
min lillasyster har en b-ponny och om två år så har hon blivit för gammal för att tävla honom (men hon är väldigt liten och kommer nog aldrig växa ur honom:rofl: :rofl: )
det vi undrar nu är om man får tävla b-ponnyn bland c-ponnyerna.
det borde man väl få eftersom man får tävla d-ponnyer bland stora hästar..
ska tillägga att det är i hoppning som min lillasyster tävlar i!!!
//Sandra och lillasyster Nathalie

Sv: b-ponny

Japp man får faktiskt tävla alla ponnyer i storhästtävlingar, kraven är ju dock att pnnyn klarar av det :D

tror hon mena om man fick tävla ponnyn i c-ponny klasser, inte bland storhästar :p

Rent tekniskt borde det ju inte vara några problem.

Men jag vet att Lisa inte fick tävla Sorken bland C-ponnyer här i Sverige, trots att hon vann allt hon ställde upp i. Om kategorierna var ihopslagna (b, C och D) blev hon alltid placerad. Så hon åkte ner till Danmark och tävlade mot C-ponnyer där i stället, med placeringar. Detta är iof i dressyr, men det borde ju inte vara någon skillnad.

Jag vet en i mitt distrikt som tävlade sin B-ponny bland C-ponnyer för att hon var för gammal, och sen när hon sålde ponnyn kunde den gå som B-ponny igen. Men jag vet inte om man måste söka dispens eller så

Har för mig att andra frågat samma sak tidigare, och svarana kommit fram till att man inte får det.

nej, man får inte tävla en b-ponny som c-ponny... Det skulle vara möjligt och b-ponnyn är väldigt maxad och att det går att mäta om den så den blir lite högre, men om man får mäte om ponnyer vet jag inte. Har man ett slutmätningsintyg så tvivlar jag på att man får mäta om ponnyn... men jag kan ha fel!

moonlightgarden skrev:
Japp man får faktiskt tävla alla ponnyer i storhästtävlingar, kraven är ju dock att pnnyn klarar av det :D

Vore rätt kul o se en B-ponny komma o sopa banan av alla storhästar i en 90klass! För visst borde en duktig B ponny klara en 90 bana? eller är jag överoptimistisk?
jaja, kul o se vore det iaf!

Har ponnyn ett slutmätningsintyg går den inte att mäta om:smirk: Har den däremot bara ett årsintyg finns det en liten chans att man kan slutmäta den som C-ponny (om den är riktigt maxad då)

Jorrå, vet en stor b-ponny som hoppade högre än vad hon tillåtet fick göra enligt "lagstiftningar". Men man ser ju en hel del c-ponnyer hoppa en del hinder som är enorma enligt mig å i samma höjd som jag hoppar storhästar i. Som man ser i många annonser är det ju många c-ponnyer som går 120 bannon så en b-ponny borde ju lätt klara av en 90 banna om den har lite tallang inom hoppning...

Det ända problemet är att en D- ponny tex får inte starta i ponny klasser på typ 2 eller 3 år om den är startat med stora hästar. undra om det är samma för ponny som är in en annan ponny klass.
:smirk:

en b-ponny får högst gå 90 ba´nor på tävling.
så du ärinteöver opteminsktisk

Det går inte att starta bland C-ponnyn. Jag har en B-ponny som är väldigt svår riden och har försökt med allt för att få någon slags dispens att kunna låta en ryttare över 12 år få tävla den bland C-ponnyn. Och det gick inte. Inte ens utom tävlan.
Men klubbtävlingar med centimeterhoppningar brukar inte vara några problem att få vara med på. Eller också byta inriktning till Distans eller Western, där är inga åldersgränser :banana:
Jag själv tävlar Distans och brukar ibland tävla med min B-ponny när jag känner att min distanshäst förtjänar en vila.

Jasså är det så pass lång tid? Vad händer om den säljs då för att ryttaren blivit för gammal å hunnit tävla den bland storhästar. Borde inte reglerna avar anorlunda då? Iaf enligt mig...

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
806
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
892
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 889
Senast: ameo
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka