B el C Ponny

S

sussa

Vet inte riktigt om jag satt denna Tråd rätt :smirk: .
Vad tycker ni därute är lämpligast, jag är lite villrådig just nu.
Jag letar efter en ponny till min 9 åriga dotter (normal byggd).
Vad är lämpligast, en B- el c Ponny, hur länge kan man använda en B ponny t ex till en 9 åring. Själv så har jag en Fjording men jag är mer Intresserad ev en Welsh till Min Flicka.
Tips Tips Tack :bow:

Sv: B el C Ponny

:smirk: hej .
Det beror ju lite p¨å hur mycket hon väger och hur mycket hon kan om hon kan hantera en c pony eller b .
Jag tkr ni kan köpa en c-ponny som är 1.35 kanske i manken .
för en c-ponny kan hon ju rida tills hon är 18 år .
och de finns ju welshar i c-ponny
Ett förslag bara :D:idea:

själv skulle jag köpt en c-ponny för ungarna växer så fort i den åldern och de är ändå lite mer "häst", en c.ponny har ju lättare att hänga med din fjording t.ex.
eller så kke en b skulle vara bra o sen när den är för liten så gå över till d på en ggn, nej jag vet inte hörrudu det här blev ju bara flummigt:p

Jag köpte en liten men grov bponny till dottern som då var 7 år. Vi hade även tittat på cponnys med tanken att storasystern kunde rida den "riktigt" ibland. Dottern var väldigt feg så vi hittade en lite trög ponny som inte galopperade utan anledning. Nu blir hon 10 till hösten och hon hanterar ponnyn hur som helst(supertrygg och snäll ponny!!). Hon kan hoppa henne barbacka, galloperar och rider ut själv med kompis och har jätteskoj! Hon ska börja tävla henne nu i vår (dock bara lätt D, är ju som sagt ingen omhoppningsponny).
När man ser dom tillsammans ångrar jag inte att jag köpte en bponny för hon har kunnat "rå på" henne hela tiden.
Jag tycker att du ska köpa en bponny men kanske inte en welsh, utan hellre en lite grövre ponny som barnet inte växer ur lika fort.
:)

Jag tycker du ska sattsa på en C-ponny, på grund av att barn växer fortfarande vid nio-års ålder, Fast det vet ni ju redan. Det är ju inte kul att behöva sälja i väg sin älskade vän på grund av att man har blivit för stor, eftersom man fäster sig så fort vid djur. Därför skulle jag i alla fall skaffa en c-ponny. Om man inte vill att ponnyn ska vara för "stor", kan man ju köpa en liten c-ponny:rofl:

Sen beror det ju på vad ni ska ha ponnyn till? Det är ju en sak om man ska ut och tävla, då finns det ju åldersgränser att tänka på. Ska man bara rida hemma kan man ju rida så länge man vill, känner en 16åring som rider bponny.
Ivårat fall så köpte vi en trög ponny och nu vill vi snart ha en piggare ponny. Barnen mognar och kanske "växer ur" ponnyn på flera sätt!?

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross