B- Och E-vitamin samt lycin?!

L

Lord Owen

Vad är E- respektive B-vitamin bra för? Jag vet att man ger B när det är fällningsdags men varför?

Vad är lycin och vad är det bra för?


Tacksam för svar! :bow: :bow:
 
Sv: B- Och E-vitamin samt lycin?!

E-vitamin behövs bl.a för cellförnyelse och muskeluppbyggnad. B-vitaminer fixar hästen till själv och behöver inte tillsättas... Lysin är ett livsnödvändigt protein.
 
Sv: B- Och E-vitamin samt lycin?!

Men om nu hästen skapar B -vit. själv, varför ger så många det som tillskott? Försämras hästens förmåga att skapa B-vit. med åldern eller är det årstidsrelaterat eller går det helt enkelt åt mer ibland?
 
Sv: B- Och E-vitamin samt lycin?!

Hästens förmåga att procducera eget B-vitamin är inte alltid tillräckligt, speceillt inte när kroppen har ett större behov, tex vid fällning.


Vitamin E
Är en antioxidant. Reagerar med oxeiderande ämnen innan de hinner göra så mycket skada i kroppen. Den antioxidativa effekten skyddar även vitamin A från förstöring. Skyddar mot fria radikaler, en fri radikal har en oparad elektron som gör att den är mycket reaktiv.

Lysin är en essentiell amonisyra.
 
Sv: B- Och E-vitamin samt lycin?!

Okej, tack!

men vad är de sistnämnda bra för?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
708
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: gulakatten
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 683
Senast: Krålus
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp