B- Och E-vitamin samt lycin?!

L

Lord Owen

Vad är E- respektive B-vitamin bra för? Jag vet att man ger B när det är fällningsdags men varför?

Vad är lycin och vad är det bra för?

Tacksam för svar! :bow: :bow:

Sv: B- Och E-vitamin samt lycin?!

E-vitamin behövs bl.a för cellförnyelse och muskeluppbyggnad. B-vitaminer fixar hästen till själv och behöver inte tillsättas... Lysin är ett livsnödvändigt protein.

Men om nu hästen skapar B -vit. själv, varför ger så många det som tillskott? Försämras hästens förmåga att skapa B-vit. med åldern eller är det årstidsrelaterat eller går det helt enkelt åt mer ibland?

Hästens förmåga att procducera eget B-vitamin är inte alltid tillräckligt, speceillt inte när kroppen har ett större behov, tex vid fällning.

Vitamin E
Är en antioxidant. Reagerar med oxeiderande ämnen innan de hinner göra så mycket skada i kroppen. Den antioxidativa effekten skyddar även vitamin A från förstöring. Skyddar mot fria radikaler, en fri radikal har en oparad elektron som gör att den är mycket reaktiv.

Lysin är en essentiell amonisyra.

Okej, tack!

men vad är de sistnämnda bra för?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar