B*les loksele, är den bra?

Sv: B*les loksele, är den bra?

Efter vad jag hört av diverse körgubbar som mest är inne på lokselar.
Karlar som antingen håller körkurser, var/är domare på typ brukskörningar, tävlat i plöjning mm så nej.
Draglädret är tydligen inte ditsatt i på rätt sätt i lokorna, så när man drar så vinklas lokorna om och det blir tydligen inte så skönt för hästen.
Sen är det ju samma sorts däckel som det är på de flesta bröstselar som kallas skitselar här, dvs mindre bra ;)

Det är ialla fall vad jag har fått lära mig av lite olika folk om en del billiga lokselar.

Ja lädret är väldigt bra iaf! :)
Men dom har då inte sytt den loksele jag har inte särskilt bra, skitful svanskappa bla! :crazy:
Jag använder ju bara lokorna och dom är väl bra fast det fattas tömringar på, med det fixade jag dit själv :smirk:
Så jag antar att den är prisvärd för den är ju håller ju, sen att det är lite fula sömmar tja det får man väl ta då :cool:
Men dom kanske har bättrat sig! Är ju några år sen jag köpte min sele ju =)
Alla beslag är bra o rostfria, bra med skruvar runt dragringen!!:)
Ända är väl att tornen på bringremmens spänne har böjt sig något, man ska inte säga att små ponnyer inte är starka :D
Den är iaf av märket ITE.

Men eg skulle väl du bara behöva ett par lokor? Draglinor och däckel går ju att ha från den sele du har nu.
Eller vad har du tänkt, om du ska ha en (fr.a. enaxlad) vagn är ju lösa draglinor och högt skakelfäste att föredra :smirk:
Men det är väl bara att mäta, längsta (lokor på 31"(tum=ca 2,5cm)) är väll runt 77,5 cm o sen ska ju lokorna sticka upp lite o ner en bit, kanske 10 cm ner under halsen o minst 5 cm uppe...?

Bole har ju en billig loksele, fast den vet jag ju inte hur den är, men till en lätt vagn kanske den duger bra:)
Eller om man bara ska ha lokorna :angel: :D

Har klämt på chetakes loksele på en annan affär. Den var på halvpriset ohc jag behöver en enkel loksele då jag mest använder bröstan. Men den var så klen och ínte så trevlig då jag avstod från köp trots det trevliga priset....

haha ops!!:angel: :p
Oj ja ignorera mitt inlägg om Börjes loksele!!!:angel: :o :smirk:

Ja blev lite fel där:angel:
För nått år sen ringde farsan o hörde sig för lite om Boles loksele o han fråga hur stora dom var, om dom passa ardennrar o lite om hållbarhet, men hon som svara sa väl att nä inte skulle dom passa då och hon rek Tärnsjös lokselar istället:p

Man borde väl kunna få ta hem o prova (o klämma o känna:D) typ som med täcken ett lakan under, närmast hästen :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Mat Vill höra om bukefalistenas julbord ! Extra kul om det varit med någon tvist eller något annorlunda tema. Eller om det bara varit ett...
2
Svar
35
· Visningar
1 723
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 740
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka