B-ponny med storhäst!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horseloverno1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 763
H

horseloverno1

Kan man man betäcka en b-ponny med en storhäst??
vad "blir" det då? en d-ponny troligtvis?

ska inte göradet utan slogs bara av tanken! :p

Sv: B-ponny med storhäst!

Vet inte om man borde göra det, men jag vet att det har hänt och det gick bra. Gotlandsruss med halvblod/fullblodshingst blev en supertrevlig d-ponny på 146 cm. Hingsten var inte godkänd.

Personligen är jag tveksam till så stor storleksskillnad, särskilt om stoet är den minsta av dem. Tvärt om kan inte ha någon betydelse. Den värsta korsning i den vägen jag sett var halvblodshingst/shettlandsponnysto. Fråga mig inte varför det blivit så för de visade t o m avkomman på hingstvisning där man tog in halvblodshingsten och "sonen". Det blev en c-ponny med stort halvblodshuvud, inte snyggt!

För knappt en vecka sedan skrev jag ett svar till en med samma fråga, sök efter det svaret. Det är fullständigt omöjligt att ett B ponny sto kan få en stor häst!!!! Hur ska det gå till, en hingst kan förstora ett föl med högst en kategori, har man B ponny är det möjligt att få en B - C ponny! Leta fram den andra tråden!

Men som med alla "regler" finns det undantag.
Var medryttare på en D-ponny (146 cm) som var efter Tammerfors xx (någon som vet storlek på honom?) och undan ett B-ponnysto. En "förstoring" på ca 20 cm alltså.

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den... 2
Svar
25
· Visningar
2 209
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 489
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 185
Senast: Piaff
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 556
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka